Monster problem

Sv: Monster problem

marijaa skrev:
I början valde han GP men sedan hittade han balansen

Förlåt att jag inte kan låta bli att förstöra en känslig pågående diskussion...men GP- häst, har plötsligt fått en ny innebörd för mig!
:D

Nicke skrev:
Förlåt att jag inte kan låta bli att förstöra en känslig pågående diskussion...men GP- häst, har plötsligt fått en ny innebörd för mig!
:D
:angel: :angel:

Vilken bra tråd du skapade och vilka ödmjuka mysiga förstående människor :bow: som svarat dig och gett dig många bra tips, har en häst som nämligen likna din ... sakta men säkert så går det framåt...;)

Jag tror du är min idol, jag har aldrig träffat någon som säger så om sig själv..
Hihi:p Men jag resonerar som såhär att om jag inte erkänner problemet så kommer jag heller inte kunna få hjälp och tips med det. Jag kan ju inte skylla allt på den stackars hästen, tyvärr:angel:

Jag tror du och Kjarni skall få komma och hälsa på mig och Yrpa så skall han få gå bredvid en "snäll" häst och lära sig veta hut samtidigt som du skall få inse att det inte är så farligt när en häst hoppar till eller blir rädd för något (säger hon som håller på att kissa ner sig så fort hästen halkar på is).
Jaa och hälsa på kossor:rofl:

Jag tror de flesta läst hur jag hade det med min häst i början, och jag kan säga att jag var så rädd att jag darrade varenda gång hon började ställa sig upp eller något liknande, men jag gav mig inte, jag skall inte förlora den fighten som det så tar livet av mig själv. Jag är för envis för det där.
Haha, jag är precis tvärt om. Ger upp så fort något går emot mig. Inte så bra...

Ja, mod har du.. Massvis, annars hade du inte gått så här offentligt.. Så oss lurar du inte "moa" :P
Men nu sitter jag ju här bakom min dator och ingen vet vem jag är (någa få bara) så då är det lätt att erkänna. Men jag skulle ju inte erkänna för folket här hemma:p

Nickes och Olle Atlas svar var bra, ta med dig det i din hantering.
Ja, dom svaren var jätte bra:bow: Ska verkligen tänka på det!

Du kan inte försöka se det roliga i att hästen ser stenar som varulvar? Visserligen är det en stark drift att fly från rovdjuren men de gånger min häst hoppar så brukar jag skratta och säga att han har humor :angel:
Jag får väl försöka... Oftast så sitter jag bara stel som en pinne och konsentrerar mig på att sitta kvar. Men det är ju värt ett försök att få fram ett litet skratt. Kanske börjar man andas då också.

Har han mycket energi kan lösningen kanske vara att longera honom en stund innan ni rider ut och sedan ta en lugn tur.
Han är inte en pigg häst egentligen, så jag tror inte longering skulle hjälpa så mycket, men också det är ju ett bra tips att prova. Dock tror jag inte att vi kommer komma från gårdsplanen efter det, men det märker vi ju i så fall.

marijaa skrev:
ryggont kan sitta i länge... även om själva smärtan är borta spökar det psykiska.

Jag har en tillridning hemma just nu som hade knäupphakningar för över ett år sedan, sedan dess har han bara grisepassat :(
Hästen är genomsökt och fullt friskförklarad, troligtvis har han fått ett så invant rörelsemönster att han inte tänker i andra banor än grisepass.

När han kom hem till oss fick han dock gå i flock (hade gått i liten hage med shettis innan) och direkt började han trava. Det gör han i mellanåt när han blir lite "upphetsad" tex ny häst i flocken eller om det blåser och man löslongerar honom på banan.
Vi har nu jobbat mycket med honom i corallen och på senare tid har han börjat trava rent där, flera varv nu i slutet. I går gjorde vi som vanligt men efter en stund satte vi ryttare på honom och jag fortsatte att löslongera honom. I början valde han GP men sedan hittade han balansen och travade tre varv med ryttare innan jag saktade av honom och han fick MASSOR med beröm. Detta var verkligen lön för mödan vi lagt ner. Man får ta små steg i taget...
Ja, det var kanske lite bortom ämnet, men man man får inte ge upp...

Det är väl så att han tror att han ska få ont när vi hoppar upp, för han stissar inte lika mycket efter en stund. Problemet uppstår igen när man höjjer tempot så detta att skritta honom under lång tid kanske gör att han glömmer bort sina gamla krämpor. Känns faktiskt som det mest hoppingivande tipset jag fått att jobba med. De flesta runt om oss har tyckt att vi ska jobba honom som vanligt i alla gångarter då han ju kunde det med tränare men som sagt hans spänningar och rädsla kvarstod ju då.

Du skrev att din häst var till salu för en stund, gissa hur många gånger min har varit på väg till scan :angel:

Skämt å sido, vi hade en hemsk period i julas, jag stod knappt ut med att se honom. :cry: Inte för att jag var rädd, vi kom helt enkelt bara inte överrens för ett tag och vi kom in i den när nedåtgående spiralen... En kompis tog hand om honom, jag tror han stod 2-3 veckor, när jag kände att jag längtade till stallet igen åkte jag dit och vi började jobba på nytt, då kunde vi hitta glädjen i arbetet båda två.

Skönt att höra att man inte är ensam! Fast häromdagen var det riktigt seriöst på väg ut med min ridning. När jag börjande var det ju ROLIGT att rida, då innan de egna hästarna, o aldrig var jag rädd. Nu har det varit en evig kamp och jag undrade när det varit kul sist? Tänkte seriöst över om jag orkade fortsätta. Har hämtat mig nu, men vi ska försöka köpa en till häst vars bästa egenskap är att vara SNÄLL så jag slipper låna andras hästar när jag vill njuta av livet. Den lille busen får jag rida då och då när de andra hästarna fyllt på mitt mod. Han tömmer det!

Om man känner att man kommit in i en ond spiral kanske man ska ta en paus. Tänka efter vad man kan göra bättre eller annorlunda. Fick hästen en paus efter den varit hos tränare, ge den det annars, jag upplever ofta att de behöver ett tid att "smälta" det de lärt sig.

Jo, han stod en månad efter tränaren och jag längtade då verkligen efter att "sätta tänderna i honom". Tränaren hade problem med honom också men tyckte han var lätt att fixa till, var ganska tuff med honom och det funkade.....för henne som är jätteduktig. Han var ju fortvarande spänd och så även där, men lyckades inte sticka..För mig (som är feegare) gjorde det ju inte det, han stack första gången jag red ut (o andra o....sen höll jag mig inhängnat). Nu har resten av min familj anmält sitt intresse att hjälpa till och skritta honom. Tyvärr är dom sämre ryttare än mig men modigare(än så länge:devil: ) så dom ska få försöka. Renskinn är införskaffat och modiga familjemedlemmar ska ut och lufsa med honom. De ska få börja på en åker där vi gör en bana runt(är ju lite rädd om dom:angel: ). När de har överlevt några dagar ska jag testa....:idea: ...

Om man hade vetat hur svårt ridning var då i början, skulle jag nog fortsatt med vad det nu var jag gjorde då...och här ser jag själv problemet för oss. Vi är två individer med laddad prestationsångest som det gäller att släppa.

Tack igen för tips och "bollplankandet" alla ni som svarat mig.

yew98fq skrev:
Ni som har problem men nerviga hästar, vad ger ni dem för foder? Jag hörde nämligen från någon tränare för några år sen att HAVRE kan gör att en del hästar ser spöken överallt! Vår första häst var nämligen sådan att han såg spöken och vättar under varje sten, men lugnade ner sig betydligt när vi började utfodra med kraft istället. Kan vara värt att testa! :)

Nej, havre får han absolut inte, grovfoder samt lucernhack och hittils har han fått betfor. Funderar på att utesluta det ett tag och se om det gör nån skillnad. Har också gett honom magnesiumtillskott då sådan brist verkar kunna ge "stissighet".

Lugnande örter nämnde någon här, vad för några?

jaca skrev:
Det är precis vad jag behöver höra; att det är ok att sänka kraven. Tror nog att jag kanske felaktigt tänkt att han måste jobbas för att inte ha massor med överskottsenergi över och lite rädd har jag nog varit för att han bara är olydig. (En av hans förra tränare tycker han mest av allt är olydig.) Det tycker jag motsägs av hans lydighet från marken.(?) Hans förra ryggont har säkert satt sina spår i hans psyke också.

Ska testa att följa ditt exempel och längre fram ta honom till tränare. Har tyvärr ingen som vill komma hit men han har varit där tidigare och känner till stället annars är det precis som du säger att fasta rutiner fungerar bäst. Förhoppningsvis löser det sig med tiden.

Jag vill gärna säga något om det här med instruktörer också.

Det är inte bara hästen, som kan få "överskott" av goda råd och instruktioner, så det bara hopar sig i hjärnan, och man vet varken ut eller in till slut.

Det viktigaste av allt, tror jag är, att känna, att "hästen faktiskt är min, och jag känner den bäst av alla"!
DU känner faktiskt din häst bäst. Och ni gör precis som ni vill.
Ingen tränare kan veta exakt hur erat samspel fungerar, inte ens om tränaren rider hästen.

Jag har fått massor genom årens lopp, av olika tränare.
Men tyvärr, misslyckas det alltid, när någon av dem ska försöka rida min häst. Han ställer sig först bredbent och gapar. Försöker de sätta press på honom "sticker han" helt sonika, även i ridhus.
Och då pratar vi om landslagstränare.
De har defenetivt tröttnat på honom.
Så nu nöjer de sig med att instruera från marken.

Detta är verkligen ingenting jag är stolt över. Jag lider både med hästen och känner att jag kommer lite på kant med läraren, när detta händer. Pinsamt och sorgligt.

Nu har jag hittat en bra tränare, som respekterar att jag sitter av ibland lite innan lektionen är slut, om jag märker att hästen är trött.
Eller att jag vågar både fråga, om jag inte fattar, och även säga nej, om jag tycker det krånglar till sig och övningarna är för svåra för min häst.

Ta makten över er som ekipage, och tänk VI. Var stolta över varje pyttelitet framsteg, och ÖS beröm över hästen när den gör rätt.

Instruktörer vet inte allting.

Synd jag inte pratat med dig tidigare!!

Har på sista tiden börjat komma underfund med just det du skriver om ang. instruktörer. Att de själva är duktiga och rider bra(även min häst då) innebär inte att jag ska göra precis som de säger , för det funkar inte för mig, och då inte heller för min häst.

Det svåra är att mitt självförtroende när det gäller ridning är lågt så när jag väl bestämt mig för att gå min egen väg och det fungerar knackigt i början så blir jag osäker igen. Fast jag har bestämt mig för att följa ditt tips om den kravlösa ridningen. Har funderat mycket på ditt förra inlägg och kommit fram till att det måste vara helt rätt för den lille busen och mig. Dels låter det helt riktigt det du säger och kombinerat med nedanstående så drar jag den slutsatsen att du har helt rätt.

Vår första häst (då också unghäst)råkade bli sjuk direkt efter inköp och igångsättningen har fått ske mkt lugnt under lååång tid. För hennes och vår del har det bara inneburit fördelar; hon är helt fri från spänningar, litar på oss till hundra osv. Hon är jättesäker ute och ändå pigg och glad. Däremot är hon kanske inte perfekt gångartsmässigt men då passar det ju bättre att tränaren hjälper till med just den biten. Första halvåret var hon inte ridbar men pysslet med henne bidrog till superbra kontakt också.

Förresten, hur gammal är din häst nu och hurdan är han/hon idag?

Hästen är idag över 20 år, och tävlades såsmåningom, och var till en glädje för oss alla i familjen.
Eftersom det var så extra mycket engagemang i honom, kom han att bli nr.1 för oss. Och det kommer han nog alltid att vara, trots viss hästgenomströmning sedan dess.

Under jobbet med honom gjorde jag vissa efterforskningar, och det visade sig att han var mycket sent kastrerad, (de hade hoppats få igenom honom som hingst) sent och slarvigt inriden, av folk som mest hade ekonomiska syften för ögonen.

Det enda goda råd jag nånsin fick av någon instruktör, var en erfaren person som sa, "behandla honom som den hingst han tror sig vara"
...ok ok, så jag "sa" till honom...(hästen alltså) "Ok, du är stor, vacker och känslig, men jag vet grejer som inte DU vet.." Alltså? Ska vi jobba? Det blir garanterat gooodis för varje försök till att lösa dina uppgifter!
Och han tog sig en allvarlig funderare på detta erbjudande, och lät sig ledsagas genom "monsterdjungeln, dressyrdjungeln och trafikdjungeln", med glada tillrop och morotsgodis från Lantmännen.
Sakta men säkert, och med en hel del bakslag.

Han visade sig också vara mera intelligent än de andra hästarna jag någonsin haft, och en stor personlighet!
Han tyckte själv, att han hade all anledning, att ifrågasätta allt jag gjorde i början, för han anser att han är klokast själv! :angel:
Men där fick han allt se, att jag hade en hel del att tillföra av glädje i hans liv! Så till slut böjde han sig inför detta faktum, och vi började samarbeta och hitta på balla grejer enligt hans mening, tex detta roliga att trickträna! Tävla var också spännande...

Men bäst av allt ändå...lulla runt med husse i skog och mark o ta sig en fika på nån mosse..

Han har humor och en stor portion "uppfostringslust" av unghästarna.
Har haft mycket nytta av honom, då han är lugn och rättvis.
Tjänar nu som ungdomshäst på mindre tävlingar och man kan sätta vilken unge som helst på honom.
Det tog flera år, att komma dit vi till slut kom, han och jag, men det var resan värd! (men huvva, resan var ömsom rolig och ömsom gnögglig)

Han är Nr 1 i stallet!

Nicke skrev:
Under jobbet med honom gjorde jag vissa efterforskningar, och det visade sig att han var mycket sent kastrerad, (de hade hoppats få igenom honom som hingst) sent och slarvigt inriden, av folk som mest hade ekonomiska syften för ögonen.

Ett jättetack för ditt svar. Just ovanstående stämmer exakt in på vår häst, han tycks också ha flyttat runt en del. Hoppingivande att höra att det blev så bra med er häst.

Har hunnit rida honom (inhägnat) några gånger och låtit honom lufsa med långa tyglar, emellanåt söker han sig neråt(i ridhuset där inget stör). Har införlivat morötter från ryggen och redan andra dagen stod han stilla förväntansfullt efter jag kom upp, han brukar försöka stissa iväg direkt annars....ska testa lite klickerträning, borde ju vara toppen för honom... Återkommer om ett år eller så med en rapport om hur det "blev".

Monster och Troll bor ALLTID under stenar med mossa på :)

Jag köpte ett fullblod, direkt från banan. Hon var importerad från England och hade aldrig, någonsin satt en hov i någon skog. Allting var läskigt i början!
Hon frös fast ibland och kom inte ur fläcken, spelade ingen roll vad jag gjorde. Så en dag böjde jag mig fram och drog henne lätt i örat, då "vaknade" hon, och det knepet har jag använt vid de tillfällen det händer.
Vi ha tränat med "farliga" saker hemma, ridit träget ut i skogen (jag vet inte hur många gånger jag suttit av för att leda förbi ditt eller datt). Jag låter henne få långa tyglar, även om jag vet att vi hux flux kan stå 5 meter bort efter ett luftsprång. Jag har försökt förklara för folk som inte tycker jag är riktigt klok, att jag MÅSTE visa henne förtroende och få henne avslappnad, och det funkar :)

Fortfarande efter x antal år, så är mossiga stenar rena trollnästena :eek: , men hon går förbi. Det blir himla fina sidovärtsrörelser, sådana öppnor och slutor har jag aldrig fått till på ridbanan, speciellt inte i galoppen! ;)

Måste uppdatera lite från oss:)
Var ute och red idag. På ett stället fick han hysteriska anfall och då hoppade jag av och gick förbi med honom så han fick nosa på det läskiga och sånt.
Sen skulle vi förbi gården där han alltid är jätte jobbig! Tänkte att nu jävlar ska vi rida förbi här. Gav honom långa tyglar långt innan och satte igång att sjunga som en tok! Kortade inte upp tyglen när vi kom till gårdsplanen, som jag alltid har en tendens att göra. Och gissa vad! Hästen traskar förbi som att det var det lugnaste i världen:) Han gick bara och lyssnade på min underbara (hmm nåja:angel: ) sång! Min underbara lilla häst:love: Imorgon ska jag bygga upp en läskig bana med pressening och sånt och så ska jag ta med han och unghästen så han får någon lugn häst jämte sig:D (unghästen tycker att pressening är jätte kul)

Ah, vad kul att höra! Du är inne på rätt väg tror jag. :)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
828
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 219
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar