Monté frågor (igen ;-)

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare *nuthella*
  • Startdatum Startdatum
N

*nuthella*

Hur mycket väger en hästs utrustning, på ett ungefär? Lättridning eller jockeysits? Är det sant att hästen tappar en halv längd per kg mer vikt (det var det en som sa till mig)? Vad väger ryttarens utrustning, ungefär? :D

Sv: Monté frågor (igen ;-)

Hur mycket väger en hästs utrustning, på ett ungefär? Lättridning eller jockeysits? Är det sant att hästen tappar en halv längd per kg mer vikt (det var det en som sa till mig)? Vad väger ryttarens utrustning, ungefär? :D

Hästens utrustning beror ju på hur tung sadel du har, vad för sorts stigbyglar o så...

Om du ska rida lätt så ska du veta att det krävs att du sätter dig ner EXAKT rätt för att hjälpa hästen att få ett tryck i steget... Annars stör man den bara. Än så länge har jag bara sett en i hela världen som kan det.. o det är Jag De Belllouet´s ryttare... Jockeysits däremot krävs en häst som kan sköta det mesta själv, och har en BRA trav...

Det finns inget bevisat hur mycket du tappar... Men det är intet för intet som Jockeysarna hets bantar som dom gör och är så på GRAMMET när dom väger in sig. Så visst skiler det, men går inte att säga exakt hur mycket!

Ryttarens utrustning han du oxå dra den på.. Jockey stövlar som är lätta som en fjäder och en lätt hjälm... Man kan avgöra mycket själv :)

Ryttarens utrustning han du oxå dra den på.. Jockey stövlar som är lätta som en fjäder och en lätt hjälm... Man kan avgöra mycket själv :)

Hehe...."confession" - en annan köpte en storlek för små skor :angel: för att dra ner på grammen! :rofl:

Hehe...."confession" - en annan köpte en storlek för små skor :angel: för att dra ner på grammen! :rofl:

:rofl: :rofl: :rofl: *skrattar så jag gråter* AJ...det gär ju ont med för små skor :rofl:

Själv har jag gått upp 3 kg i muskler nu på en månad :o :D Så nu kan jag börja ta bort allt som jag har i extra vikter :D (vägde 54 + sadel 1.5 och sen en massa plock o lull lull ;) )

:rofl: *skrattar så jag gråter* AJ...det gär ju ont med för små skor :rofl:

Själv har jag gått upp 3 kg i muskler nu på en månad. Så nu kan jag börja ta bort allt som jag har i extra vikter :D (vägde 54 + sadel 1.5 och sen en massa plock o lull lull ;) )

Hmmm.... *avis* angeläget problem det där med att väga för lite.:cool: En annan oroar sig mer över publikens reaktion på redogörelsen av min vikt, än över själva loppet. :confused: Jag får ju skylla mig själv att jag är så nojjig, men jag tror det finns fler därute som önskar att vikterna inte var "officiella"....:o

Hmmm.... *avis* angeläget problem det där med att väga för lite.:cool: En annan oroar sig mer över publikens reaktion på redogörelsen av min vikt, än över själva loppet. :confused: Jag får ju skylla mig själv att jag är så nojjig, men jag tror det finns fler därute som önskar att vikterna inte var "officiella"....:o

:rofl: :rofl: Förlåt att jag skarattar... Men det lät så kul... mer orolig över offentlig vikt än över själva loppet :D

Jag var med om när ryttare vägde in på över 90 :eek: då kan man tala om att behöva fundera på vikten!!! :cool:

:rofl: :rofl: Förlåt att jag skarattar... Men det lät så kul... mer orolig över offentlig vikt än över själva loppet :D

Jag var med om när ryttare vägde in på över 90 :eek: då kan man tala om att behöva fundera på vikten!!! :cool:

Hehe... jag vet, det e tragikomist :rofl: :cry: :) Jag är "nöjd" eller, ja.... inte bedrövad iaf när jag väger in under 70. Det har jag hitills lyckats med. Det är skönt att jag typ alltid högt konstaterar efter vägningen att, jaa... deen här sadeln är bra tung! :angel:

Det är skönt att jag typ alltid högt konstaterar efter vägningen att, jaa... deen här sadeln är bra tung! :angel:

Jag brukar vara så distre att jag pladdrar och sist kläckte jag utr mig - Jag vet inte hur mycket jag väger men det kan väl ni se :idea: ( Dum-as... du står framför en våg som dom bett dig o ställa mig på den precis :rofl: )

Jag brukar vara så distre att jag pladdrar och sist kläckte jag utr mig - Jag vet inte hur mycket jag väger men det kan väl ni se ( Dum-as... du står framför en våg som dom bett dig o ställa mig på den precis )

:rofl: Jag vet hur det är att ha "lätt för att hålla låda." ;) Jag fick en gó kommentar av en ännu góare värmlänning en gång: "Hade käfta på dig varit räva (rumpan) på en ko, så hade den sketet ihjäl sig" :rofl: Hehe... såna kommentarer får man ta.:angel:

:rofl: Jag vet hur det är att ha "lätt för att hålla låda." ;) Jag fick en gó kommentar av en ännu góare värmlänning en gång: "Hade käfta på dig varit räva (rumpan) på en ko, så hade den sketet ihjäl sig" :rofl: Hehe... såna kommentarer får man ta.:angel:

:rofl: :rofl: Hahaha, jag tror jag döööör, tack för den! :rofl: :rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Samtidigt avslöjar forskare hos SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, att man är på väg att lösa gåtan om varför vissa hästar kan trava...
Svar
0
· Visningar
611
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 095
Senast: Anna-Bella
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
801
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar