• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Therese & Milo
  • Startdatum Startdatum
T

Therese & Milo

Hej!
JAg är lite nyfiken på Monté?Vill veta allt?Finns de någon hemsida om info osv....

Sv: Monté?

Kolla med din hemmabana när nästa kurs börjar.
De brukar ha kurser titt som tätt! :bump:

Du har teori, sen övar du på att volta och gör provstarter och provlopp. Då har man egen häst med sig.
Senare under kursen kommer bilstart och det är det häftigaste jag vart med om på länge hahaha! :rofl: Sen blir det skriftligt prov! :bump:

Hästen måste alltså va kvalad för vagn innan de får starta i monté? Det är väl en ganska dum regel tycker jag, med tanke på att en del kanske vill testa monté om hästen inte funkar för vagn... Vet nån om det är så i t ex Frankrike också, eller om man kan tro att det kravet kommer försvinna när montén blir större?

Om hästen inte går för vagn så har den inte så mycket på banan att göra tyvärr, vi måste ha vissa regler.. Skulle man kunna ta ut vilken tok häst som hellst skulle montén tas bort här i sverige väääldigt fort. Vi har fått den på prov det hära året och det har sett jätte bra ut förutom Åby loppet som var det värsta måldommarna hade sett... F E M omstarter och MASSA böter, det var inte fint... men men, på solvalla har vi haft fina lopp så STC är än så länge nöjda :banana:

Jo jag förstår väl hur du menar, men å andra sidan, hästen behöver ju inte va tokig för att den inte går köra... utom just när man kör alltså. Den måste ju ändå kvala = visa att den funkar på banan, men med ryttare... Jaja, bara funderade lite, kul att montén är på så stark frammarsch!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
870
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
342
Senast: Pegasus63
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 074
Senast: dukie
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama