Mödernefråga ang Master

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mabuse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 121

Mabuse

Trådstartare
Jag är, ur ren avelssynpunkt, intresserad av det möderne och den stostam som ligger bakom dressyrhästen Max, e: Master-Alpen Fürst, som ju är en produkt av svensk halvblodsavel. Är det någon som vet något om hans möderne? Finns det likheter i hans möderne och andra framgångsrika Master-avkommor?

Ur avelssynpunkt så tycker jag att det är viktigt att lyfta fram även mödernet hos en framgångsrik avelsprodukt, dessutom så är det av allmänt avelsintresse i mina ögon att öka förståelsen för vilka ston olika hingstar passar bäst ihop med och varför.

Har jag förklarat avelsrelevansen tydligt nog, Ameo?:cool:

Sv: Mödernefråga ang Master

När jag var på Elmia 1996 så vann en hingst e. Master-Alpen Fürst treårschampionatet ( eller vad det hette då), det var en svart hingst med bläs ägd av Kyra + Hasse Hoffman, den stod i Danmark sedan och reds av Hasse vet jag.
Om Max möderne hittar jag bara att hans mor Aperitiffa är e. Alpen Fürst u. ett sto som heter Dolly, hon har i sin tur okänd härstamning vad jag kan se.

Såg på Kyras hemsida att Master kommer att finnas i England under 2007.

Visste inte att han levde fortfarande! Hur gammal är han nu?

Kyra verkar ju i vilket fall ha näsa för att hitta bra Mastersöner - eller också är hon ovanligt bra på att ta fram dom hon hittar.

Eller så är det kanske så att de med bra Master-söner kontaktar Kyra:)

Förresten så kan jag tillägga att det kanske är Jovial-blodet som gör Max så bra? Master har honom till farfar och Alpen Fürst hade honom till morfar.

Jag har hört olika bud om Max mormor. Om det är Dolly ska hon enligt uppgift vara efter Dollar, en polsk hingst som Alpen Fürsts ägare hade. Han var inte godkänd men hade betäckningstillstånd. Boniana som blev mamma till Falstaff, Bonaparte och Bordeaux, fick sin första avkomma med Dollar. En valack född -68 som stod på Djursholm ridskola i början av 80-talet som jag red flera gånger och tyckte mycker om.

Senast ändrad:

Eller så är det kanske så att de med bra Master-söner kontaktar Kyra:)

Förresten så kan jag tillägga att det kanske är Jovial-blodet som gör Max så bra? Master har honom till farfar och Alpen Fürst hade honom till morfar.

Jag har hört olika bud om Max mormor. Om det är Dolly ska hon enligt uppgift vara efter Dollar, en polsk hingst som Alpen Fürsts ägare hade. Han var inte godkänd men hade betäckningstillstånd. Boniana som blev mamma till Falstaff, Bonaparte och Bordeaux, fick sin första avkomma med Dollar. En valack född -68 som stod på Djursholm ridskola i början av 80-talet som jag red flera gånger och tyckte mycker om.
Enligt dom uppgifter mina föräldrar fått av Alpenfurst ägare så är Max mormor efter hans Morganhingst Country Boy som tävlade framgångsrikt i hoppning av ägaren och någon Lundbäck från Norrköping på 60-70-talet?. bakom Country Boy ligger genuint svensk halvblod igen./Madde.

Låter väldigt troligt eftersom han har den hingsten i många av sina avkommor där Alpenfürst är far.

Har för mig att en kompis valack hade en helsyster som gick höga klasser i Finland på 90-talet med just Alpenfürst - Country Boy. De var 7 helsyskon om jag inte minns fel där yngsta och äldsta hade blivit fux medan resten var mörkbruna.

Jag har tidigare fått samma uppgifter som du, att mormor är Cola e Country Boy u La Sombra e Drabant - Novarro, helsyster med Desiree som gick svår dressyr och sen blev mamma till Gaspadin 499, också han svår dressyr.

Sen kom en del och hävdade att det var fel och att Dollar låg som mormorsfar.

Jag har tidigare fått samma uppgifter som du, att mormor är Cola e Country Boy u La Sombra e Drabant - Novarro, helsyster med Desiree som gick svår dressyr och sen blev mamma till Gaspadin 499, också han svår dressyr.

Sen kom en del och hävdade att det var fel och att Dollar låg som mormorsfar.
Då tycker jag du ska säga till dom som hävdar att det är Dollar som ligger bakom Alpenfurst, att du tror mer på Alpenfurst's ägare, eftersom han hade full koll på vilka ston Alpenfurst och Country Boy betäckte! :) /Madde.

Lite OT men en av mina gamla ridskolehästar var efter Country Boy-Drabant, tävlades lite i dressyr men gick inte att få över en bom på marken.

Ur avelssynpunkt så tycker jag att det är viktigt att lyfta fram även mödernet hos en framgångsrik avelsprodukt, dessutom så är det av allmänt avelsintresse i mina ögon att öka förståelsen för vilka ston olika hingstar passar bäst ihop med och varför.

Som svar till ursprungsfrågan är att Master kan passa bra med ston med en del Morgan-blod i.:angel:

Det här blir ju ännu bättre :bump:

Kompisen visade sig ha två avkommor som var helbröder, den äldsta var tyvärr död nu och den yngste Carlos är en av den omnämndas Colas 13 föl, alla efter Alpenfürst!!! (vinnande koncept kanske)

Fast det fanns ingen av avkommorna efter Cola som hette Aperitiffa vilken faktiskt står som mamma till Max på ASVH:s söksida.
Sökte man på Max och gick vidare kom man just till detta sto, med Dolly som mamma och sedan okänt... Så frågan är vem som har mest rätt :angel:

Kollar du på Colas avkommor fick hon tre döttrar utan namn. Enligt stamboken är en av dom exporterad till Norge, men ingen av dem har namn.

Finns det likheter i hans möderne och andra framgångsrika Master-avkommor?

Max ue.Alpen Fürst (e.Utrillo)-Dollar

Tip Top 962 ue.Chagall (e.Utrillo)-Figaro
Giro 983 ue.Gibraltar-Toreador
Maastricht 990 ue.Hertigen-Drabant
Maxum 991 ue.Napoleon (e.Iran ee.Chagall)-Kew Gardens xx
Pioneer 9056 ue.Amiral (e.Napoleon ee.Iran)-Chagall mkt närsläktad med Tip Top
Masterpiece 9068 ue.Call Me Penny xx-Big Welcome xx

Maistro ue.Alpen Fürst (e.Utrillo)-Magnat (1:a Riks o 4:a BT)
Emanuel ue.Herkules-Utrillo (3:a Riks, Svår D)
Joker ue.Utrillo-Amarant ox (6:a Riks, 8:a BT)
Broadway ue.Stanford-Herkules (5:a Riks samma år som Max var 10:a)
Mazzerati ue.Bernstein (e.Napoleon)-Gaston (13:e Riks)

Master har trots att han är ue.Iran (e.Chagall ee.Utrillo) passat med ston med Utrillo-blod. Han har också lämnat, inte förvånande, bra med sto med Gaspari-blod (Figaro och Herkules).

Jo, jag kollade även dem.
Men som sagt, de hade ju inget namn och ingen av dem hade (vad jag kommer ihåg, orkar inte titta nu) någon avkomma registrerad och det borde de väl ha om det finns någon...

Eller :angel:

Det behöver inte vara så. Registret har många brister, särskilt när det gäller hästar utan gröna papper.

Liknande trådar

Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 165
Senast: viltmilla
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 618
Senast: Fredag
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 787
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka