möglig lucern

I

iceland

är det nån fara att ge lucern som börjat mögla?? säcken har vart öppnad sen förra vintern och nu är det alltså mögel på lucernen.

Sv: möglig lucern

Jag skulle aldrig ge hästarna foder som möglat. Jag skulle inte heller själv äta möglig mat.

vad är det farligt för?? finns det något som kan hända med hästen? eller är det mer risk att dem inte äter det för smaken ändras?

det är inte jag som ger detta mögliga foder utan en i vårt stall som märkt att det möglat men ändå ger det till hästen..

Mögel bildar toxiner varav vissa är extremt giftiga många är dessutom canerogena.
Sök på afflatoxin (stavning?) som är ett mögelgift så borde du hitta endel info
För det första är det inte lagligt att fodra djur med mögligt foder för det andra riskerar man att djuret blir sjukt i bla kronisk bronkit, magproblem som kolik. Det borde även kunna vara risk för fång.

Självklart är det en uppenbar hälsorisk att äta mögligt foder! Luftvägsproblem, mag/tarmproblem (t ex kolik, störningar såsom fång etc). Det är bara att googla på mögligt foder till häst och titta i djurskyddslagen - där står tydigt angivet att man inte får fodra med otjänligt foder.

Snälla sig att driver med oss:confused:

Nummer 1: enligt djurskyddslagen får man inte ge hästar otjänligt foder!

Nummer2: Både djur och männsikor kan utveckla allergier av mögel

Nummer 3: Även om det INTE varit mögel på lucernen så hur tror du näringen är i en säck som varit öppnad sen förra vintern ?

Tesora

jag skulle aldrig ge mina hästar möglig mat. jag skrev denna tråden därför att jag visste att jag skulle få belägg direkt till varför det är farligt (som den hästägaren borde förstå ändå men) så att jag kan förklara mer varför hon inte ska ge det till sin häst.

skönt att höra :-) Du skrev inte i första inlägget om att det gällde en annan person, Så därför blev min reaktion som den blev .
Men visa henne den här tråden så kanske hon förstår.
Lycka till
Tesora

Nummer 3: Även om det INTE varit mögel på lucernen så hur tror du näringen är i en säck som varit öppnad sen förra vintern ?
Näringen är oförändrad, bortsett från att vitamininnehållet förmodligen inte är detsamma.

är det nån fara att ge lucern som börjat mögla?? säcken har vart öppnad sen förra vintern och nu är det alltså mögel på lucernen.

hahaha, du måste skämta...

annars vill jag föreslå att du äter något som är mögligt så får du se om det är ätbart...

MMBetsybabe

åt precis mögelost! mmm sååå gott!

"som man frågar får man svar..."

KL

Har hon inte gjort sig tillräckligt tydlig med att det INTE är hon som utfodrar med mögligt foder?:confused:

Allt foder är färskvara & har oftast ett bäst före daturm.
Öppnad säck ska användas inom rimlig tid precis som med vanlig mat.

Jadu, vad tror du själv? Behövs inte så hög intelligenskvot för att kunna räkna ut svaret på din fråga :crazy:

Märklig stallkompis du har.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 545
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka