Moms på importhäst??

L

Leopeo

När man importerar en häst ifrån island, betalar man moms på hästens pris både i Sverige och på Island:confused:

Sv: Moms på importhäst??

Man betalar tull och sen momsas hela kalaset, hästpris+ tull och moms som pricken över I:et.

Du betalar inte moms på Island. Däremot i Sverige och även resan får du naturligtvis betala moms på.

Senast ändrad:

Har nämligen hört att man momsar på hästens pris både på island och i sverige. Men stämmer inte då.
Att man betalar moms på resan etc. vet jag.

Nix stämmer inte eftersom hästen är en exportvara. Det är ungfär som när du är utomlands och handlar på taxfree, då får du momsen tillbaka på flygplatsen (om du har handlat över en viss summa ska du sen betala moms när du kommer till Sverige men det tror jag inte alla gör) skillnaden är att de aldrig läggrpå momsen på Island eftersom den ska gå på export!

men nu blev jag rörig igen i mitt huvud:D Min kontakt på island får alltid betala moms på island och han menar att man inte ska behöva betala moms igen i sverige:confused: Utan att den momsen ska stanna på island eftersom han säljer något...
Hjälp!!

Svar nej, du måste momsa i Svergie, det görs efter att tullen lagt på sin kostnad på hästen. Sen är Island INTE ett EU land, vilket spelar en stor roll också.

Jag utgår ifrån att du har fått ett pris på hästen, vi säger ett fingerat pris nu på 10000 kr. Detta pris är underlaget som tullen räknar på, och här är det väl 18 % för vallack och 9% på hingst och sto. ( Eller har man ändrat? tror inte det) Det innebär att priset nu är 11800 kr om det handlar om vallack, 10900 vid sto eller hingst. Här lägger man sen på moms av 25 %, det kan även tillkomma lite adminstrativa kostnader MEN förr räknades även transporten in på 25 % moms och jag vet inte hur man gör med detta idag. Enbart på hästpriset av vallack tillkommer moms av 2950 kr, räknas transporten in också så blir summan avsevärt större.

Din kontakt betalar då moms som han inte ska betala. Andra som säljer hästar till export betalar inte in moms.

Är helt med på det du skriver...men som någon skrev tidigare så ska hästen inte momsas på island för att det är en exportvara. Men min kontakt momsar ändå på priset på island. Det är inget jag gör som köpare, utan priset blir istället högre för mig eftersom jag måste betala moms på hästen jag köper. För att sedan betala moms igen i sverige.
Hoppas att jag inte svamlar allt för mycket:crazy:

Som Mist skrev, då är han nog rätt ensam om det. Annars undrar jag om han inte gör en fuling nu.:crazy:

Nu har jag i alla ära inte importerat många hästar, ett par har det blivit. Men det priset som bestämdes mellan säljaren och mig, var det pris som stod till grund för tull och moms i Sverige.

Extra skatten på valacker är numera borttagen. Ingen skillnad mellan del olika könen längre alltså.
:-)

Jag importerar MÅÅÅÅNGA hästar. Du ska absolut inte betala någon moms på Island. Blir riktigt upprörd av att höra att någon försöker med sånt här... Hota med att hoppa av köpet om det inte blir utan moms! Eller be honom ta reda på av någon VAN exportör, Gunni eller Eysteinn, hur det ligger till. Jäkla skojarfasoner!!!:devil:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
784
Senast: Cambrie
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
774
Senast: Ajda
·
Kläder & Bli fin Någon som har tips på ett snyggt, lite längre halsband som köpts till hyggligt pris? Var hittade du det? Helst i Sverige. Typ som...
Svar
0
· Visningar
186
Senast: Rie
·
Samhälle Hej, fick ett brev från postnord om moms och tull på mitt paket från England. Trodde jag skulle behöva betala moms men när jag acceptera...
Svar
4
· Visningar
886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka