Mögel elelr sockerfällning (hösilage)

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare moonlightmotala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 3 937
M

moonlightmotala

Hur ser man skillnaden?
Om det är små vita prickar här och där i balen, är det mögel eller kan det vara ofarliga svampsporer?

Sv: Mögel elelr sockerfällning (hösilage)

Hehe, ja då var ju problemet löst:D
Hörde andra prata om sockerfällning i hösilage, så jag tänkte uppdatera mig så jag inte misar något :)

Trodde samma som du först MÖGEL:eek: ahh släng. Men det är sockerfällning. Luktar inget mögel

Brukar vara jäst de vita prickarna. Mögel är luddigt, men ffa så om du tar lite av det vita (alt hösilaet) mellan fingrarna, gnider, och luktar på det, så känner du skillnaden mellan mögel och jäst på lukten.

Är det mögel kasserar jag hela balen, är det jäst kasserar jag partiet med jästen + lite extra runtomkring. För säkerhets skull. Dock inte haft problem med jäst sen jag gick från storbalshösilage till småbalshösilage.

http://www.ensilagenytt.se/vad_ar_prickarna.htm

Trodde samma som du först MÖGEL:eek: ahh släng. Men det är sockerfällning. Luktar inget mögel

Eftersom sockerfällningar i ensilage är helt okända för forskarvärlden kanske du skulle kunna förklara hur de bildas.

David

Det du beskriver låter som svamp. Sedan säger jag som många andra, sockerutfällningar existerar inte. Begriper inte varför så många är inne på den linjen i många fodertrådar!?

Kicki :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Elo
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö I somras köpte vi in en pall med hösilage på småbal från en producent med gott rykte. Vi har en liten lösdrift med 2-3 lättfödda mindre...
Svar
7
· Visningar
1 192
Senast: Cilva
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 975
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka