Mögel i höet

L

loppo

Har skickat in en hygenisk analys på höet,har fått svar och det fanns förekomst av mögel, men det ligger precis inom gränsvärdet.

Vad kan det ha uppkommit av, Vi slår med hög stubb, ser till att vändaren inte går ner i backen och får med jord. Har gamla ängar med rätt tunt med gräs på så höet torkar rätt fort, det har legat i 3 dar innan vi pressat det, och det känns torrt för handen, samt att vi har tagit tussar och torkat i micro för att kolla att det är torrt, vilket de prov vi har testat har varit.

Men vad är det då som gör att det finns mögel i?

En annan sak,på närinsanalysen så finns inte selen med men svavel har de analyserat, är inte det konstigt?

Sv: Mögel i höet

Hur fungerar detta med cellandning? Kan det ha ngt med det att göra? eller är gräset extra utsatt när vi använder slåtterkross som "öppnar" strået, men som sagt hövändaren är rätt inställd så det borde inte bero på jordinblandning iaf.

Kom just att tänka på att för varje bal jag tog prover i från så la jag det på fodertunnan och det har legat där ganska länge innan jag skickade det, kan det vara en blandning av att hästarna avger fukt,dock känns/verkar aldrig miljön fuktig.

Tyvärr dammar det ngt förfärligt av golvet när det sopas,har lagt golvet själva och det blev fel blandning så det släpper av golvet varje gång det sopas, kan det dammet ge felaktigt resultat omtro? men det är väl inte rimligt att det finns mögelsporer från det ?

Jag skulle gissa att ert hö har dragit åt sig fukt från omgivningen. Vet inte var du bor, men åtminstone här i småland har hösten varit fuktig och det brukar kunna ge mögelproblem i höet.

Hur fungerar detta med cellandning? Kan det ha ngt med det att göra? eller är gräset extra utsatt när vi använder slåtterkross som "öppnar" strået, men som sagt hövändaren är rätt inställd så det borde inte bero på jordinblandning iaf.

Kom just att tänka på att för varje bal jag tog prover i från så la jag det på fodertunnan och det har legat där ganska länge innan jag skickade det, kan det vara en blandning av att hästarna avger fukt,dock känns/verkar aldrig miljön fuktig.

Tyvärr dammar det ngt förfärligt av golvet när det sopas,har lagt golvet själva och det blev fel blandning så det släpper av golvet varje gång det sopas, kan det dammet ge felaktigt resultat omtro? men det är väl inte rimligt att det finns mögelsporer från det ?

Vänta lite nu !!!

Du har alltså tagit lite från varje bal du har fodrat med och lagt på ett annat ställe, en plasttunna eller ? .....
Hur länge har det legat där ?
I vilken typ av miljö ??

Hästarna avger alltid fukt även om inte miljön känns fuktig.

Om jag har hö som ligger på logen, trägolv med mkt luft, så möglar ju det ganska fort, ivartfall på en vecka.
Jag skulle inte sopa upp det och ge till hästarna efter att det legat där ett tag.....

Kan ju vara samma med erat.....testa igen, ta en liten hög och lägg på tunnan under ungefär lika lång tid så får du se om det verkar mögla där....isåfall är det nog fel hanterat bara innan det skickades iväg.

Jag kan tänka mig man bör göra som så att man tar och öppnar fler balar samtidigt, gräver fram lite inuti och tar prov från några stycken och sen skickar in omgående.....

Är det enbart en hygiensik analys du begärt så visar det nog ingen selen, det görs väl enbart på vad det innehåller för näringsämnen, mineraler osv....

Jag har tagit prover från mitten av många balar,så om det är fuktig miljö ute borde väl det inte tränga in till mitten av balen?

Jag har en tombox som jag kastar ner lite höbalar i för att slippa gå i stegen varje dag för att hämta hö. Så jag har öppnat en bal, tagit ut en tuss och lagt på en plasttunna. Ja "provet" har nog legat en vecka minst, men sen så tog jag bort mycket av det och sen så öppnade jag 5 balar på en gång och tog prover ur. Så en liten del av provet har ju legat i stallet i ca en vecka och blandades sedan ut med det andra som inte har legat framme.

Har stort stall med god ventilation, men som du säger så avger de ju fukt så det kanske är det som är boven i dramat då? men som sagt det är inte så stor del av det med i analysen..

Gjorde även analys på mineraler, men står inget om selen övh,men svavel va med....

Har anv Hj***ens lab, ngn annan som använt dom som kan svara på om selen ingår i deras mineral analys?

Det står svart på vitt på deras sida om grundpaket häst - har du beställt det?
----
Grundpaket häst
TS, ENERGI. RÅPROTEIN, KALCIUM, FOSFOR, MAGNESIUM, KALIUM

Det står svart på vitt på deras sida om grundpaket häst - har du beställt det?
----
Grundpaket häst
TS, ENERGI. RÅPROTEIN, KALCIUM, FOSFOR, MAGNESIUM, KALIUM

ja jag beställde grundpaket häst, har faktiskt inte tänkt på att de skrivit ut mineralerna där, är 2 v sedan jag beställde/skickade in det, så minnet är kort men gott. Men det intressanta är ju att du inte har skrivit med svavel men det fanns med på analysen. Måste gå in på deras sida och kika

Det är ju så att det är väldigt få som verkligen har rätt möjligheter för att förvara torrhö utan att det blir mögligt. Det krävs väldigt mycket för att det inte ska komma fukt till höet, nästan att man har det inne i ett temperatrum eller med tork.
Så nästan alla som fodrar med torr hö har också viss mögel tillväxt i fodret. Men ofta syns den inte för blotta ögat utan det krävs analys för att man ska upptäcka det.
Jag kan t ex inte förvara hö här mer än några få veckor under sommaren, sedan kommer fukten hur jag än bär mig åt.

Det är ju så att det är väldigt få som verkligen har rätt möjligheter för att förvara torrhö utan att det blir mögligt. Det krävs väldigt mycket för att det inte ska komma fukt till höet, nästan att man har det inne i ett temperatrum eller med tork.
Så nästan alla som fodrar med torr hö har också viss mögel tillväxt i fodret. Men ofta syns den inte för blotta ögat utan det krävs analys för att man ska upptäcka det.
Jag kan t ex inte förvara hö här mer än några få veckor under sommaren, sedan kommer fukten hur jag än bär mig åt.

Jo jag vet att den fuktiga luften orsakar mögel i höet, men proverna har jag tagit från mitten av alla balarna,och där inne ska ju inte den fuktiga luften ta sig i hårdpressade balar.

Har höet legat på åkern i bara tre dagar och lagrat utan skulltork så kan det mycket väl bli mögel i balarna. Hårdpressat dessutom?.
minst 5dagar brukar vi låta höt ligga och vändas 1gång om dagen ,broende på hur tjocka strängarna är.När höt känns torrt ska det helst ligga någon dag till för det "eftersvettas" alltid i balen på skullen. Sen saltar vi på höt också för säkerhets skull.Vi har löspressat hö. Hästarna äter och mumsar med förtjusning!:)

Har höet legat på åkern i bara tre dagar och lagrat utan skulltork så kan det mycket väl bli mögel i balarna. Hårdpressat dessutom?.
minst 5dagar brukar vi låta höt ligga och vändas 1gång om dagen ,broende på hur tjocka strängarna är.När höt känns torrt ska det helst ligga någon dag till för det "eftersvettas" alltid i balen på skullen. Sen saltar vi på höt också för säkerhets skull.Vi har löspressat hö. Hästarna äter och mumsar med förtjusning!:)

Ja bara 3 dagar, har använt slåtterKROSS där tjänar man ca en dags torktid, samt att det är gamla ängar med väldigt tunt på så det torkar ju fortare än en välgödslad vall med tjockt på.

Torkar du i sträng? Det gör inte vi,vi brukar alltid ha någon som hjälper till att sprätta ut strängarna direkt som blir när det gräset slås ner, vilket oxå hjälper till att komma igång o torka fortare. En del slår ena dagen och vänder först dag två.

Men det är nog som du säger, cellandningen fortsätter nog ett tag till, fast höet visar torrt vid torktest i micron, det värsta är ju när det är så tunt på, fast vi bara vänder en gång om dan så verkar höet hinna bli söndervänt om det ska ligga i 5 dagar, så blev det för några år sedan när vi hade tillgång till gödslade vallar med klöver i. På 5 dagen va klövern torr, och timotejen och övriga gräset va det inte mkt kvar av tyvärr.

vi saltar också, fast det lär ju inte komma ner i balen ngt större, men saltar ändå för varje lager.

Men för att undvika att vända sönder höet då när det känns torrt på 3 je dagen, kan det bara ligga dag 4, vända dag 5 och pressa på em då?

Säger som föregående. Om det bara legat tre dagar innan presssning så finns risken/chansen att det inte varit riktigt torrt vid pressningen. Har det sedan tagits in direkt så ökar det. Kan säga att mina få balar med torr hö låg ute i strålande sol ca en vecka och fick sedan eftersvettas på vallen ytterligare några dagar efter pressningen. Trots det fanns det början till mögel efter ca en månad inne p g a luftfuktigheten.
Om du har mögel inne i balarna så har de inte varit tillräckligt torra när de pressades. Men mögel är lurigt eftersom när det syns för blotta ögat då har det redan funnits där ett bra tag.

I en studie där de tittat på återfuktning av hö på skulle så har det varit angripet 30cm ner så det är inte helt omöjligt att det även finns inne i balen. Sen kan ju sporerna infektera det mittersta höet när du öppnar balen och tar provet.

Läs mer här med länkar till studien.

vi saltar också, fast det lär ju inte komma ner i balen ngt större, men saltar ändå för varje lager.

Men för att undvika att vända sönder höet då när det känns torrt på 3 je dagen, kan det bara ligga dag 4, vända dag 5 och pressa på em då?

Om höet inte är för tjockt kan det nog gå bra. Vi provade det också för att vallen var glesare eftersom det var så bra torkväder.(+att den gröna färgen bibehålls då inte solen kommer åt på alla håll.)Dom ställena det var lite tjockare på så gick jag och luftade/fördelade för hand.Fungerade i år i alla fall.
Vi har en gammal vändare som vänder höt. Den är skonsammare än "sprättvändarna". Klövern är det alltid svårt med tack vare att bladen så lätt faller av.Då önskar man att man hade en plastare istället.:grin:

Nej, det tycker jag inte :)

Inte? Jag tänker som så att selen är ngt som det finns lite av i våra marker, och att det kanske är av större betydelse att veta det än svavel? eller jag kanske är ute och cycklar :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka