• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Therese & Milo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 930
T

Therese & Milo

Hej!
JAg är lite nyfiken på Monté?Vill veta allt?Finns de någon hemsida om info osv....

Sv: Monté?

Kolla med din hemmabana när nästa kurs börjar.
De brukar ha kurser titt som tätt! :bump:

Du har teori, sen övar du på att volta och gör provstarter och provlopp. Då har man egen häst med sig.
Senare under kursen kommer bilstart och det är det häftigaste jag vart med om på länge hahaha! :rofl: Sen blir det skriftligt prov! :bump:

Hästen måste alltså va kvalad för vagn innan de får starta i monté? Det är väl en ganska dum regel tycker jag, med tanke på att en del kanske vill testa monté om hästen inte funkar för vagn... Vet nån om det är så i t ex Frankrike också, eller om man kan tro att det kravet kommer försvinna när montén blir större?

Om hästen inte går för vagn så har den inte så mycket på banan att göra tyvärr, vi måste ha vissa regler.. Skulle man kunna ta ut vilken tok häst som hellst skulle montén tas bort här i sverige väääldigt fort. Vi har fått den på prov det hära året och det har sett jätte bra ut förutom Åby loppet som var det värsta måldommarna hade sett... F E M omstarter och MASSA böter, det var inte fint... men men, på solvalla har vi haft fina lopp så STC är än så länge nöjda :banana:

Jo jag förstår väl hur du menar, men å andra sidan, hästen behöver ju inte va tokig för att den inte går köra... utom just när man kör alltså. Den måste ju ändå kvala = visa att den funkar på banan, men med ryttare... Jaja, bara funderade lite, kul att montén är på så stark frammarsch!

Liknande trådar

Trav Är en som är ganska ny inom trav och monté världen och funderar på att köpa min första monté sadel. Men vet inte riktigt vilken? Väger...
Svar
1
· Visningar
276
Senast: MayGrace
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
479
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
578
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hej, Ni med erfarenhet av spaniels som jagar och/eller kör prov. Vad har ni för typ av spaniel? Vad skulle ni säga är skillnaderna... 2
Svar
20
· Visningar
1 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka