Monté mm, förvirrade frågor från nybörjare

TantEster

Trådstartare
Att det är jobbigt att rida monté (för ryttaren alltså) kan jag ju förstå, men hur jobbigt? Vad är mest slitsamt? Ben, rygg.. Gäller det att ha biceps som Karl-Alfred Boy där på banan för att ha en chans att komma i mål?

Kan man ta licens mha en femåring som gått premielopp med vagn, är den kvalificerad nog? (Jag förstår att hästen måste kvala för att få tävla monté, men fram dit? Ingår kanske tävlingar i själva licens-tagandet..?)

Nu framstår jag nog som något mindre vetande (för att inte säga idiotisk...) men det är alltså på detta viset att jag funderar på att köpa ovannämnda travare för "hobbytrav" i skog och mark, eftersom jag är ryttare i grund och botten så känns förstås monté intressant...

Plötsligt så känner jag att det där med sulky också är intressant... kan man ta kusklicens med ovannämnda kuse? Eller fungerar det inte så..?

Ni får förlåta en vilsen fd hoppryttare för virriga frågor... Men jag vore hemskt tacksam för svar!

(ja, fd pga whiplash, därav försök till omskolning).

Jag vet inte så mycket ,men av erfarenhet av att rida travare fort så behövs mer teknik än just styrka...det gäller att vara avslappnad som med all annan ridning men ändå stabil....man har ju ganska långa läder.

Har man ridit mycket så är det inte jobbigt...tycker JAG :)

Jag kan bara svara för just min hemmabana men där är det så att för att en häst skall få vara med i licensloppen (både kör och rid) så måste den klarat ett kvallopp någongång under sitt liv. Så på Romme/Rättvik får du inte ta licens med den hästen. Vet inte om det en generell regel och om det kanske har med försökringar och göra, men för att få svar på det så råder jag dig till att kontakta din hemmabana.

Vart det tar mest i ridningen beror ju på hur tränad du är innan och hurdan hästen är att rida. Med min ena kuse får jag träningvärk i armarna då han är mer än lovligt "på" i loppen.En annan häst jag brukar rida ger mig ingen träningsverk alls, men min kompis brukar få kramp i benen...så inte heller det kan jag ge något generellt svar på.

Tränar ju inte direkt monte direkt för tävling.
Men jag ridtränar ju travhästar och det är väl nästan samma sak! :D

Det tar ett tag innan man hittar balansen så man klarar att sitta kvar i traven när det går i 190 knyck. Men det är väl inte direkt jobbigt. Svårt i början men det är väl allt?

Men hur fungerar vanligt trav? Först går hästen provlopp och därefter kvallopp? I kvalloppet måste den springa på en viss tid för att få tävla på riktigt? Vad är ett premielopp då?

Ett premielopp är ett lopp för tvååriga hästar, de ska klara en idealtid i det, kör man för fort eller för sakta blir man inte godkänd.

Provlopp KAN man köra innan kval/start men det är inte obligatoriskt. Något man gör för att hästen ska träna på att ha andra hästar runt omkring under tävlingslika förhållanden. De provlopp som anordnats i monté under våren kan jag tänka mig är licenskurser runt hela landet. Dessa är till för att ryttaren ska visa att den klarar av tävlingsbiten.

Som jag förstått det måste hästarna kvala under ryttare även om de tävlat för vagn tidigare.

/// ghost

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka