Möglig hov?

M

Morningstar

När jag kratsade hovarna igår såg jag att vänster fram ser "möglig" ut....lite grönt och sen när jag kratsade i det var det vitt och "dammade"

vad är detta och vad ska jag göra åt det?

Aldrig haft hovproblem innan och är inte så haj på de där me "hovproblem"

Sv: Möglig hov?

Låter som det är "död" hov som din hovslagare verkar bort nästa gång. Så är min hästs hovar när man kratsar också. Det smular lite vitt pulver. Min hovslagare har förklarat det så att det är utväxten som sedan ska verkars bort. Men kolla med din hovis nästa gång. Det kanske är dags snart.:smirk:

Är det mjukt också? Det brukar ibland bli så på mina hästar också. Särskilt om det är blött ute vilket det ju är nu. Jag brukar pensla på Hovtjära eller vanlig båttjära går också bra. Du penslar på det på hela undersidan av hoven och gör det när hästen stått inne ett tag så hoven är torr. Ger resultat på ett par dagar bara.

Hej igen. jag har bara haft honom nu i 5 dagar och han var precis nyskodd när jag hämtade honom men hon sa ingenting om detta då, men klandrar henne inte...

kan jag vänta 8 veckor nu då eller kommer det gå djupare in i hoven liksom å börja förstöra hoven eller kan jag låta det vara?

kommer en hovis i morgon å ska sko syrrans häst...kanske ska be honom kolla på hans hovar då för säkerhets skull...

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
551
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 672
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
487
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring