Modell av hästskor jag aldrig sett?!

kopparberg

Trådstartare
Kollade på TV på ett program från USA. Där "praktiserade" programledaren hos en hovslagare.
Jag såg då när en hopphäst skulle skos att den på framfötterna hade en modell av skor jag aldrig sett förut?!

En "vanlig" hästsko är ju lika bred hela skon runt. Men denna var bredare i båda trakterna. Det var en fyrkantig del i änden på skon, och den delen gick ända in till strålen på hästen. Gissar att den var runt 2-3 cm bred. Hästen var skodd på frambenen med den.

Ngn som vet vad det var för sko? Och varför den såg ut som den gjorde?

Sv: Modell av hästskor jag aldrig sett?!

verkar vara rätt typiskt att hovslagare vill höja trakterna när det oftast är tvärtom hästen blir hjälpt av. Mer kan jag inte kommentera.

verkar vara rätt typiskt att hovslagare vill höja trakterna när det oftast är tvärtom hästen blir hjälpt av. Mer kan jag inte kommentera.

Är det så??? Mig veterligt så kan man genom att öka understödet utifrån en bredare del av skon ge ett bättre understöd för hovens mest belastade sida.
Jag brukar kalla det för att man balanserar upp skon utifrån hovens belastning.

Enkelt förklarat så kallas det för balanserad skoning och det har absolut inte med höga trakter att göra, snarare en för låg traktsida som kräver ett större understöd för att inte secundärt ge ledskador i nedre benets övriga leder.

Jag såg också prgrammet. Det såg inte ut som någon höjning av trakten utan bara en bredare sko just vid trakten. Jag har heller aldrig sett någon liknade sko. Jag reagerade på att hästen hade så mycket mörka partier i hoven, såg ut som blåmärken.

citat från en bok om hoppning:

"På kontinenten används bredare skor för hopphästar. Då gräver skons skänklar sig inte in i trakterna och orsakar inte tryck vid den stora påfrestningen i landningen."

Det kan ju vara en variant av "bredare sko" som du såg.

Jag såg också det där programmet. Jag och sambon satt och gapskrattade när han försökte vrida loss skon. Ungefär så såg jag också ut den gången jag skulle försöka ta av den ena skon på en av mina hästar när den hade lossnat. Det ser fanken mycket lättare ut när hovslagaren gör det! :devil:

Jag funderade också över skomodellen vad den hade för funktion. Får fråga hovslagaren nästa gång han är förbi.

kanske någon variant av eggbar? för att stödja upp trakterna? du har ingen bild? :idea:

Kan "blåmärkena" vara för att hovis varmskodde? Han sa ju att han gjorde det bla för att det blev märken på hoven så han såg vart skon skulle sitta.

Aha! Kanske var det en sådan sko? För det var ju en hopphäst som skoddes.

Jotack, även jag gapskrattade när han skulle ha av skon. För jag har liksom dig också försökt dra av en doja. Och upptäckt att det inte är riiiiktigt lika enkelt som när hovis gör det! :angel:

Bild? Näe, tyvärr! Det var ju TV, och inslaget var rätt snabbt också.

Av din beskrivning att döma låter det som en stråltryckarsko med bredare traktarmar för att balansera hoven och stödja upp trakten.

En högst okvalificerad gissning kan vara taskiga strålar pga tex trånghov. De bredare traktarmarna för att hoven skulle kunna vidgas ordentligt.

"Over there" har dom lite annan utveckling vad gäller skor och hovslageri (likväl som travet härhemma) så en del metoder är inte riktigt som på våra ridhästar.

mvh Eva

Liknande trådar

Hästvård Som jag nämde i en annan tråd så lovade jag att återkomma i en ny tråd om fysiologisk skoning med E.L. Bakgrunden är en en (har jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
18 415
Senast: grimman
·
Hästvård Hovslagare är en sällsynt ras där jag bor. Här finns en. Ett gäng i den lokala hästmiljøn är missførnøjda och hämtar hovslagare...
Svar
3
· Visningar
912
Senast: Netika
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 285
Senast: Miss
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 127
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka