• Trav
  • Trådstartare Trådstartare kattis87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 960
K

kattis87

Hej!
Är det någon här som rider monté. Skulle vara kul att få lära sig lite om det.
:)

Sök på monté här på buke istället så kommer ni få träffar. Har vart uppe i disk. ganska mkt. O sen finns det under "Andra grenar" oxå.

Ja rider monté, men frågan var ju ganska allmän! Specificera vad ni vill veta så försöker jag svara!

du måste ha licens för det och har du körlicens så räcker det med att komplettera, annars måste du gå hela kursen och rida 15 lopp, rider du 10 godkända på raken så räcker det.
Skall också gå kursen i höst och har lyckats få låna mig en häst då vår är alldeles för ung än.
Känns jättespännande!
På den banan i din närhet som ordnar kursen finns det ju en ansvarig, prata med h*n.

Jag är lite nyfiken på hur många montélopp det går per år i Sverige? Och hur många för kallblod?

berättigad fråga som jag tyvärr inte har svaret på... jag vill också veta ang. kallbloden då vår 2-åring är kall.
Fick iallafall veta idag av en som har licens att att köra och rida att det finns 200 st som har ridlicensen. Tyckte att det lät mkt då sporten ändå är relativ ny i Sverige, men glädjande att så många är intresserade!
Idag fick jag provrida en häst som jag troligen får låna på licensutbildningen och fick lära mig lite med voltstarten osv osv. Ser ju så lätt ut när man står och tittar på andra men svårare när det skall fixas av en själv :D
Roligt var det! Har inte suttit på en "bloding" på säkert 10 år och inte ridit ett snabbjobb på 7-8 år. Skitkul!

Vet inte säkert hur många lopp det blir i år med tanke på att alla banor nog inte kommer igång i år. Det rids iaf 5 lopp på örebro, 1 på färjesta, flera på mantorp, romme, eskilstuna, valla, kalmar och en del i norr! /(kanske var lite svar iaf)

Liknande trådar

Trav Är en som är ganska ny inom trav och monté världen och funderar på att köpa min första monté sadel. Men vet inte riktigt vilken? Väger...
Svar
1
· Visningar
274
Senast: MayGrace
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
477
Senast: Unafraid
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
486
Senast: CaisaCax
·
Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
769
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka