Mögel i hösilage

Amk

Trådstartare
När uppstår det egentligen? Jag har alltid fått höra att hösilaget kan börja mögla om det kommer in luft i balarna, exempelvis om de går sönder. Men nu har jag gjort en egen iakttagelse som går helt emot detta! :confused: Vi köpte 4 balar hösilage samtidigt. Alla var hela när de köptes.

Bal 1 öppnades direkt, och var fräsch.
Bal 2 öppnades en vecka efter den första, och hade en hel del mögel i sig. Den här balen var hel när den öppnades.
Bal 3 och 4 öppnades 3 resp 4 veckor efter de andra, och hade då hål på flera ställen (eftersom våra hästar lyckats komma åt dem). Båda dessa balar var helt fräscha, utan tillstymmelse till mögel.

Alltså: de balarna med hål i höll sig bättre än den balen som var hel när den öppnades. De balarna som hade hål hade varit trasiga i en vecka innan de öppnades, så det hade ju kommit in luft ett bra tag.

Är det här bara slump, eller kan det vara så att det inte spelar någon roll om balarna är hela eller med hål i?

Sv: Mögel i hösilage

De kan ju även mögla om det är för mycket luft kvar i balen när den pressas/plastas.

Det kan även vara mycket små hål eller dålig plast som gör att det sipprar in luft, det kan vara svårt att se något utifrån.

Det finns två huvudorsaker till att det börjar mögla. Den ena är precis som du skriver att det finns hål i plasten. Det hålet behöver inte vara stort inte ens synbart för kunna ställa till det. Den andra orsaken är att något gått fel redan vid pressning och inplastning. Det kan vara sådant som att en olämplig växt eller ett dött djur kommer med i balen.

I det första fallet kan man se att möglet kommer utifrån och in i balen. Det går också att använda en sådan bal om man kan ta bort det angripna och cirka en decimeter runt om. Kommer det däremot inifrån balen så ser man det tydligast genom att utsidan kan vara fin eller bara lite angripen och det ökar sedan med mängden mögel ju längre in man kommer. Det kan också förekomma att man kan känna värme från den. I en sådan bal är allt foder förstört och den ska inte användas som foder.

Hittar man vita utfällningar i balen och inte mögel så är det också ett tecken på att något gått fel vid tillverkningen. Den balen går att använda men man ska vara uppmärksam på att den kan snabbt bli sämre och andra balar i samma parti också troligen kan samma problem. Då finns också risken att det blivit mögel i balarna innan säsongen är slut.

Tack för era svar- intressant! Det mögel vi har haft har legat ytligt, ofta bara som en större fläck. Som ni säger kanske det kommer in luft trots att jag inte kan se det.

Det som förvånade mig var att när vi hade balar med hål på flera ställen, så möglade inte de trots att de stod så i två veckor. Det har ju varit fuktigt och relativt varmt, så jag hade trott att de skulle mögla direkt.

Det tar ju tid för mögel att utvecklas hur lång tid hänger på de yttre omständigheterna. Så de balar som möglat kan mycket väl ha fått sina hål redan vid t ex transporten från fältet till lagringsplatsen eller för flera veckor sedan. De som hästarna biter hål vet du ju när det händer.

Ja, tydligen kan det ta ett bra tag, trots fuktigt väder. Det är ju egentligen positivt, nu slapp vi slänga två hela balar :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 470
Senast: Calmiche
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 315
Senast: exotic
·
Foder & Strö Vi har hittills alltid fodrat med småbalshö men vi fick in mindre än vanligt i år och kommer troligen behöva komplettera med hösilage...
2
Svar
21
· Visningar
3 039
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 906
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama