Modern vs äldre halvblodstyp? Definition?

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,
Det talas rätt ofta om modern havlblodstyp respektive äldre halvblodstyp. Jag har försökt hitta någon definition om detta på nätet men kan inte hitta något. Någon som vet någon länk eller har en uppfattning? Som jag TROR att det är så är den äldre modellen grövre, kortare ben och givetvis då den moderna tvärtom högre, längre ben och mer smäcker, kanske oxå mer fullblod. Jag är oxå nyfiken på exempel på hingstar av de olika typerna respektive på vilket sätt den modernare skulle vara bättre? Tack på förhand!

Sv: Modern vs äldre halvblodstyp? Definition?

Jag skulle också tro att den äldre är grövre och har kortare ben o.s.v. som du skriver. Den "moderna" är väl som jag förstått framavlad för tävling, för att kunna mäta sig med de andra "tävlingsraserna" i hoppning och dressyr.

Jag har försökt att hitta någon definition när det gäller avelsmål och så vidare men inte hittat något. Det borde väl finnas något som beskriver hur halvblodstypen "skall" se ut?

Jag har försökt att hitta någon definition när det gäller avelsmål och så vidare men inte hittat något. Det borde väl finnas något som beskriver hur halvblodstypen "skall" se ut?

ASVHs avelsmål finns i deras avelsplan på deras hemsida. Direktlänk till avelsmålet: http://www.asvh.se/avel/avelsplan.htm#6_1
Jag klistrar in exteriör-delen från avelsmålet:
En varmblodshäst som är byggd för att naturligt bära sig i rätt form under ryttare och ha lätt för att utföra det arbete vi begär av den. Den ska vara lätt, högställd och långlinjerad, ha ett vackert uttrycksfullt huvud, ha en väl ansatt hals, välutvecklad manke, liggande bog och något sluttande kors, en stark rygg med bra sadelläge samt nöjaktigt korrekta extremiteter med hovar av god kvalitet. Önskvärd storlek på hingstar 164-170 cm och på ston 162-168 cm.

Tack! Det jag letar efter är skillnade mellan modern vs äldre halvblodstyp och om man i så fall kan hitta skillnader i målen nu mot förut. Eller är begreppen något vi hästmänniskor bara hittat på tro?

Liknande trådar

IT & mobiler Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt. Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder... 4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 600
Senast: åke
·
Avel Vi är nog en hel del som har ett sto av lite äldre modell, jag tycker min är tjusig som hon är, men samtidigt kan jag inte låta bli att...
Svar
10
· Visningar
1 297
Senast: Masse
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
2 074
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka