• Trav
  • Trådstartare Trådstartare spunken
  • Startdatum Startdatum
S

spunken

Jag undrar om det är någon här som kan svara på om det finns något som heter halvspår i montévärlden?
Söderut har ni ju många bra och "etablerade" ryttare :angel: har någon av er set eller råkat ut för böter?
Det verkar ju inte så om man ser på de galoppjockys som rider monté eller får de böter? hur dömmer dommarna egentligen? :confused:

Sv: monté

spunken skrev:
Jag undrar om det är någon här som kan svara på om det finns något som heter halvspår i montévärlden?
Söderut har ni ju många bra och "etablerade" ryttare :angel: har någon av er set eller råkat ut för böter?
Det verkar ju inte så om man ser på de galoppjockys som rider monté eller får de böter? hur dömmer dommarna egentligen? :confused:

Har hållits diskussion under veckan om det! Kolla på vår hemsida :d

Vet ingen som fått böter för det ännu... Har själv ridit rätt tufft i loppen (vilket behövs då dom andra är minst värre ... hehe...) Men vi får se om det kommer att ändras... tror d kommer att bli som i galoppen...

Jag förstår inte frågan...

Det är klart att jockeys som rider monté får böter om de gör något regelvidrigt. Däremot vet de var de har sin häst, ser sig för innan de byter spår eller tar ut sin galopperarande häst ur fältet för de är vana att rida i fält, till skillnad från en del andra...

Jag tror många upplever det som att jockeysarna tränger när de rider med små marginaler, ibland för små marginaler, travare är inte vana vid att ha hästar så nära på sig i löp och blir lite rädda och felar. Man måste nog ha större marginaler i luckorna än i galopp.

Att domarna har lite svårt att bedömma vad som är en trängning och inte är väl inte så konstigt? Vad har de fått för utbildning?

solros skrev:
Jag förstår inte frågan...

Det är klart att jockeys som rider monté får böter om de gör något regelvidrigt. Däremot vet de var de har sin häst, ser sig för innan de byter spår eller tar ut sin galopperarande häst ur fältet för de är vana att rida i fält, till skillnad från en del andra...

Jag tror många upplever det som att jockeysarna tränger när de rider med små marginaler, ibland för små marginaler, travare är inte vana vid att ha hästar så nära på sig i löp och blir lite rädda och felar. Man måste nog ha större marginaler i luckorna än i galopp.

Att domarna har lite svårt att bedömma vad som är en trängning och inte är väl inte så konstigt? Vad har de fått för utbildning?

Hahaha... Nej nej nej.. Både A-A och AAAAA (ni vet vilka dom 2 största är) e bland dom skickligaste på att ta luckan i rätt tid samnt hålla spår! Har ridit ihop flera ggr med båda av dom ;)

Däremot lilla "Lisa o Anna" som ridit 1-3 lopp i hela sitt liv o som gapar för full hals på alla hästar runt omkring, samt när "Lisas" häst galopperar så tar hon upp på innerspå o sätter 5 hästar i arslet o allmän oreda.... Eller "Anna" som tycker en halv meter är en lucka o kapar andra kusar...

Så nej... Galopp-jockeysarna är RIKTIGT bra i lopp. Däremot dom oerfarna kan vara livsfara ibland! :cool:

solros skrev:
Man måste nog ha större marginaler i luckorna än i galopp.

Varför ska det vara större luckor?

Det säger sig själv att det inte går... Släpper du på en häst lagom i rygg så lägger den sig oftast perfekt själv... Är ryttarna som oftast är för rädda när det blir trängt o går FORT...

... min mening som aktiv ryttare :D

Montéryttare skrev:
Så nej... Galopp-jockeysarna är RIKTIGT bra i lopp. Däremot dom oerfarna kan vara livsfara ibland! :cool:

Vad det inte det jag skrev?:confused:

solros skrev:
Däremot vet de var de har sin häst, ser sig för innan de byter spår eller tar ut sin galopperarande häst ur fältet för de är vana att rida i fält, till skillnad från en del andra...

Montéryttare skrev:
Varför ska det vara större luckor?

Det säger sig själv att det inte går... Släpper du på en häst lagom i rygg så lägger den sig oftast perfekt själv... Är ryttarna som oftast är för rädda när det blir trängt o går FORT...

... min mening som aktiv ryttare :D

Det är inte luckorna till framförvarande jag pratar om utan i sidled. I Frankrike har jag aldrig sett montéryttarna rida lika tight som jockeys gör i galopplöp. Större marginaler gör att vi slipper olyckor. Det har vi tillräckligt av i travsporten ändå.:crazy:

Skönt att se att du har ändrat uppfattning om jockeysarna som rider monté och numer tycker de är duktiga.:)

ok, tack! men angående tighta luckor och avstånd i sidled borde då vem som hellst som ligger på innerspår bara kunna trycka ut sig och häst till andraspår för att koma ut:eek:
har själv råkat ut för det och det var därför jag undrade...;)

solros skrev:
Det är inte luckorna till framförvarande jag pratar om utan i sidled. I Frankrike har jag aldrig sett montéryttarna rida lika tight som jockeys gör i galopplöp. Större marginaler gör att vi slipper olyckor. Det har vi tillräckligt av i travsporten ändå.:crazy:

Skönt att se att du har ändrat uppfattning om jockeysarna som rider monté och numer tycker de är duktiga.:)

Jorrå, man är aldrig sämre att man kan ändra sig... jag gilla Peter när han kommer upp o vi kör provstart ihop... "vinnaren ser jag, ser riktigt bra ut..." smicker kommer man långt med :rofl: :rofl: (gick visserligen åt skogen den gången... men är en annan storry:o :crazy: ) sen P-A har man skuttat runt ihop med på Solvalla... Sist var senaste starten då jag kommer dundrande till ledningen från tillägg 2180/springspår medans hans häst hoppar på 2140/spår4... MEN han ser mig i ögonvrån :bow: o håller sitt spår o låter mig passera PERFEKT innan han styr ut! Det kallar jag proffs! ;)

Tror det är svårt endå att hålla mellanrum sidled.. kommer alltid att finnas någon som pressar fram mellan om det finns lite plats:devil: ... Kanske om 1-2år när folk ridit fler lopp o det blir en "proffs"-ryttar klass så att säga...

Senast ändrad av en moderator:

spunken skrev:
ok, tack! men angående tighta luckor och avstånd i sidled borde då vem som hellst som ligger på innerspår bara kunna trycka ut sig och häst till andraspår för att koma ut:eek:
har själv råkat ut för det och det var därför jag undrade...;)

Ett tu tre så sitter du i tredje spår... om du inte pressar tebax :devil:

Mig flyttar ingen på i första taget iaf haha:devil:

spunken skrev:

Lite uppdatering... Prata m Kacke i dag... dom hade måldommar-möte i veckan ju då bla monténs spår togs upp...

Han sa att ett spår för sulkey är två fär monté. I bredd får man gå så nära att man kommer emot varandras stigbyglar utan böter... Det är när man pressar sig ut där luckan inte finns samt om ledaren går ut en halv meter/meter så nån kommer förbi på insidan som böter oftast sker....

Annars är det relativt lugnt i montén!

åh! man tackar:bow:
en sak till jag funderar på är när man kan gå förbi på innerspår. om vi säger att jag ligger andra par inner och det finns plats för min häst till rygg ledaren, dvs att den som då ligger rygg ledaren inte är tillräckligt inne vid sargen, går det för sig? räknas det som trängning av den som "låg" rygg ledaren men som nu ligger ytter?

spunken skrev:
åh! man tackar:bow:
en sak till jag funderar på är när man kan gå förbi på innerspår. om vi säger att jag ligger andra par inner och det finns plats för min häst till rygg ledaren, dvs att den som då ligger rygg ledaren inte är tillräckligt inne vid sargen, går det för sig? räknas det som trängning av den som "låg" rygg ledaren men som nu ligger ytter?

Nej. Det är godkänt... Så länge det finns plats för din häst så är det bara att rida på!

Samma gäller om du ligger rygg på ledaren o han bryter ut så du kan gå fram... så är det grönt för dig, MEN inte för ledaren som får böter... Då kan du tjäna på ledarens misstag så att säga.

Hoppas det inte blev rörigt :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 550
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka