Sv: Monte

Varför har en del 2 tyglar som är fästa i en och samma bettring:confused:

I Frankrike har jag aldrig sett någon rida montélopp på en tygel! Vet inte exakt varför de har två, men delvis tror jag att det är en säkerhetsgrej! När de rider på stång blir det ju automatiskt två tyglar, men de har det alltid på vanliga bett också.
Sen undrar jag om de inte tycker att de får bättre grepp med två! Jag rekommenderar verkligen de franska montétyglarna, de ligger jättebra i handen men är ganska dyra ca 110-120 euro för två.

Men om man nu vill ha mer styrka varför använder man då inte pelham ist?:confused:

Vissa hästar blir vrånga på det bettet och tjurar, tex vräker sig i galopp eller vägrar ta tag i grejorna...

Det är därför man ska testa sig fram för att se vad som passar :idea:

Men om man nu vill ha mer styrka varför använder man då inte pelham ist?:confused:

Då blir det pelham med två tyglar i stället för delta... :idea:

Hävstången är helt värdelös när man ska ge stöd i munnen, den gör att de knäpper av i nacken (man har ju inte samma finlir som om man till exempel rider dressyr) och då kan de inte balansera sig längre.

Om man har två tyglar där kan man använda hävstången som broms och den andra delen som ett vanligt bett!

Jag har också provat med ena tygeln i spärrgrimman och det funkade bra på den hästen.

Så var tyglarna anspända på Criks Hurricane!

Jo, och fler har haft det så!
Jag hade det på Ann Arifant som gick på J-fax bett... men jag hade rakt gummibett och spärrgrimma o hon var lugn som en filbunke! :p

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
444
Senast: Blyger
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka