Moms och privatperson

E

eiwo

Pratade med en på en ridklubb om att lösa ridhuskort fram till januari, och hon gav mej ett pris på 600 kr för det. Fick hem räkningen idag och ska enligt den betala 750 kr, alltså 600 kr + moms på 150 kr. Får man göra så? Alltså lägga på momsen för en privatperson? Ska inte jag få ett pris inkl. moms? Vill inte börja tjaffsa innan jag vet vem som har rätt ;)

Sv: Moms och privatperson

När man säljer till privatperson skall moms vara inkluderat i priset om inte annat uttrycks innan köpet.

Fast hur skulle ridhusägaren veta om köparen var privatperson eller näringsidkare? Man får nog faktisk vara lite om sig och kring sig och fråga om pris är med eller utan moms i hästsammanhang eftersom hästverksamhet befolkas av privatpersoner och näringsidkare lite hullerombuller.

Vet man inte vem köparen är, är det bättre att säga med moms, då blir det ingen otrolig överraskning för någon part.

Är det då en företagare som köper kommer denne säkert att fråga ex moms.

Säger Du ett pris till konsument, oavsett om Du menar med eller utan moms, så är det det priset som gäller, inklusive eventuella skatter och moms. Handelsrätt/Avtalsrätt, accept av anbud etc.

Men 150 kronor, vad är det att bråka om?
Risken är att du inte får rida där alls.
Tycker det känns fånigt.
Själv frågar jag alltid om det är inklusive moms när jag ska köpa en hästrelaterad vara eller tjänst.

Rätta mig om jag har fel, men hade du inte frågat på en ridklubb? Vad jag vet är de inte momsbelagda, eller? Naturligtvis skillnad om det är en privat ridhusägare, men då borde pris varit uppgivit med moms. En enklare förklaring är att personen du pratade med inte hade de korrekta uppgifterna. Någonstans runt ridhuset borde priser vara anslagna, så det borde gå att kolla...

Det beror på. Skatteverket säger så här:

---
Det är bara ideella föreningar som bedriver yrkesmässig verksamhet som kan vara skattskyldiga till moms och ha avdragsrätt för ingående moms.

...
Allmännyttiga ideella föreningar som inte är skyldiga att betala inkomstskatt för näringsverksamhet är heller inte skyldiga att deklarera och betala moms. Ni ska då inte ta ut moms vid försäljning av varor och tjänster och får inte heller dra av moms på inköp för er verksamhet.

...
Ideella föreningar som inte är allmännyttiga och bedriver näringsverksamhet är skattskyldiga till moms på samma villkor som andra näringsidkare.
----

Källa: http://www.skatteverket.se/moms/ideellaforeningar.4.18e1b10334ebe8bc80003909.html

Rätta mig om jag har fel, men hade du inte frågat på en ridklubb? Vad jag vet är de inte momsbelagda, eller? Naturligtvis skillnad om det är en privat ridhusägare, men då borde pris varit uppgivit med moms. En enklare förklaring är att personen du pratade med inte hade de korrekta uppgifterna. Någonstans runt ridhuset borde priser vara anslagna, så det borde gå att kolla...

Jo, klubben är momsbelagd, det räknas som yrkesmässig verksamhet. Det är dock ganska så nytt, tror att dem är det sen 1 jan 2009 typ
-Vi betalar moms som ridskoleryttare (ingår dock i priset men är utskrivet på fakturan) på lektionerna så moms får privatrytare betala för hyra av ridhuset också.

Det är dock inte alltid all personal i klubben har koll på det här, snarare är det så att verksamhetschef och ev faktura/ekonomi-ansvarig + revisorer är de som har koll....så det beror ju lite på vem hon frågade

TS, jo du ska betala moms.
Vad du ev ska ifrågasätta är att du fick summan 600kr muntligt utan omnämnade att det var exkl moms... Mitt tips är dock att du på ett trevligt sätt säger till dem att de bör säga att det är exkl moms alt 750kr (inkl moms)istället i fortsättningen för att annars kan det bli tjafs. Ifrågasätter du på ett otrevligt sätt eller tjafsar om 150kr kanske du i stället blir utan ridhustillgång...

Senast ändrad:

tack alla för svar!

Det skumma är att när jag betalt ridhuskortet för en hel termin sa de 2500, och fakturan var på samma summa, alltså ev. Moms inbakad. Men nu när jag skulle betala för två månader så sa de att jag skulle betala 600, men jag fick alltså en faktura på 750 kr. Skickade ett sms och frågade varför momsen låg "utanför" nu men inte gjort det förut och fick tillbaka att jag bara skulle betala in 600 ;)

Och ni som tycker jag bara ska betala för annars kanske jag inte får rida, här finns 8 ridhus som tar max 20 min att ta sej till med transport, så ett bort gör liksom inget :)

Fast hur skulle ridhusägaren veta om köparen var privatperson eller näringsidkare? Man får nog faktisk vara lite om sig och kring sig och fråga om pris är med eller utan moms i hästsammanhang eftersom hästverksamhet befolkas av privatpersoner och näringsidkare lite hullerombuller.

Eftersom jag har köpt saker från olika håll så har jag alltid frågat om priset har varit ink eller exkl moms, för som sagt om en person/ÅF/affär handlar med mycket företagare eller momspliktigade så är det inte alltid de tänker på att ge ett pris som inkluderar momsen så jag håller med dig.

Det är ju inte som att handla på ICA precis, sedan har vi en affär som vänder sig till företagare och gäller kontorsvaror. Men man får som privat person handla här, men som sagt alla priser gäller utan moms vilket man få ta reda på själv genom att läsa på pislappen eller så får man reda på det vid kassan.:D

Bara en parantes...25%moms på 600 blir bara 120spänn inte 150!? Vad har den klubben för momssatser?

Nä, men nu tänker du väl helt åt helsike?

25 % av 600 kr är 150 kr. 20 % (baklängesmoms) av 600 kr är 120 kr. Nu TILLKOM ju moms, alltså 20 % av 750 kr.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 481
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 931
Senast: Verdandi
·
Ekonomi & Juridik Hoppas jag lägger det här rätt Jag är inte sådär jätte bra på det där med moms och tänkte att jag vänder mig till allvetande buke för...
Svar
19
· Visningar
3 369
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II