Monte-trav

N

NickDaloy

Vet inte var jag ska lägga detta, men det har lite med trav att göra.
Vet någon hur mycket man får väga om man ska rida monte? Själv väger jag mellan 68 och 70 kg. Kan det gå?

Sv: Monte-trav

Det har redan blivit en hetsjakt på kilon innom monte'n....tyvärr. Kommentarer som "om du vägt lite mindre(till ryttare på 69 kg) hade du vunnit det där" under vägningen efter loppen har inte bara fällts en gång, sorgligt men sant.

Men jag tycker ändå det är bra att det finns en minimigräns, som inte heller är allt för lågt satt. Men sen är det ju klart att diskussionen kommer ändå, men det är synd.

??? o jag som hade tänkt ta licens....men man får alltså inte väga UNDER 65 kg inkl sadel????

När du väger dig inför ett lopp måste du, din utrustning(hjälm, kläder och säkerhetsväst), hästens utrustning(sadel m. tbh, vojlock, svanskappa, brösta/förbygel) väga 65 kg eller mer, om du vet med dig att du inte uppnår den vikten så ligger det på ditt ansvar att skaffa tyngre utrustning(lämpligtvis en viktvojlock med blytyngder) annars får du inte starta.
Min sadel och de andra grejerna jag har i lopp väger 10 kg, villket jag aldrig trodde, men bara en travhjälm väger ju 600 gr!

Självklart är det bra att minimigränsen finns, det gör ju att vi "normala"(alltså vi som inte är skapta som jockeys) kan ägna oss åt sporten, och förhoppningsvis slipper många drabbas av anorexi pga. av en för lågt satt vikt.

hej.
Självklart är det bra att dom har en minimigräns men vad jag har hört så vill spelarna att vikten ska stå i programmet. detta för att dom ska se vem som väger mindre och vem som väger mer.Allt för att kunne spela på just den som väger mindre eftersom dom tror att den vinner bara för det... så bara detta får ju ryttarna att vilja gå ner i vikt för att slippa höra kommentarer som " du väger ju för mycket, gå ner i vikt så vinner du" för sådant får dom höra!

Tråkigt att det ska behöva vara så..!!! :(
//maria

Ja, visst är det tråkigt att det är så, men det är ju tyvärr omöjligt att ändra på fysikens lagar. Och att spelarna vill att det ska stå i programmet/informeras på banan förstår jag, varje kilo sägs göra en längd, villket ju naturligtvis kan ha ganska stor betydelse för vem som vinner.

Jag skulle vilja att vi fick gå ner till 60Kg som i norge. Finns faktiskt SMÅ hästar oxå.. har en valack på runt 146 som jag startade monté... Som tur är e han super stark, men det hade vart bättre at få gå ner lite i vikt på honom endå...

Men andra stora hästar klarar det bra, kolla bara på Långbo Amalia.. vägde inte Ingvar 81, när han kom tvåa på valla :idea: så det är inte säkert att det gå bättre för att man är lätt :d

ne kanske inte....men tänk dig själv. Spring med en väska som väger 10kg och sedan med en som väger 5. jag lovar dig att du springer fortare med en väska på 5kg... det är tråkigt men sant...(tyvärr :mad: )

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
870
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
342
Senast: Pegasus63
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 563
Senast: Lejanna
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama