• Trav
  • Trådstartare Trådstartare evasarius
  • Startdatum Startdatum
E

evasarius

Vad krävs för att rida montè?
Ålder, vikt, utbildning m.m.

Hur går det till? Tacksam för svar

Sv: Montè

Ålder: 18 år
Vikt: minst 65 kg inklusive sadel

Utbildning: Man måste gå en provloppskurs och rida ett antal godkända provstarter samt göra ett skriftligt prov på travreglementet.
För att rida kursen måste du ha en häst som någon gång i livet varit inkvalad (i trav räcker) och innehar tävlingsbar ålder. Givetvis måste hästen kunna gå någorlunda bra under sadel också...

Ta kontakt med närmsta travsällskap, de arrangerar dessa kurser...

/// ghost

Man måste väl inte ha egen häst från start eller (kanske dum fråga)? :confused:

Det ser iallafall roligt ut!

evasarius skrev:
Man måste väl inte ha egen häst från start eller (kanske dum fråga)? :confused:

Det ser iallafall roligt ut!

Du måste ha tillgång till att använda någons/egen häst om du ska gå utbildningen på 15ggr.(finns nåt ställe uppåt i landet där man kan gå intensivkurs...) Eller om du har anställning som lärling kan man bara rida upp ett lopp(måste även här ha med egen/någons häst att rida upp på) o kompl sin licens. Sen när du har licens får du rida andras hästar i lopp "hur som hellst".

Senast ändrad av en moderator:

Du kan ju höra dig för om du får låna någons häst om du inte har en själv Det kan ju även vara roligt att rida olika hästar.

Man ska rida 15 provlopp och 10 av de ska vara godkända.Fast det kan variera lite från bana till bana.
Varje provlopp brukar ha (iallafall på min hemmabana) 3 omstarter, så man får träna på att volta (starta med voltstart).

OK, då förstår jag. Tack för hjälpen. Nu ska jag läsa lite mer på hemsidan om montè. :)

evasarius skrev:
OK, då förstår jag. Tack för hjälpen. Nu ska jag läsa lite mer på hemsidan om montè. :)

Gör det, lycka till! Hör av dig om det dyker upp frågor :)

ghost skrev:
Ålder: 18 år
Vikt: minst 65 kg inklusive sadel

Utbildning: Man måste gå en provloppskurs och rida ett antal godkända provstarter samt göra ett skriftligt prov på travreglementet.
För att rida kursen måste du ha en häst som någon gång i livet varit inkvalad (i trav räcker) och innehar tävlingsbar ålder. Givetvis måste hästen kunna gå någorlunda bra under sadel också...

Ta kontakt med närmsta travsällskap, de arrangerar dessa kurser...

/// ghost

Måste man väga 65 kg inkl. sadel?? :eek:

Då får jag satsa på att bli kusk då!

antiloop8 skrev:
Måste man väga 65 kg inkl. sadel?? :eek:

Då får jag satsa på att bli kusk då!

Var det för mycke/lite?

Själv har man blivit tvungen att vräka i sig mat o gå upp i vikt.. inte tänker STC på oss som väger minder inte :devil:

Hur mkt väger sadeln då? Den ser ju lättare ut en en vanlig?

Jag väger 50 kg, det innebär att jag måste gå upp 15 kg -sadelvikten då...

Jag är en sån som kan äta 14 pizzor om dan och vågen rör inte ens på sig...men det gör inget, jag funderar ändå på att ta kusklicens :)

antiloop8 skrev:
Hur mkt väger sadeln då? Den ser ju lättare ut en en vanlig?

Jag väger 50 kg, det innebär att jag måste gå upp 15 kg -sadelvikten då...

Jag är en sån som kan äta 14 pizzor om dan och vågen rör inte ens på sig...men det gör inget, jag funderar ändå på att ta kusklicens :)

Mmmm, känner igen det dära :D
Jag ligger o pendlar mellan 52-56(idag 54.8 :mad: ) har ätit lite dåligt o stressat innan kvalet o då försvann 1kg. Helt hopplöst!

Min sadel väger bara 1.8 men med all utrusning o paddar hit o dit hamnar jag på 65 i underkant... man får kämpa jämt för att komma upp!

Visst håller jag med om att det är bättre med levande vikt.... men blyvikter är ju ett alternativ om man inte kommer upp till 65kg.
Annars får dom (alltså dom under 65kg) väl inte vara med?

Hade min varit ridbar hade jag faktiskt kunnat tänka mig att ta monté licens... men jag får väl vackert vänta tills lill plutten blir stor och testa honom (1-år nu och oxå e: Foreign Office :angel: )
Borde klara viktgränsen oxå, iallafall med sadel :D

bulan skrev:
Visst håller jag med om att det är bättre med levande vikt.... men blyvikter är ju ett alternativ om man inte kommer upp till 65kg.
Annars får dom (alltså dom under 65kg) väl inte vara med?

Hade min varit ridbar hade jag faktiskt kunnat tänka mig att ta monté licens... men jag får väl vackert vänta tills lill plutten blir stor och testa honom (1-år nu och oxå e: Foreign Office :angel: )
Borde klara viktgränsen oxå, iallafall med sadel :D

Absoluuuut, det är ett alternativ självklart! ;)

:rofl: Men själv försöker jag lägga på mig ist några kg :rofl:
:rofl:

Visst är det bättre för hästen med levande än död vikt men jag tror inte att det gör jättestor skillnad. Meeri Mustonen använder viktvojlock och det går ju rätt bra... ;) (Hon har vunnit 4 av 8 ritter, och ridit in 92 000, i år)

solros skrev:
Visst är det bättre för hästen med levande än död vikt men jag tror inte att det gör jättestor skillnad. Meeri Mustonen använder viktvojlock och det går ju rätt bra... ;) (Hon har vunnit 4 av 8 ritter, och ridit in 92 000, i år)

Jo hon har vunnit med samma häst, vilket är jätte bra!!! :bow: MEN det går inte o jämföra då du måste ha en bredd på uppsittningar på olika hästar... jag anv oxå död-vikt då jag måste.. reglementet är ju stenhårt, o inte vill dom ändra på nått i viktväg neråt :devil:

Det är knappast så att hon rider bara en häst. Hon rider tre olika den närmaste veckan... Ingen av dem är den hon vunnit med.

Gå du upp några kilon, så du har muskler så du orkar hela loppet... ;)

solros skrev:
Det är knappast så att hon rider bara en häst. Hon rider tre olika den närmaste veckan... Ingen av dem är den hon vunnit med.

Gå du upp några kilon, så du har muskler så du orkar hela loppet... ;)

Ja visst rider hon flera... men är "bara" All so clear hon vunnit med... missförstå mig rätt :p Vi har ridit i samma lopp en gång, ujj vad hon kan svära o skrika (på finska)! hahaaaaa..... är nog den värsta jag mött hitintills :D

Jorrå, i nuläget är det perfekt me muskler... Det kostar o ligga på topp ;)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jobbar i nuläget skift och går på timme, vilket knappt ger några timmar öhvt. Trivs heller inte med att jobba skift så behöver hitta...
2
Svar
35
· Visningar
2 894
Senast: Nepenthe
·
Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
242
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 722
Senast: Cina B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025