Monster problem

_moa_

Trådstartare
Det är vad jag och min häst har. I det området där vi bor finns det väldigt mycket underliga saker, allt från hästätande terriers till turanosauries rex. Alla vet väl att stenen i diket är en varulv som bara väntar med att få sätta tänderna i den mörka lilla hästen som kommer förbi, helst ska den ju heta Kjarni också. Här om dagen var det väldigt tät dimma ute när vi red, och då såg vi två spöken:eek: Aldrig innan har han stuckit med mig, men då fick han hysteriska anfall (efter att ha försökt övertala honom i 20 minuter) och drog iväg i full karriär.

Det är inte bara på vissa ställen han får för sig att det finns monster, utan det är hela tiden jämt och ständigt! Så nu till mina oerhört dumma frågor;)
När jag ska trava ute så kan han inte slappna av utan springer bara och tittar på monster, vilket resulterar i att han höjer huvudet, tappar ryggen, glömmer rumpan och ja allt möjligt. Han blir något så oerhört oren i traven så det är tragiskt! Han kan gå riktigt bra i traven i paddocken, men helt omöjligt ute. Förstör det traven mycket om jag bara struntar i att träna traven ute och bara låter honom springa på i sin konstiga trav? Eller ska jag strunta i och trava alls? Vill ju ändå få lite kondition på honom så helst vill jag ju kunna trava. Kan tillägga att jag skulle kunna slå honom halvt ihjäl med skänkel och spö utan att han skulle märka nått. Får han syn på en varulv så skiter han fullständigt i mig.

Sista frågan, massa tips. Är det någon som har tips på hur jag ska göra?

Ska erkännas att jag kommer snart inte våga rida ut alls längre... Tror mycket beror på mig eftersom jag vet att han kommer hålla på och spänner mig. Jag har börjat få riktigt ont i ryggen och höfterna när jag rider nu. Kan bara inte slappna av. Vet ju att mycket beror på mig och att jag spänner mig lika mycket som hästen när han spänner sig.

Tacksam för tips:)

Sv: Monster problem

Oj, var rädd om ditt mod. Jag funderar på en del grejer. Kan du kanske lära honom att sänka huvudet på kommando? Sänker hästen huvudet slår endorfinerna till, då går det knappast att vara rädd.

Kan ni kanske gå ut och promenera? Kolla in allt farligt, nosa på det, kanske få en godis om han vågar behärska sig en stund. Klicker träna? Du kanske klarar att hålla dig mer oberör från marken.

Jag skulle också träna ledarskapsövningar med hästen, både från marken och uppsuttet. Han ska lita på dig som en bra ledare som inte utsätter honom för farliga saker. Lägga över ansvaret i dina händer och slippa hålla kollen själv.

One-rein-stop är bra att träna in också, har ni testat det?

Överhuvudtaget skulle jag ta det lugnt, ni har väl inte bråttom? Känn dig inte tvingad att trava, rida ut eller vad som, utan ta det i er takt. Jag tycker du är jättemodig som överhuvudtaget provar.

OlleAtlas som är en riktig fegis

Tack för ditt svar:)

Vilket mod? Jag måste ha missat det på vägen:angel: Jag är nog den största fegisen som går i ett par ridskor. Blir hästen rädd för något och hoppar till så hoppar jag minst lika högt i sadeln. Jag vet inte hur många gånger jag har hoppat av och vart helt depp över att jag är så feg.
Han är grym på att sänka huvudet nu, men får han syn på något så blir han helt blockerad. Jag får ingen kontakt med honom alls, vad jag än gör.

Jag har tänkt på att lägga upp en bana i skogen med massa läskigt. Kanske kan låna en skällande terrier av någon också;) Ska man kanske börja med någon läskig grej så man inte har massa av hemska saker på en och samma gång?
Klicker träning.. Hmm. Är det då man har en massa godis och sånt?
Godis undviker jag helst då han blir så odräglig.
Låter inte alls som att vi har problem med ledar rollen:angel:

One-rein-stop tränar vi.

Jag känner att vi har bråttom eftersom han är en riktigt tjockis och behöver komma ner i vikt innan han går upp igen under sommaren;) Nej, men jag vet. Har inte bråttom med något alls. Det kanske är bäst att börja med promenader nu då.

Jättemodig:o När jag travar får han långa tyglar och själv klamrar jag mig fast i sadeln som att livet stod på spel:o (kanske inte riktigt så, men det känns så ibland)

Jag tror du är min idol, jag har aldrig träffat någon som säger så om sig själv..

Jag tror du och Kjarni skall få komma och hälsa på mig och Yrpa så skall han få gå bredvid en "snäll" häst och lära sig veta hut samtidigt som du skall få inse att det inte är så farligt när en häst hoppar till eller blir rädd för något (säger hon som håller på att kissa ner sig så fort hästen halkar på is).

Jag tror de flesta läst hur jag hade det med min häst i början, och jag kan säga att jag var så rädd att jag darrade varenda gång hon började ställa sig upp eller något liknande, men jag gav mig inte, jag skall inte förlora den fighten som det så tar livet av mig själv. Jag är för envis för det där.

Ja, mod har du.. Massvis, annars hade du inte gått så här offentligt.. Så oss lurar du inte "moa" :P

Jag håller helt med Olle Atlas i dennes förslag.

Förutom att ha trygg, annan ryttare o häst med sig, köra ledarskapsövningar mm.

Har jag också några grejer.

*Sjung o gnola! (det låter inte klokt, men grejen är, att då måste du andas, och då slappnar du av mera)

* Börja med att rida på ställen, där du känner dig trygg själv, så du kan förmedla detta till hästen. (tänk på att du är hästens "mamma")

* Drick inte kaffe innan ridning. Det ökar adrenalinet, och gör dig mera benägen till nervositet.

* Drick gärna en kopp kamomillte innan! Det lugnar garanterat.

* Det finns lugnande örter för hästar, som man kan ge tillfälligt. Jag tänker, att ha en kort period, för att komma över "monstertänkandet".

* Se till att hästen är glad och mätt innan.

*Kolla att rygg, tänder, utrustning är ok, så han inte får spader av såna orsaker.

*Träna balansövningar, en del hästar är väldigt viktkänsliga, och får "spel" om ryttaren kommer i det minsta obalans.

*Sänk händerna och dina axlar, ge lång tygel,(titta gärna lite framåt-nedåt, för att visa hästen att han ska gå lågt med huvudet), håll dig inte krampaktigt fast i tyglarna, håll hellre i sadeln och ut på trygga skogsstigar, sjung o gnola, beröm så fort hästen gjort nåt du bett om. Det gäller också att låta som man är på gott humör, även om man inte alltid känner sig toppen!
Det sägs, att hästar "genomskådar" en, men det tycker faktiskt inte jag! Med en glad, uppmuntrande röst, kommer man långt!

En säkerhetsväst kan göra susen, man känner sig lite mera skyddad.

Jag tycker du är jättemodig! Det går säkert bra! Men försök slappna av från prestationstänkande för tillfället, och hitta en ro i ridandet istället, tills det känns harmoniskt igen.
Det kan ta tid.

Kanske fanns det någon grej här, som kan va nåt att ha...

Lycka till!

Ojoj Moa,

trodde för ett ögonblick att jag postat ett inlägg och glömt det....

Precis som du har jag det med min häst. Vi är också rädda bägge två, tyvärr. Han kör upp huvudet och sticker när han blir rädd och efter att han stuckit med mig tre gånger vågar jag mig inte ut i skogen. Rider hemma på gårdsplanen samt i ridhuset.

Tränar lydnad från marken, men där är han exemplarisk, gör allt jag ber honom om. Tyvärr vågar jag inte leda honom ut i skogen då han sliter sig när det väl gäller. Under träning skulle han aldrig göra det och är dessutom jättelydig när vi rider hemma. Ren i gångarterna är han också, sänker huvudet och jobbar med bakbenen men händer det det minsta lilla slänger han ju strax upp huvudet:cry: .

Att rida ut med nån annan häst hjälper inte heller, han blir rädd om de kommer snabbt bakifrån och gå först törs han ju inte.....

Ja, inte blev du hjälpt av detta men det kan väl vara skönt att veta att du inte är ensam om problemet. Själv tänker jag hålla mig hemmavid med honom, träna störningar under ordnade former och ger mig inte ut igen förrän han är äldre och kanske mognare. En liten sväng till till tränare får han nog åka också så får vi se hur det tar sig. Som tur är har jag andra (mkt snälla) hästar att rida på också för annars skulle nog mitt mod försvinna helt.

Ni som haft det som vi men kommit tillrätta med problemet, hur lång tid har det tagit? Har det varit åldersbetingat, alltså unghästproblem? Hur har ni gjort?

Har kollat tänder, sadel, haft ut kiropraktor (som hittat och åtgärdat fel på ryggen),lämnat till tränare osv.

Ni som har problem men nerviga hästar, vad ger ni dem för foder? Jag hörde nämligen från någon tränare för några år sen att HAVRE kan gör att en del hästar ser spöken överallt! Vår första häst var nämligen sådan att han såg spöken och vättar under varje sten, men lugnade ner sig betydligt när vi började utfodra med kraft istället. Kan vara värt att testa! :)

Oj vad jag tycker du är modig som berättar om din rädsla och att du vill ta itu med era problem!!! Jag har själv haft liknande problem med en häst jag hade för många år sedan. Jag blev spänd och rädd när hon bråkade och det gick längre och längre mellan gångerna jag red med resultatet att det var värre när vi väl gav oss ut. Många var de gånger då jag förbannade min feghet för att jag hoppade av och ledde hem hästen.

Det som hjälpte oss så att vi kom över problemen med monster och spöken som skrek åt min häst att skena hem var att jag succesivt tränade upp ledarskapet så att hon helt och fullt såg mig som "förste spökvakt;)" när vi red ut. Jag började med att rida korta pass på 15-20 minuter nära stallet i en skogsdunge där det hela tiden var jag som visade henne vägen, runt träd, över stock och sten osv. Vartefter utökade jag avståndet från stallet likväl som tiden vi red. Samtidigt hade jag ju min inneboende rädsla som gjorde att jag spände mig och självklart påverkades min häst, så jag började sjunga. Om du visste vad den stackars hästen fick höra för skönsång:smirk: varje gång vi red ut, det var allt ifrån barnvisor till snappsvisor:o men poängen var att jag slappnade av och kom ned i sadeln och började andas ordentligt.

Efter några månader med kramp i magen innan vi skulle ut började det fungera riktigt bra och de sista åren jag hade henne red vi ut i skogen på långa tyglar blåsiga dagar ( som garanterat kan vara spökframkallande:smirk: ). Jag rekommenderar alltså tydligt ledarskap såväl från marken som från ryggen samt att du finner det sätt som kan få just dig att slappna av när du rider.

Lycka till och tro inte för en sekund att du är feg!

Jag har haft en sån häst.

Det tog ett år av skrittande i skogen på lång tygel.
Världens LÄNGSTA tygel, så han verkligen kunde gå som en hund med nosen i backen, när vi var ute och skrittade.
Fick trycka på nacken, och köra en massa trix, innan han verkligen vågade gå så.
Någon sakta trav ibland, på helt lång tygel, rida lätt saktare än hästen travade.
Foderbyte. Bort med havre och betfor, in med dynavena.
Ännu mera grovfoder. Lugnande örtblandning.
Nytt träns, fodrat i nacken, för att inte trycka på känsliga nerver, som kan få en del hästar att på spader.
Ny sadel som verkligen var bra+ jättebred sadelgjord, samma här, för att inte pressa på känsliga nerver i sadelgjordsläget.
Träna mycket dressyr på bana, för att få oss in i en "bubbla", där hästen är helt koncentrerad på mig. Det tar jag till ute i naturen.
När han blir stressad över något, går vi genast på tygeln och jobbar i öppnor tex. Då slutar han hetsa upp sig över annat, och måste koncentrera sig på vad vi gör.
Och sist men inte minst, släppa på alla prestationskrav.
Red inte för någon instruktör det här året. Åkte ingenstans med hästen.
Efter det året kunde vi ge oss ut i "världen" igen, och göra andra saker.
Hästen var överstressad av olika anledningar, innan han kom till mig,och behövde stressas av, inte få så mycket intryck. Bara lugn och ro. Trygghet.
Det gällde att ha tålamod, men det gick.

yew98fq skrev:
Ni som har problem men nerviga hästar, vad ger ni dem för foder? Jag hörde nämligen från någon tränare för några år sen att HAVRE kan gör att en del hästar ser spöken överallt! Vår första häst var nämligen sådan att han såg spöken och vättar under varje sten, men lugnade ner sig betydligt när vi började utfodra med kraft istället. Kan vara värt att testa! :)
Lurad :p
Krafft innehåller havre. :angel:

Jag kör med en havrefri müsli och kompletterar med krossad korn.

Havre, då skulle jag ju ligga i backen VARENDA gång i stället för var tionde :angel:

*kl*

Vilka bra svar alla ger, klart inpirerande att läsa. Speciellt att så många vågar erkänna fegkänslorna. Jag är nog fegast i världen. Red storhäst förr och vågade inte fortsätta. Trodde aldrig någonsin att jag ens skulle våga rida ut. Och nu har jag egen häst som jag vågar rida i skogen på själv. Tänk!

Har haft tur med min pålle, på de tre åren jag haft honom har han nog bara hoppat till för grejer tre gånger. Ser vi nåt konstigt brukar han vilja gå fram och kolla. Han är nog en islandshästarnas Utter. Han har också fått höra en hel del låtar sjungna av hans inte alltför välröstade matte. Men nu har jag även blivit med unghäst som kommer hem från Island i oktober. Jag börjar redan oroa mig lite, samtidigt som det ska bli himla roligt. Men min plan är att börja från marken till dess vi lärt känna varandra. Longera, markträna, kolla på grejer, klickerträna (med godis, men de brukar veta att man bara får då klicket kommit), gå promender och så sakteligt komma upp på ryggen. Eftersom jag rider enligt AR, så planerar jag att träna in skolor och så från marken först, och sedan kan jag använda det uppifrån.

Stoet jag köpt råkade ut för lite läskigheter när jag tittade på henne. Typ mätsticka för att kolla mankhöjd, någon med vattenslang osv, och hon blev rädd men behärskade sig. Det såg jag som ett gott tecken.

I varje fall ska vi ta det himla lugnt.

Moa, ifall ni promenerar, vad händer om du använder repgrimma och ett riktigt långt grimskaft? Då kan ju din häst hoppa undan och du har såpass mycket lina att du bara kan låta den löpa en bit. Jag tycker att man blir lite starkare också, med en längre lina som får slack innan man tar tag.

Beträffande havre eller kraftfoder, det räcker gott med bara grovfoder. Skulle inte tro att någon av våra hästar behöver så mycket annat, ifall grovfodret är av någorlunda bra kvalitet. Vår lokala islandsförening hade länets hästkonsulent på besök, hon tyckte att enbart tävlingshästar behövde annat än grovfoder. Och då menade hon trav-, galopp- och distanshästar. Så behöver de troligen lite vitaminer/mineraler också, men vill man ge det i havre eller annat så räcker det ju med någon dl.

Oj, spårade jag ur från tråden nu?

OlleAtlas

Hej!
Nickes och Olle Atlas svar var bra, ta med dig det i din hantering.

Du kan inte försöka se det roliga i att hästen ser stenar som varulvar? Visserligen är det en stark drift att fly från rovdjuren men de gånger min häst hoppar så brukar jag skratta och säga att han har humor :angel:

Jag menar inte på något sätt att förringa din rädsla men när man skrattar spänner man heller inte sig och "säger" till hästen att det där var inte farligt. Att själv vara rädd för saker gör ju hästen än mer otrygg.

Har han mycket energi kan lösningen kanske vara att longera honom en stund innan ni rider ut och sedan ta en lugn tur.

Titta gärna på NH-forumet om du vill ha mer tips om ledarskap...

Tack för ditt svar, jag fick nåt att tänka på. Menar du att du bara skrittade på lång tygel ute i skogen. Red du på bana samtidigt och gjorde annat? Hur ofta red ni ut så? Funderar på hur min hästs klena rygg ska byggas upp om jag bara tar det lugnt? Annars låter det väldigt lockande att inte ens behöva försöka trava/tölta osv, han är sex år och hinner kanske med det senare.

Han äter bara grovfoder; hö och lucernhack samt 3 dl betfor och mineraler. Tror du att så lite betfor kan stissa upp honom?

Alla tips mottages tacksamt, idag var han åter till salu en liten stund...

Jag släppte verkligen precis alla prestationskrav, och tänkte, att nu ska vi bara ut och njuta av naturen och ha det mysigt tillsammans.

Jag tänkte, att nu ska jag "ta död" på all oro, genom att bara mala samma runda dag efter dag. Till slut orkade hans hjärna inte bry sig längre om det som fanns eller inte fanns på rundan.

Rutiner skapar trygghet.

Ibland red vi i paddocken, för att träna in saker så att han kunde dom väl. Enkla övningar, som var bra att använda ute i naturen, får att få hans uppmärksamhet.
Att gå i öppna eller sluta i form, kräver faktiskt att man koncentrerar sig, så finns det inte så många läskiga höbalsrullar och "stubba-troll" att hinna med att studera.

Jag var helt prestigelös, och lät honom lära känna hela "våran"skog.
När det var för mycket tvärnit och frustande över nån "pryl", klev jag helt enkelt av, och så gick "hunden" och jag dit och tittade på detta konstiga, kände, klappade och smakade på det.

Det brukade ta honom ungefär 3 rundor med avsittning för att han skulle klara att ta sig förbi ridandes.

Jag red ungefär varannan dag, ibland varje.

Han kom fint i kondition under tiden. Mellan varven kan man ju rida hästen i form, så den skjuter upp ryggmusklerna och tränar dom, om man vill tex. Man kan göra mycket i skritt!

Fast det viktiga är ju att få hästen att slappna av så mycket som möjligt. Ibland kan "medicinen" vara att ge hästen enkla uppgifter under rundturen.
Sen uppmuntrande tillrop och godis på direkten. Och släpp ut tyglarna helt efter att den gjort rätt, och gör det snabbt!
Även övriga hjälper, såsom skänklar. Massor med beröm för minsta lilla.

Då börjar övningarna bli intressanta och givande för hästen. Till och med börjar den kanske tycka att det är roligt.
Och framför allt börjar den koncentrera sig på ryttaren istället för att söka "monster" runtomkring sig.

Vet du vad jag gjorde mer för knas som funkade lugnande för hästen? Tuggade tuggummi! Han tänkte...-Hon tuggar (äter), då finns inga faror i närheten! (från början redan, när jag förberedde honom i stallet)

Men man får väl kalkylera med risken att sätta det i halsen under ritten ;)

Betfor KAN stissa upp känsliga hästar, så jag har tagit bort det från mina hästars kost. Men samtidigt då ger dem annat för att hålla igång magen, eftersom betfor är lite laxerande.

Om man vill ha lektioner, kan man ju höra om instruktören kan komma hem till en, om man har en paddock eller annan lämplig plats.
Det är mindre stressigt för hästen, att vara på hemmaplan.

Det kan vara skönt att få hjälp och stöd, av tex en erfaren NH-instruktör.

jaca skrev:
Tack för ditt svar, jag fick nåt att tänka på. Menar du att du bara skrittade på lång tygel ute i skogen. Red du på bana samtidigt och gjorde annat? Hur ofta red ni ut så? Funderar på hur min hästs klena rygg ska byggas upp om jag bara tar det lugnt? Annars låter det väldigt lockande att inte ens behöva försöka trava/tölta osv, han är sex år och hinner kanske med det senare.

Han äter bara grovfoder; hö och lucernhack samt 3 dl betfor och mineraler. Tror du att så lite betfor kan stissa upp honom?

Alla tips mottages tacksamt, idag var han åter till salu en liten stund...
Om han bara är sex år ska du inte ha för bråttom med honom. Är han mogen för uppgifterna du kräver av honom? Det kan ju också vara en anledning till att hästar blir osäkra - att man kräver för mycket eller att de inte vet vad som krävs av dem.
Nu generaliserar jag och syftar inte på dig och din häst eftersom jag inte känner er.

Tack för det utförliga svaret. Fint också att få en så detaljerad beskrivning av ditt tillvägagångssätt. Ofta får man lite svepande formuleringar som kan tolkas på olika sätt.....

Det är precis vad jag behöver höra; att det är ok att sänka kraven. Tror nog att jag kanske felaktigt tänkt att han måste jobbas för att inte ha massor med överskottsenergi över och lite rädd har jag nog varit för att han bara är olydig. (En av hans förra tränare tycker han mest av allt är olydig.) Det tycker jag motsägs av hans lydighet från marken.(?) Hans förra ryggont har säkert satt sina spår i hans psyke också.

Ska testa att följa ditt exempel och längre fram ta honom till tränare. Har tyvärr ingen som vill komma hit men han har varit där tidigare och känner till stället annars är det precis som du säger att fasta rutiner fungerar bäst. Förhoppningsvis löser det sig med tiden.

Tack även till dig för svaret.

Jo, förmodligen har jag nog ställt för stora krav iförhållande till både hans och min "mognad". Är ju inte sådär jättekunnig men har en sådan i närheten som kan ställa krav på honom och få igenom det. Har väl själv inte varit lika skicklig på att hantera hans osäkerhet och samtidigt rätt bestämda temperament vilket stissat upp oss bägge. De andra hästarna jag rider är "coola" som tur är vilket gör att jag fortvarande har lite mod kvar, om än inte så mycket.

Just nu har vi dessvärre gått tillbaka i utvecklingen från han kom hem från tränaren. Spiralen där vi gör varandra nervösa har väl varit rätt nedåtgående, inlägget ovan känns dock som en liten öppning. Förhoppningsvis gör väl de sänkta kraven att vi finner lite trevnad och mod tillsammans att utgå ifrån.

Trådstartaren, förlåt trådkapningen!

Efter att ha tagit emot ett antal "monsterhästar" som varit rädda för precis allt, inklusive människor och sig själva ibland, så har vi kört följande metod med dem: Vi har byggt banor i paddocken (staket och garanterat stickfritt) med diverse "farliga" föremål. Dessa LEDER vi hästarna igenom. Mycket belöning!! sedan börjar vi från marken ute i terrängen, ledarskapsövningar innan såklart. Om ledaren dvs du struntar i stenen eller vad det nu kan vara så gör hästen det också. Flyktinstinkten måste läggas bakom nyfikenheten.
Efter ett par månader med farliga banor blir hästen närmast besviken om du inte hittar på något nytt med den. En rädd häst är en farlig häst och vem vill skena rakt ut i ingenstans eller framför en bil??
Du är modig måste jag säga som inte har slutat rida ut i terrängen!!
Ponnymorsan

ryggont kan sitta i länge... även om själva smärtan är borta spökar det psykiska.

Jag har en tillridning hemma just nu som hade knäupphakningar för över ett år sedan, sedan dess har han bara grisepassat :(
Hästen är genomsökt och fullt friskförklarad, troligtvis har han fått ett så invant rörelsemönster att han inte tänker i andra banor än grisepass.

När han kom hem till oss fick han dock gå i flock (hade gått i liten hage med shettis innan) och direkt började han trava. Det gör han i mellanåt när han blir lite "upphetsad" tex ny häst i flocken eller om det blåser och man löslongerar honom på banan.
Vi har nu jobbat mycket med honom i corallen och på senare tid har han börjat trava rent där, flera varv nu i slutet. I går gjorde vi som vanligt men efter en stund satte vi ryttare på honom och jag fortsatte att löslongera honom. I början valde han GP men sedan hittade han balansen och travade tre varv med ryttare innan jag saktade av honom och han fick MASSOR med beröm. Detta var verkligen lön för mödan vi lagt ner. Man får ta små steg i taget...
Ja, det var kanske lite bortom ämnet, men man man får inte ge upp...

Du skrev att din häst var till salu för en stund, gissa hur många gånger min har varit på väg till scan :angel:

Skämt å sido, vi hade en hemsk period i julas, jag stod knappt ut med att se honom. :cry: Inte för att jag var rädd, vi kom helt enkelt bara inte överrens för ett tag och vi kom in i den när nedåtgående spiralen... En kompis tog hand om honom, jag tror han stod 2-3 veckor, när jag kände att jag längtade till stallet igen åkte jag dit och vi började jobba på nytt, då kunde vi hitta glädjen i arbetet båda två.

Om man känner att man kommit in i en ond spiral kanske man ska ta en paus. Tänka efter vad man kan göra bättre eller annorlunda. Fick hästen en paus efter den varit hos tränare, ge den det annars, jag upplever ofta att de behöver ett tid att "smälta" det de lärt sig.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
828
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 219
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar