Mögel på ryktsaker

P

Pruffen

Det har börjat växa mögel på mina ryktborstar och det luktar väldigt illa. Jag har tvättat av allt med diskmedel och vatten och sen ställt ut det för att torka. Har ni några andra tips för hur jag kan få bort möglet från ryktsakerna?

/Jätte tacksam för alla svar!

P.S. Jag vet inte om den har tråden ligger rätt...

Sv: Mögel på ryktsaker

De borstar som går att koka skulle jag koka, resten skulle jag kassera och sedan ta bättre hand om ryktsakerna genom att använda dom dagligen och tvätta dom med vatten och såpa och låta de självtorka helt, regelbundet.

tvätta igen med yes diskmedel o sen ättika..fick bort all mögel på mina borstar som hade blitt kvar i en fuktig låda. :) Koka är överkurs o förstör träskaften.

Det har blivit mycket bättre nu efter att dom blivit tvättade med diskmedel och spolade med vatten, och sen legat och torkat lite i solen. Både möglet och lukten har gått bort helt så det är inget problem längre. Använda varje dag skulle jag jätte gärna vilja men det är inte alla som kan ha egen häst. (Vilket jag jätte gärna skulle vilja.) :( Mögel kan väl växa ändå på några dagar i en låda, speciellt på sommaren. Jag ska iallafall se till att inte ha den stängd så länge att det kan händå.

Tack för tipsen :D Jätte snällt att ni svarade!

Senast ändrad av en moderator:

Jag lägger in alla borstar mm i tvättmaskinen lite då och då.

Det fungerar perfekt och allt blir så rent och fint. :D

Någon borste har blivit lite förstörd i lacken men det är inget som stör mig.

Jag lägger in alla borstar mm i tvättmaskinen lite då och då.

Det fungerar perfekt och allt blir så rent och fint. :D

Någon borste har blivit lite förstörd i lacken men det är inget som stör mig.

Samma här..:rofl:
Fast jag undviker att köpa borstar med trähandtag.

Det har blivit mycket bättre nu efter att dom blivit tvättade med diskmedel och spolade med vatten, och sen legat och torkat lite i solen. Både möglet och lukten har gått bort helt så det är inget problem längre. Använda varje dag skulle jag jätte gärna vilja men det är inte alla som kan ha egen häst. (Vilket jag jätte gärna skulle vilja.) :( Mögel kan väl växa ändå på några dagar i en låda, speciellt på sommaren. Jag ska iallafall se till att inte ha den stängd så länge att det kan händå.

Tack för tipsen :D Jätte snällt att ni svarade!

Vet du vad? Ta en tygpåse och fyll med makaroner och lägg ner i lådan.. Suger åt sig ev. fukt. :laugh:

Makaroner? Har jag aldrig hört! Ska testa det ;) Tack för tipset!

Hoppas inte att du tog illa vid dig av mitt inlägg, det var menat som ett skämt. Jag hoppas att du förstod det, vill inte vara elak :(

Mvh JV

Sorry, klumpigt skrivet. Om du inte använder dom skulle jag förvara dom i en torr och öppen låda och försöka låta de ligga luftigt. :)

Stärkelsen i pastan funkar som fukt-uppsamlare, jag har påsar i taket i boxfönstren och även i sadelkammaren. :D När sockret i skafferiet blir klumpigt, stick ner en spagetti.

Husmorstipsen 2000..:rofl:

När pastan blir kletig får du byta ut den, btw, annars möglar den med. :P

hm... tur att jag läste detta. min ryktlåda står i araget, stängd så det kanse borde vara smart o göra rent dom och lufta lådan (A)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 478
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 193
Senast: Zacci
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 961
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka