Moderatorer

Sv: Moderatorer

Jag tror jag förstår vad du menar, i allafall i min värld är en moderator en som för diskussionen vidare och ser till att det som diskuteras inte är emot de regler som finns. dock är det ingen som deltar, utan just "bara" bevakar (det finns ju olika moderatorer) men ingen moderator som jag vet om är både "ordningsvakt" och deltagare.. förutom här på Buke.

Är det en "intressekonflikt" du vill undvika, eller blir det bara knäppt när en person i ena stunden är med i en livlig intressant diskussion för att sedan "ta en i örat" för att man har vinglat iväg på minerad mark!?

Det var mina funderingar när jag läste ditt inlägg.

Det är ju lixom bara att köpa konceptet eller inte. Eller så är man här ändå och gör som man vill och riskerar en avstängning ;)

Senast ändrad:

På samtliga nätforum jag är/har varit med på har moderatorerna också deltagit i diskussionerna. Hur skulle man annars få folk till ett oavlönat jobb?

Precis. Vem vill moderera nåt som inte intresserar en att läsa?

Bland alla forum jag satt min tass på så finns det faktiskt endast ett forum som inte har deltagande moderatorer, utan där man får anmäla direkt till admin-gruppen som även har som uppgift att driva diskussioner framåt (ett betalforum). Men då det forumets admin själv bara deltar i diskussioner som de själva finner intressanta och helst är startade av de själva (t ex deltar de inte i diskussioner om önskemål om forumet), samt att det inte finns möjlighet att skriva en anledning till varför ett inlägg rapporteras (t ex pajkastning, reklaminlägg etc), så är forumet i princip omodererat. Inget åtgärdas. Trådar spårar gång på gång ur i pajkastning. Reklam dyker upp ideligen. Anmälningar ignoreras. Folk lessnar ur och ger upp forumet. Den enda åtgärd som jag hittills märkt av där är att fyra användare blivit avstängda, men två personers elakheter står att läsa på forumet fortfarande, och de andra tvås MLM-marknadsföring finns också kvar. Jippi liksom...

Jag vill verkligen inte att buke ska bli sånt. Att det sitter ett gäng admin nånstans som skiter i användarna och bara åtgärdar om nån i princip hotar med polisanmälan. Deltagande moderatorer har en helt annan närhet och snabbhet i åtgärdandet vilket är en fördel, inte en nackdel.

Att sen vissa användare inte kan se skillnad på användareYYY och moderatorYYY är dock tragiskt. Att de dessutom anser det helt ok att kasta pajer på användareYYY som bara skött sin moderatoruppgift är ännu värre. Men det är då övriga användare får ta mod till sig och anmäla inlägget så att admin kan kliva in och varna eller utvisa. Och så kan vi skriva vad vi själva tycker, be användaren i fråga att kamma sig, rätta sig efter forumreglerna och börja visa lite respekt.

mandalaki skrev:
På samtliga nätforum jag är/har varit med på har moderatorerna också deltagit i diskussionerna. Hur skulle man annars få folk till ett oavlönat jobb?
Ingen aning, det jag skrev är mina erfarenheter av moderatorer på andra ställen än Buke.. hur det är här struntar jag faktiskt fullkomligt i. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 554
Senast: Tilly_85
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 944
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 484
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar