Möglig halm?

P

Puss_Alice

Behöver svar angående detta omgående, vet inte vad jag ska göra...

Det är så att vi fått in ny halm i stallet jag hyr i (stora rundbalar). Tyckte halmen kändes väldigt fuktig första dagen jag använde den men tänkte inte mer på det. Dagen efter var den något torrare men då noterade jag att den såg vitgrå ut. Tittade närmare på det och tyckte att det såg ut som mögel. Inte luddigt eller så, men som ett vitgrått pulver som ligger över stråna, påminner om ett läderträns/grimma osv som har legat orört länge och blivit lite vitt. När man lyfter på halmen så dammar den ganska mycket också. Öppnade en annan bal och kände på den och den var också fuktig inuti. Ska det vara såhär? Kan det vara mögel? Tror att det luktade lite konstigt också, men har svårt att bedöma det :crazy:
Är väldigt orolig efter att ha läst om en massa sjukdomar som hästarna kan få av möglig halm. Någon har några erfarenheter av sådan här halm? Pratade med stallägaren som beställer hem halmen, men han sa att det inte var något fel med den och sa att jag kan använda den. Vet inte vad jag ska tro, hjälp!
 
Sv: Möglig halm?

Det är väldigt svårt att få riktigt, riktigt bra halm ur hygieniskt perspektiv om det inte har varit fördelaktigt väder. Så det är vanligt med mögel och mögelsporer i halm. Det man kan göra, för att överbevisa stallägaren är att göra en hygienanalys. Men grå halm är ingen hit...
 
Sv: Möglig halm?

Det som dammar om balen är ganska farligt inte bara för hästarna utan även för alla som är i stallet. Tyvärr är mycket av det dammet också cancerframkallande så ingen bör hålla på och dra i det. Man kan även få allergi av det både som häst och människa.

Nästa problem att fuktig halm i stora baler eller i hårt pressade småbalar lätt kan självantända och på det viset orsaka eldsvåda. Så om det finns fuktiga balar ska de inte förvaras inomhus och inte heller i närheten av sådant som kan brinna.
Var uppmärksam på om balarna börja bli varma, den värmen kommer då inifrån balen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 336
Senast: Calmiche
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 750
Senast: nickan1
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 117
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 001
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp