Mögligt hösilage

O

Opi

Är det så klokt att använda en hösilagebal när man skurit bort mögligt så mycket att man på ena sidan är bara 10 cm från mitten??
Vår stallägare envisas med att skära bort hur mycket det än är!!
 
Är det verkligen mögel då? Mögel är svart och det vita är oftast jäst som inte är farligt men kanske mindre smakligt för hästen. OM det är mögel är det typ JÄTTE inte bra att fodra med den balen!!! :crazy:
 
Är större balen mögelangripen tycker jag inte att det är tillrådligt att fodra med det man TROR är friskt. Ofta är inte heller den till synes bra delen frisk. Jag hade aldrig tagit risken.
 
Det har varit så mkt diskutioner om det i stallet. Men om det är lite mögel(vitt) i ett hörn av balen tar vi bort det och använder resten om det luktar och verkar ok. Är det mera i en bal så får bonden ta tillbaks den..
 
Vita prickar är inte mögel utan jäst men våra balar är täckta av ett vitt lager som är ludet och luktar apa. Kan tillägga att TS är 65%-68%. Typ varannan bal är möglig. Ofta till en yta motsvarande ½ m2, och nästan in till mitten.
 
Det kan visst vara mögel när det är vitt. Dock är jäst lätt att känna igen, prickar eller sjok, luktar bakjäst när man rullar mellan fingrarna.
 
Oj! Är det riktigt mögel alltså? Då måste det vara hål på balarna någonstans, annars kan de nästan inte mögla. :crazy: Om varannan bal är möglig skulle jag reklamera och kräva pengarna tillbaka plus kanske lite skadestånd, med så mycket dåligt foder kan ju hästarna bli riktigt sjuka! :eek:
 
Om det är så mycket som du beskriver så tycker jag inte att man ska fodra med det. Om det är mögel, så kan det vara så att det finns sporer i hela balen, utan att det syns.
 
Jag vet inte.. Alla säger helt olika i stallet.. Men i alla fall vi ger inte av det..
 
Håller med om att mögel kan vara vitt med, men det brukar vara "luddigt" då, vilket jag aldrig sett jäst vara, det är mer "smuligt" eller hur man ska säga det.

Jag har dock bara haft mögel i EN bal, och i 5% av balen på en kant, var dock ingen tvekan om att det var mögel och inte jäst och jag kasserade hela balen just in case (har småbalar på 30 - 40 kg styck)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
924
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 095
Senast: Vicks
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
689
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp