Montéform på 6 dagar...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Fnobby
  • Startdatum Startdatum
Sv: Montéform på 6 dagar...

Då har jag alltså fått helt fel uppgifter... hörde igår att man måste väga MINST 65 kg för att få tävla i monté???:confused:

My godh.. då var det inget bra med att väga mycket...:(

Du har nog förstått helt rätt. 65 kg är den nedre viktgränsen inklusive kläder och sadel.. För att skona hästen och kanske tjäna någon meter i loppet så vill man ju helst vara så nära 65 kg som möjligt. Väger man då lite mycket redan som det är utan utrustning så kan man ju försöka att tjäna något eller några kilon genom att ha så lätt utrustning som möjligt.

Då har jag alltså fått helt fel uppgifter... hörde igår att man måste väga MINST 65 kg för att få tävla i monté???:confused:

My godh.. då var det inget bra med att väga mycket...:(

Klippt från STC:s hemsida:

Vikter
Ryttare, inklusive klädsel, skyddsväst, hjälm och sadel med tillbehör såsom viktvojlock eller annan vojlock (mankskydd), skall efter lopp väga minst 65 kg. Ryttare som väger mindre än 65 kg, ansvarar själv för tillhandahållande av viktvojlock och därtill hörande vikter.

Så du har inte helt fel uppgifter men all kringutrustning väger ju en del också...

Galopp i tidigt skede tyvärr! men "Fnobby" kämpade tappert:d
"först utan pengar"

Den brukar komma efter 2dgr o sitta i lääääänge :eek: :D

Undrar omhon har träningsvärk? :angel:

Fnobby kan rapportera att hon faktiskt kunde gå idag. Det måste gjort susen med förra veckans träningspass i skritt, för jag har knappt träningsvärk alls idag! Loppet gick helt okej att rida (halvt paket druvsocker innan-gud vad äckligt det är!) och jag konstaterade på vägningen efter loppet att jag faktikst inte flåsade mest av oss ryttare...:angel: :D

Ghost, och ev. andra som såg loppet-jag hoppas ni såg hur verkligt tapper jag var och stog upp i stigbyglarna ända tills 300 meter efter mål...;)

Så är det nu någon som behöver ryttare så är jag i toppform nu! :p

Tack för allt ert stöd:bow:

Vi såg och blev imponerade, ett tag såg det ut som att du skulle klara sistapengen trots den stora markförlusten vid galoppen. :idea:

Å, det låter så roligt! Jag red monté för länge sedan när det bara fanns på bygdetravsnivå. Man kanske skulle börja träna igen, så man kan sitta upp. Men det krävs så mycket träning. Det tar emot lite.

För att inte tala om en ridpisk i ansiktet! mmmm! Inte skönt!

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej. Har en misstanke om att min häst kan ha cystor i bakknäna. Han är halt 1-2 grader båda fram och båda bak. Ska in till klinik på...
Svar
10
· Visningar
7 179
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har nyss blivit medryttare till en 24 årig ponny. Eftersom han är såpass gammal så är han mest skogsmulle nu. Hon som äger honom...
Svar
12
· Visningar
1 888
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka