Momsad/ej momsad häst

L

Linnéa

Kan någon förklara hur jag ska resonera: Jag har företag och ska köpa häst. Om jag köper en momsad valack, kan den då gå in i företaget? Hade inte tänkt driva turridning osv. Om jag köper ett sto verkar det ju mera logiskt att den kan gå in i företaget, eftersom jag då kan bedriva avel.

Måste man kunna "försvara" varför just den och den hästen ska inlemmas i företaget? Och om jag köper en omomsad häst av en privatperson, kan jag sen ta in den i företaget och dra omkostnader? Blir dennes föl då med moms?

Detta verkar vara en djungel, men vill åtminstone veta vilka möjligheter som finns...

Tacksam för all info, samt erfarenheter.

Sv: Momsad/ej momsad häst

Kan någon förklara hur jag ska resonera: Jag har företag och ska köpa häst. Om jag köper en momsad valack, kan den då gå in i företaget? Hade inte tänkt driva turridning osv. Om jag köper ett sto verkar det ju mera logiskt att den kan gå in i företaget, eftersom jag då kan bedriva avel.

Måste man kunna "försvara" varför just den och den hästen ska inlemmas i företaget? Och om jag köper en omomsad häst av en privatperson, kan jag sen ta in den i företaget och dra omkostnader? Blir dennes föl då med moms?

Detta verkar vara en djungel, men vill åtminstone veta vilka möjligheter som finns...

Tacksam för all info, samt erfarenheter.

Det spelar ingen roll om hästen köps med eller utan moms när det gäller om du får ha hästen i företaget eller inte.

Det kan dock bli svårt att motivera inköp av en valack om du inte har turridning eller liknande. Du måste kunna svara på hur du hade tänkt tjäna pengar på hästen. Skatteverket kommer annars att se det som en hobbyhäst.

Om du har ett sto i företaget så kommer fölet också att hamna i företaget och då måste du lägga på moms när du sen säljer fölet. Detta gäller oavsett om du köpt stoet med eller utan moms.

Om du som föertagare köper ett sto av en privatperson, dvs köpt utan moms, så för du även sedan sälja stoet utan moms även om du är företagare. Allt enligt 3 kap. 24 § i momslagen.

Vill du lära dig mer så rekommenderar jag någon av Björn Lundéns böcker om småföretagande. Det finns särsklida böcker om lantbruk, trav osv.

Om du kan ta in en valack eller inte beror ju vad du har för företag. Det är ju väldigt svårt att köpaen valack för avel. Men om företaget har ridskola så kan den ju passa väldigt bra.

Alla hästar som du prodocerar inom ramen för företaget d v s alla föl som företaget föder upp blir det moms på. Du kan köpa en häst av en privat person utan moms och ta in i företaget. Det sköt genom bokföringen. Finns för både utgifter och inkomster med och utan moms. Så om du lär dig att sköta bokföringen blir det inga problem.
Det som kan bli problem är om man tar in valacker i rörelsen när man bedriver avel och uppfödning. Skattemyndigheten är mycket vaksamma på sådant. Det är ett typ exempel på sånt som gör att vissa inte får sina hästar som rörelse utan istället klassas som hobby.

En godtagbar förklaring till att ha valacker i rörelsen är om man köper in dem för vidareförsäljning tex. Men en valack som främst används till egen ridning är ju inget skatteverket normalt sett godtar som företagande.

Tack för alla svar!
Tänkte bara att man kanske kunde jämföra en valack med vilket betesdjur som helst...? Tex om jag köper får kan ju de vara inne i företaget för att de sköter markerna (och jag på det viset får betesbidrag..) Eller?
En valack kan ju kosta lika mycket som 10 får... *Funderar*
Jag sköter bokföringen idag, men har ännu inte ställts inför dessa frågor och vill gärna veta vilken häst jag skall köpa med tanke på moms.

Får är ett lantbruksdjur som faktiskt förvänatas ge avkastning i form av ull, lamm och eller kött. Därför är det mindre diskussion om att ha får som rörelse. Men helt teoretiskt om man bara några får t ex tackor och ingen bagge och inte heller tar tillvara på ullen. Kan även dessa efter en tid komma att anses som hobby av Skattemyndigheten. En rörelse är ju något som det är tänkt ska gå med vinst det kommer ju inte sällskapsfåren att göra. För de ger ju inga intäckter. Att ha dem bara för att beta för ett bidrag blir nog också valdigt tveksamt om man har andra djur på gården som kan beta. Precis som valacken om det finns andra hästar (t ex ston och föl) som kan beta.

Men då kan det ju inte vara lätt att sälja/köpa momsade valacker...
Finns ju liksom ingen anledning för någon!

Kanske en anledning vore att köpa in unghästar (valacker), rida in och sälja med vinst...? Vinst och vinst förresten, omkostnaderna överskrider säkert vinsten.

Funderingar?

Om du föder upp hästar och får hingstföl som sedan kastreras så har du ju en valack som är i företaget och således skall läggas moms på vid försäljning.

Men annars är ju valacker nästan alltid hobbyhästar. I varje fall om det är ridhästar vi pratar om.

Kan de (valackerna) inte gå som typ...kompetensutveckling? Säg att man jobbar med att utbilda hästar och köper en välriden valack för att underhålla sin egen ridning.

Spånar lite. :D

Den kan väl köpas in som en produkt som ska utvecklas och sedan säljas vidare?

Hittar billig valack som man ser potential i och sen säljer för dubbla summan?

Just det. Jag har ju det men kanske inte alla andra... Sorry! ;)

Om du som föertagare köper ett sto av en privatperson, dvs köpt utan moms, så för du även sedan sälja stoet utan moms även om du är företagare. Allt enligt 3 kap. 24 § i momslagen.

Förtydligande:

Försäljningspriset blir inte utan moms, men man har rätt att bara lägga moms på vinsten, dvs vinstmarginalmoms.

Det betyder att man inte kan köpa billiga hästar, sedan sälja dyrare och helt låta bli att betala moms.

Om du vill ha hästen i företaget ska du köpa den häst som hjälper ditt företag att göra en större vinst, än utan hästen.

Den ska ingå i din affärsplan för att utveckla ditt företag och bidra till en högre intäkt och en högre vinst. I annat fall är det en typisk hobbyhäst och ska inte ingå i något företag.

Förtydligande:

Försäljningspriset blir inte utan moms, men man har rätt att bara lägga moms på vinsten, dvs vinstmarginalmoms.

Det betyder att man inte kan köpa billiga hästar, sedan sälja dyrare och helt låta bli att betala moms.

Nej du har fel. Vi har diskuterat det här innan.

Läs 3 kap. 24 § i momslagen

Jag har tidigare fått följande svar från skatteverket:

skatteverket skrev:
På frågan om hur du ska ta ut moms när du säljer hästen så har det betydelse hur den används och är bokförd i verksamheten. Om den är inköpt för att vara kvar i verksamheten (anläggningstillgång) så kan du sälja den utan moms enligt 3 kap. 24 § i momslagen. Om den däremot är inköpt för att säljas vidare (omsättningstillgång) så kan du använda reglerna för vinstmarginalbeskattning.

Intressant. För egna företagets del kan det till och med utgöra en stor skillnad den dagen någon häst säljs. Mina källor är i och för sig företag som sysslar med utbildning och förädling av hästar för vidareförsäljning, där hästarna är att betrakta som omsättningstillgång.

Men man måste hålla tungan rätt i mun - då måste hästarna vara inköpta i annat vinstdrivande syfte (dvs bidra till intäkterna på annat sätt genom att finnas på gården) och inte satt i system att säljas vidare. Dvs godkännas som anläggningstillgång.

Intressant. För egna företagets del kan det till och med utgöra en stor skillnad den dagen någon häst säljs. Mina källor är i och för sig företag som sysslar med utbildning och förädling av hästar för vidareförsäljning, där hästarna är att betrakta som omsättningstillgång.

Men man måste hålla tungan rätt i mun - då måste hästarna vara inköpta i annat vinstdrivande syfte (dvs bidra till intäkterna på annat sätt genom att finnas på gården) och inte satt i system att säljas vidare. Dvs godkännas som anläggningstillgång.

Ja ett avelssto kan ju omfattas av dessa reglerna men absolut inte en häst som köps för att säljas vidare. Jag kan inte se att annat än avelsdjur kan omfattas faktiskt. Sen är det ju intentionerna som avgör. Det är tillåtet att ändra sig och sälja ett avelsto efter några månader tex.

Enligt svaret från skatteverket så var det även tillåtet att bokföra som lagertillgång i lantbruk och följa dessa regler.

Men reglerna är ganska rimliga. Normalt sett så gör man ingen vinst på anläggningstillgångar ju och då är det rimligt att inte heller betala moms när man säljer om man inte gjort det när man köpte varan. Och oftast köper man ju anläggningstillgångar av ett annat företag och då gäller ju momsreglerna som vanligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 463
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar