Montélicens o häst!?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare KLNF
  • Startdatum Startdatum
K

KLNF

Är 23 år o håller på att i sista stund ta licens för att kunna rida/köra en russhingst jag har på station. Men nu undrar jag, är ju själv ridtjej och har rididt hela livte och tycker det skulle vara jätte kul att ta monté licens, har härt att det kan vara svårt att ta den pga häst "brist" samt även sen att få rida löp.

Fundera ev att köpa en häst för att ta licensen med /på kan man göra så? Hur bra måste den vara i så fall? Räcker det med att det är riden eller måste den ha startat monte? Vet attd e ju måste ha startat trav för att få starta monte rätta mig om jag har fel.

Alla tips mottages tacksam även PM. VILL verkligen Ta monte licens!

Sv: Montélicens o häst!?

Tror nog att hästen måste kvalat i monte. Ta reda på vilken bana som ligger närmast och hör med dom tror dock du måste ha häst själv/låna av någon du känner.

När jag tog montelicens krävdes enbart att hästen var kvalad för sulky. Har aldrig hört något om att det skulle ha ändrats på.

Eskilstuna är närmst, ska höra med en som är travtränare, vet dock inte vad han har för licens...

Ska själv ta montélicens förmodligen nästa år men det är ju inte världens lättaste sak att göra då man ska rida minst 11 utbildningslöp(har ingen aning om hur många lopp man ska rida så jag skrev 11st) och det kan man ju knappast göra på en och samma häst och har man turen att ha en travare hemma så måste man säkert ha en eller två till för att klara av licensen och alla vet ju hur lätt det är att få låna hästar till licens om man inte ha jättebra kontakter med olika travfolk.

Lånade ut en av mina på monte´kurs för ett par veckor sen och hon är varken monte´eller sulky-kvalad.. Tror det är olika från bana till bana!

På Gävle är det 15 kurslopp och 10 av dem måste vara godkända!

Varför skulle man inte kunna ta montélicensen med bara en häst? :crazy:
Det gjorde iaf jag, gick alldeles utmärkt.

Lånade ut en av mina på monte´kurs för ett par veckor sen och hon är varken monte´eller sulky-kvalad.. Tror det är olika från bana till bana!

Jag tror det är så att hästen måste ha gått ett godkänt sulkykval någon gång i sitt liv.

Tack för alla svar! Skulle så gärna vilja ta licensen!

Hur hade ni era utbildningslopp då? Red ni alla loppen veckorna efter varandra? Jag personligen tycker inte att det är bra att rida alla loppen på en och samma häst om dem nu skulle ridas veckorna efter varandra, speciellt nu som jag har en 4åring som kommer vara 5år när jag ska ta licens. Blir lite väl tufft kan jag tycka eller så är det bara jag som är löjlig :)

JAg håller med. Visst, har man en "renodlad licenshäst" dvs en som inte ska starta i riktiga lopp, så är det nog okej. men har man en som man tänkt starta med samtidigt så funkar det ju inte. Åtminstone inte om man förväntar sig resultat...

Ah, precis det jag också tycker så då var jag ju inte helt fel ute då :)

kolla hästannonser! såg en härom dagen som sålde en valack mot % av insprugna pengar. den hade gått både montèkval+ett montèlopp, förutom sulky då.

verkade inte som ngn stjärna på pappret, men e den snäll så kanske du har en bra kompis att börja med.

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 330
Senast: Kiwifrukt
·
Trav Halloj! Jag har alltid varit "med" inom travet och praktiserat/haft helgjobb i travstall och ridit mycket snabbjobb men även kört lite...
Svar
0
· Visningar
863
Senast: gucci
·
L
Trav hej, jag tänkte höra om det finns någon som håller på med monté och kanske kan hjälpa mig med lite funderingar. jag har ridit in och...
Svar
5
· Visningar
1 346
Senast: LyckaCamilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka