mysboll

Trådstartare
Eller helt vanligt ofarligt vitt ludd? :banghead:

06B12BC1-B535-4B08-B07A-78068F8B751C_zpsfhtajmps.jpg


27334461-9667-47FB-A341-C539BCECC882_zps1to9s33q.jpg
 
Skulle tro att TS tänker på vitt kondensludd. Det som kan finnas i översta lagret när balen ex fått tryck på ett ställe.
KL: Vad består det av? Känns ju som om det i alla fall är något som "växer av sig själv"?
TS: Mögel är det säkerligen! Hög tid att gå över till torrhö eller bete nu. Skulle jag ha gjort i alla fall :)
 
KL: Vad består det av? Känns ju som om det i alla fall är något som "växer av sig själv"?
TS: Mögel är det säkerligen! Hög tid att gå över till torrhö eller bete nu. Skulle jag ha gjort i alla fall :)
Någon slags svamptillväxt borde det ju vara. När jag köpte ensilage köpte jag av en (vad jag tror) duktig bonde sa han att vitt luktfritt inte är farligt, men så fort det är gult/grönt/grått ska hela balen kasseras.
Nu kör jag inte alls på ensilage längre, men min näsa har inte svikit mig en enda gång vid dålig bal.
 
KL: Vad består det av? Känns ju som om det i alla fall är något som "växer av sig själv"?
TS: Mögel är det säkerligen! Hög tid att gå över till torrhö eller bete nu. Skulle jag ha gjort i alla fall :)
Blir så trött! Detta är vårat "akuthö". Det enda vi fick tag på när hösilaget "plötsligt" tog slut.. :mad:

Vi kan inte släppa på bete förrens vi slagit årets hö och torrhö finns inte att få tag på häromkring.. Orkar inte!
 
Ring runt till hästställena du vet är seriösa i trakten och fråga om du kan få köpa lite hö till din häst. Annars är mitt tips att du googlar på foder o strö (i södra Skåne) och helt enkelt kör dit och köper vad du behöver. De har bra kvalitet och är seriösa.
 
Tack så jättemycket för era tips! Får ta och ringa runt imorgon så får vi väl ta en roadtrip. Jippie..
 
Men det finns alltså inget annat det kan vara förutom mögel? Trots att det inte luktar? Måste ha lite kött på benen innan jag går på dom i stallet. Det är lite kan allt, vet allt där.. :(
 
Men det finns alltså inget annat det kan vara förutom mögel? Trots att det inte luktar? Måste ha lite kött på benen innan jag går på dom i stallet. Det är lite kan allt, vet allt där.. :(

Tradigt med såna människor, men mögel behöver inte alltid lukta. Människans luktsinne är inte tillräckligt utvecklat för att känna all sorts mögellukt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
278
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
918
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
730
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
489
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp