Modern bilbelysning (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 36)

Mineur

Trådstartare
Moderator
De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara är halvljus (vill inte ens veta hur helljusen är :nailbiting: ), och kan inte för mitt liv förstå hur det är lagligt med så skarpa lampor. Om jag som ung, frisk person med utmärkt syn tycker att de är störande vill jag inte ens veta hur de påverkar äldre personer. Det känns faktiskt riktigt läskigt!
 
De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara är halvljus (vill inte ens veta hur helljusen är :nailbiting: ), och kan inte för mitt liv förstå hur det är lagligt med så skarpa lampor. Om jag som ung, frisk person med utmärkt syn tycker att de är störande vill jag inte ens veta hur de påverkar äldre personer. Det känns faktiskt riktigt läskigt!
Blev så uppjagad att jag googlade, och tydligen är jag inte ensam om att störas av detta! Hoppas att det kan bli någon slags förändring🤞 https://www.theguardian.com/uk-news...ent-review-headlight-glare-drivers-complaints
 
De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara är halvljus (vill inte ens veta hur helljusen är :nailbiting: ), och kan inte för mitt liv förstå hur det är lagligt med så skarpa lampor. Om jag som ung, frisk person med utmärkt syn tycker att de är störande vill jag inte ens veta hur de påverkar äldre personer. Det känns faktiskt riktigt läskigt!
Jag har fått en del helljusblinks när min automatiska avbländning är lite sen.
 
De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara är halvljus (vill inte ens veta hur helljusen är :nailbiting: ), och kan inte för mitt liv förstå hur det är lagligt med så skarpa lampor. Om jag som ung, frisk person med utmärkt syn tycker att de är störande vill jag inte ens veta hur de påverkar äldre personer. Det känns faktiskt riktigt läskigt!
Jag har en sjukdom som gör mig ljuskänslig. Försökte köra bil med vanliga glasögon men får migrän direkt så det är solglasögon som gäller.
 
Jag har fått en del helljusblinks när min automatiska avbländning är lite sen.
Inte konstigt, eftersom automatisk avbländning fungerar väldigt dålig.

Det blir färre fel/störningar om man bländar av/slår på helljuset manuellt.

Automatiskt lyse på bilar är ytterligare ett sånt där stödsystem på bilar, som är tveksamt, men det går ju åtminstone att sätta på manuellt (så vitt jag vet) på alla bilar.

Det finns vettiga stödsystem som autobroms, och ovettiga som VW variant av "lane assist".
 
Blev så uppjagad att jag googlade, och tydligen är jag inte ensam om att störas av detta! Hoppas att det kan bli någon slags förändring🤞 https://www.theguardian.com/uk-news...ent-review-headlight-glare-drivers-complaints
Jag störs också av det men samtidigt behöver jag det ljuset när jag kör på vägen till/från mitt hem eftersom det är väldigt tätt med vilt. Hamnar jag efter en bil och inte har möjlighet att ha helljus måste det lysa, ser ingenting annars.
 
Inte konstigt, eftersom automatisk avbländning fungerar väldigt dålig.

Det blir färre fel/störningar om man bländar av/slår på helljuset manuellt.

Automatiskt lyse på bilar är ytterligare ett sånt där stödsystem på bilar, som är tveksamt, men det går ju åtminstone att sätta på manuellt (så vitt jag vet) på alla bilar.

Det finns vettiga stödsystem som autobroms, och ovettiga som VW variant av "lane assist".
Jag håller inte med. 90% av de som slår på och av manuellt slår på ljuset alldeles för tidigt och bländar mig som mötande förare på ett livsfarligt sätt.
 
Jag störs också av det men samtidigt behöver jag det ljuset när jag kör på vägen till/från mitt hem eftersom det är väldigt tätt med vilt. Hamnar jag efter en bil och inte har möjlighet att ha helljus måste det lysa, ser ingenting annars.
Jag tar tillbaka det. Sambon säger att mina led-ljus inte är starka 😅 Kanske är därför jag ser så dåligt.
 
Blev så uppjagad att jag googlade, och tydligen är jag inte ensam om att störas av detta! Hoppas att det kan bli någon slags förändring🤞 https://www.theguardian.com/uk-news...ent-review-headlight-glare-drivers-complaints
Jag ser hundra meter längre och tydligt vägkanterna med mina LED-ljus så jag är väldigt nöjd. Upptäcker vilt mycket bättre vilket är en av de allra största farorna i mina ensliga trakter själv på grusvägarna och landsvägarna utan vägren.

Och älskar automatiska helljus som är mycket bättre än undertecknad på att spara andra trafikanters syn.

Vill bara upplysa om att på sin egen bil kan man alltid ställa till manuell manövrering och på många bilar kan man ställa in känsligheten för den automatiska. Jag har tweakat min ett steg från default och fått närmast perfekt funktion - från mitt perspektiv då ;)

En annan fördel är att man slipper stå på en mack i minusgrader och byta glödlampa under hela bilens livslängd.
 
Jag förstår fortfarande inte (precis som varje gång diskussionen om automatiska helljus dyker upp) hur man i en mötande bil kan avgöra om personen i bilen bländar av/inte bländar av själv eller om det är automatiskt.
Ibland kan man, när den glitchar dvs går på och av och på orimligt snabbt. Men annars är det ju fint för när en irriterad mötande blinkar med helljuset så bländar systemet av på mindre tid än en människa nånsin kan reagera - nästan så fort att den irriterade bilisten känner sig lite skamsen tänker jag.
 
De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara är halvljus (vill inte ens veta hur helljusen är :nailbiting: ), och kan inte för mitt liv förstå hur det är lagligt med så skarpa lampor. Om jag som ung, frisk person med utmärkt syn tycker att de är störande vill jag inte ens veta hur de påverkar äldre personer. Det känns faktiskt riktigt läskigt!
Håller med. Problemet som jag uppfattar det ligger i att många moderna bilstrålkastare (både LED och Xenon/urladdning) har en mycket mer väldefinierad ljusbild än forna tiders halogenstrålkastare. När ljusstyrkan är starkast i mitten av ljusfältet och avtar påtagligt mot kanterna, som på äldre bilar, så blir bländningen inte så stor om man befinner sig precis i kanten av ljusfältet. Med en mer homogen spridning, där ljusstyrkan är nästan lika hög över hela ljusfältet och avtar fort vid kanten, så bländas man lättare och kraftigare. Olika bilar bländar olika mycket, mitt oerhört tydliga intryck är att XC60 är bland de absolut värsta.
 
Ibland kan man, när den glitchar dvs går på och av och på orimligt snabbt. Men annars är det ju fint för när en irriterad mötande blinkar med helljuset så bländar systemet av på mindre tid än en människa nånsin kan reagera - nästan så fort att den irriterade bilisten känner sig lite skamsen tänker jag.
Men det kan ju omöjligt hända varje gång? Att den slår på av på snabbt. Iaf har jag aldrig varit med om det i våran bil.
 
Jag förstår fortfarande inte (precis som varje gång diskussionen om automatiska helljus dyker upp) hur man i en mötande bil kan avgöra om personen i bilen bländar av/inte bländar av själv eller om det är automatiskt.
Men jag vet ju att våran ena har det och det är värdelöst. Reagerar på gatlysen eller hus tex.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp