Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad finns det för olika alternativ till molnlagring?
Jag vill helst undvika de allra största företagen.
Man ställer en hink under närmsta stuprör. Sen kan man frysa in molnet till en varm dag då man vill använda det.
FÖRLÅT! Jag kunde inte låta bli.
Varför vill du undvika de allra största molnföretagen?
Åh jag som hoppades på en konspiratonsteoriVarför inte? Det är väl en bra ide att använda andra företag så att de största inte får monopol.
Vad finns det för olika alternativ till molnlagring?
Jag vill helst undvika de allra största företagen.
Det finns nog både fördelar och nackdelar med att använda stora företag. Bland fördelarna ser jag att de kan ha bättre förutsättningar för ostörd åtkomst, och att de kan ha bättre förutsättningar för snabb filöverföring.
Jo jag har googlat men inte blivit helt klok än så tänkte höra efter lite erfarenheter av folk som använt olika lösningar, kanske av de som fångat egna moln som har ett privat moln hemma ocksåÅh jag som hoppades på en konspiratonsteoriKänner dock inte till några mindre men borde ju gå att googla på? Jag använder mig utav googles molntjänst men använder googles appar till typ allt.
Tror att en hel del både stora och små internetleverantörer erbjuder det, dels som del av abonnemanget och dels i större omfattning som tillvalstjänster.
Tyckte du det var lätt att komma igång (eller kunde du redan hur det fungerade sedan innan?) och är det lätt att få tillgång till bilder och att spara saker från mobilen också?
Jag använder Dropbox privat, Box på jobbet och min fru använder Google. Jag får nog säga att Box har gått från att vara sämst till att nog vara vassast just nu, om 10GB räcker är det dessutom gratis. Men behöver man mer är Box klart dyrare än Dropbox per TB.
Jag har också en Synology NAS ståendes hemma som också funkar som mplntjänst, men upplever att den synk-klienten inte är lika tillförlitlig. Dessutom kräver den snabbt bredband åt båda hållen (dvs fiber).
För privat bruk använder jag google+, har det på telefonen också (finns olika appar för de delar man vill nyttja) och fanns när jag köpte telefonen (android). Tycker det vart lätt att komma igång, använder mig att molnet för att lagra bilder/filmer tagna md mobilen, dokument skrivna i google docs, kalender, pages (powerpoints), mail, ptja typ allt
På jobbet använder jag office 365 och är nöjd hitills. Men använder inte den för att spara bilder etc utan för att smidigt dela dokument mellan mig och elever.
Ja, typ, det behövs litwe konfigurering, men de flesta NAS-tillverkare har jobbat på att göra det så smidigt som möjligt, dvs inget Unix-hackande.Köper man alltså en nasbox, och sen bara kopplar upp den till routern hemma så har man ett hemmamoln sen, har jag förstått det rätt då??
Ja, typ, det behövs litwe konfigurering, men de flesta NAS-tillverkare har jobbat på att göra det så smidigt som möjligt, dvs inget Unix-hackande.
Men man bör tänka på att de flesta NAS säljs utan hårddiskar, så den kostnaden tillkommer.
Vill man dessutom öka driftsäkerheten så att man har kvar sin data även om den ena disken kraschar behöver man köpa två, så för att få ut 1TB lagringsutrymme så behöver man köpa två hårddiskar på 1TB vardera.
Rent ekonomiskt är det svårt att räkna hem en NAS per TB, men å andra sidan har man full kontroll över sin egen data.
Först av allt är det väldigt sällan som själva datorn (hårdvaran) är problemet när det handlar om att externa enheter inte syns, i de allra flesta fall (om än inte alla) löser en ominstallation av operativsystemet problemet. Litet bökigt men oerhört mycket billigare än att byta hela datorn, om man ändå är nöjd med prestanda och funktioner.Det får bli externa hårddiskar som jag har nu, problemet är att datorn jag har nu inte vill läsa av externa hårddiskar eller mobilen.