E
evasarius
Vad krävs för att rida montè?
Ålder, vikt, utbildning m.m.
Hur går det till? Tacksam för svar
Ålder, vikt, utbildning m.m.
Hur går det till? Tacksam för svar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
evasarius skrev:Man måste väl inte ha egen häst från start eller (kanske dum fråga)?
Det ser iallafall roligt ut!
evasarius skrev:OK, då förstår jag. Tack för hjälpen. Nu ska jag läsa lite mer på hemsidan om montè.
ghost skrev:Ålder: 18 år
Vikt: minst 65 kg inklusive sadel
Utbildning: Man måste gå en provloppskurs och rida ett antal godkända provstarter samt göra ett skriftligt prov på travreglementet.
För att rida kursen måste du ha en häst som någon gång i livet varit inkvalad (i trav räcker) och innehar tävlingsbar ålder. Givetvis måste hästen kunna gå någorlunda bra under sadel också...
Ta kontakt med närmsta travsällskap, de arrangerar dessa kurser...
/// ghost
antiloop8 skrev:Måste man väga 65 kg inkl. sadel??
Då får jag satsa på att bli kusk då!
antiloop8 skrev:Hur mkt väger sadeln då? Den ser ju lättare ut en en vanlig?
Jag väger 50 kg, det innebär att jag måste gå upp 15 kg -sadelvikten då...
Jag är en sån som kan äta 14 pizzor om dan och vågen rör inte ens på sig...men det gör inget, jag funderar ändå på att ta kusklicens
Bättre med levande vikt, än död för hästarna... :smirk:bulan skrev:blyvikter
bulan skrev:Visst håller jag med om att det är bättre med levande vikt.... men blyvikter är ju ett alternativ om man inte kommer upp till 65kg.
Annars får dom (alltså dom under 65kg) väl inte vara med?
Hade min varit ridbar hade jag faktiskt kunnat tänka mig att ta monté licens... men jag får väl vackert vänta tills lill plutten blir stor och testa honom (1-år nu och oxå e: Foreign Office )
Borde klara viktgränsen oxå, iallafall med sadel
solros skrev:Visst är det bättre för hästen med levande än död vikt men jag tror inte att det gör jättestor skillnad. Meeri Mustonen använder viktvojlock och det går ju rätt bra... (Hon har vunnit 4 av 8 ritter, och ridit in 92 000, i år)
solros skrev:Det är knappast så att hon rider bara en häst. Hon rider tre olika den närmaste veckan... Ingen av dem är den hon vunnit med.
Gå du upp några kilon, så du har muskler så du orkar hela loppet...