Möglig halm

Sv: Möglig halm

Ja. Man måste vara extra försiktig i år med både halm o även spannmål. Brukar man köpa havre/korn av närmsta bonde så gäller det att se upp.
// Linda

Ja, jag läste det i tidningen Land igår.
Den ena av mina hästar är hosthäst, så vi använder torv. Men jag vet att grannen har stora bekymmer med att hitta bra halm till sin häst.

Immer

Ja jag läste det där för ett bra tag sedan och jag visste direkt när halmen kom in detta året att jag skulle ha spån istället. Vår halm är nästan svart. Endå använder folk den till sina hästar.

Ja usch, vi vill använda torv nu istället, spån får vi tyvärr inte ha..

Jag hämtade nordskånsk halm igår på småbal som var gyllengul och och luktade underbart fräscht :banana: . Så all halm är inte förstörd, men jag hade nästan helt gett upp hoppet att hitta när jag såg annonsen.

Våran halm är också underbar!:love: Fast väldigt ljus i färgen, är inte säker på viket sädeslag det är ifrån.;)

ridskolan jag står på har beställt hem massa halm som var grå och möglig :crazy:

Ja våran är inte så fin heller, färgen kunde ju vara bättre om man säger så, har inte sett något mögel själv dock. Vi ska ev ta och analysera halmen så man vet med säkerhet. :crazy:

Har ni hört detta om möglig halm i södra Sverige?

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur.../mogeltoxin.4.7502f61001ea08a0c7fff47949.html
Inte roligt när nästan alla i stallet har halm i boxen.. :crazy:
(om ni inte kommer direkt till sidan så sök på halm)

Vi bytte till kutterspån nu i veckan. Gick inte få tag på halm och vi vill spara den "gamla fina" till det dräktiga stoet. Havre köpte vi i somras så vi fick förra årets så där hade vi tur.

Många vägrar ta emot spångödsel, för det tar längre tid innan det bryts ner och går att använda som gödning.

Därför blir spångödsel oftast dyrare att bli av med.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 853
Senast: gloiredor
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Vi fick ju ta bort våran gammelman i Måndags och saknaden är stor. :cry: Det var 50% boxer i honom,så maken är lite inne på renrasig...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: glittra
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka