Mörk avföring = obalans i foderstaten?

E

Eeiram

Hej!

Min häst har på några dagar fått väldigt mörk avföring, vad kan det vara tecken på? Hästen har släppt i hage med lite gräs för några dagar sedan, kan det ha med det att göra?

Mvh Marie
 
Sv: Mörk avföring = obalans i foderstaten?

Jag är jättetacksam för svar!
 
Sv: Mörk avföring = obalans i foderstaten?

Skulle tro det ligger närmast till hands. Du vet: olika saker man själv äter ger ju olika färg samt konsistens på avföringen ;).
 
Sv: Mörk avföring = obalans i foderstaten?

Jag har hört och det verkar stämma om jag ser på mina egna hästar, att när de släpps på det första gräset på våren så får de i sig mycket proteiner och det gör avföringen mörkbrun/svart.
 
Sv: Mörk avföring = obalans i foderstaten?

Ok. :crazy:

Skall man dra ner lite på smrp då kanske? Ger hästen KRAFFT Protein men det är så himla svårt att veta hur man skall göra nu när vårgräset kommit och hon smaskar på det.
 
Sv: Mörk avföring = obalans i foderstaten?

När gräset har fått någorlunda fart så trappar jag ner kraftfodret under en 14 dagarsperiod. Höet får de så länge de äter det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
571
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 520
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp