Modell lera under skinnet???

J

Java87

..Inte så konstigt som rubriken lyder:)

Historia:
Hästen fick ett djupt sår/hål ända in till benet på skenan för ca tre veckor sen. Var till klinik, röntgade (visade inget) och fick antibiotikakur en vecka. Han har efter såret läkt varit svullen ända upp i hasen, antagligen nå lymfangit känning eller nåt. Blir bättre med lindor men inte helt okej. Ej öm men lite varm.
Nu till frågan:
Longerade idag som en start till igångsättning. Han va absolut INTE halt utan helt pigg å fräsch! Efter motionen var han nästan lite varmare än innan och ca en decimeter ovanför såret kändes det superskumt, alldeles som modell lera:eek: . Tryckte man på området så "stannade" skinnet och "köttet" kvar inne. Inte som en vanlig galla de känns helt annorlunda.
Kan det vara en Var ansamling som ska ut?? Vad kan det vara?? Svullnaden ger sig ju inte heller så nåt måste de va..
Antar att man måste till klinik igen..Suck..

Sv: Modell lera under skinnet???

Låter precis som att det är ett ödem, man kan liksom göra "fingeravtryck" i vävnaden.
Det är bara "överskottsvätska" som samlats i vävnaden och brukar inte vara farligt på ngt sätt. Kolla att hästen inte är rodnad eller ömmar i området och att den inte har feber så ska du nog klara dig ifrån kliniken.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet snart inte vad jag ska göra så hoppas ni har några bra idéer. Det hela började för ca tre månader sedan när hästen slog sönder...
Svar
0
· Visningar
1 182
Hästvård I väntan på Vet. som kommer nästa vecka tänkte jag dela med mig av mina funderingar och se om någon varit med om något liknande. Min...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: hep
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 032
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?