Mocka i säck

H

Helan

Vi har inte hunnit gjuta platta än som kommunen vill att vi ska ha och funderar på att mocka i säck och bara ställa undan.
Är det någon annan som gjort det? Hur lång tid tar det innan det brinner ihop så att man kan använda som gödsel. Vi ska ha spån och tar inte ut så mycket torrt.
Tips på bra säckar att mocka i?
Andra enklare alternativ?
 
Sv: Mocka i säck

1: Hyr/köp en container. Mycket enklare. Säckarna kommer inte att hålla, ammoniaken fräter.
2: Eller lägg på ett större släp och fråga någon lantbrukare i närheten om ni kan tippa hos dem, (fast det alternativet är nog inte EUgodkänt-men vem gräver upp en dyngstack för att kolla).:angel:
 
Sv: Mocka i säck

Hej! Jag har i flera år mockat i säck, både med spån och sedan torv. Torven är givetvis bäst då det ju blir en fantastisk gödsel och folk blir som tokiga i gödseln. Jag har varje vår på ett par dagar "blivit av med" cirka 100 säckar, hela vinterns gödsel! Jag packade i vanliga sopsäckar som är av den lite grövre typen. Man kan bara fylla halva eller max 2/3 för att det blir för tungt annars. Säckarna gick endast sönder om det var skator som hackade på dem. Gödseln och ammoniaken har inte frätit på mina i alla fall..........
 
Sv: Mocka i säck

frid skrev:
Hej! Jag har i flera år mockat i säck, både med spån och sedan torv. Torven är givetvis bäst då det ju blir en fantastisk gödsel och folk blir som tokiga i gödseln. Jag har varje vår på ett par dagar "blivit av med" cirka 100 säckar, hela vinterns gödsel! Jag packade i vanliga sopsäckar som är av den lite grövre typen. Man kan bara fylla halva eller max 2/3 för att det blir för tungt annars. Säckarna gick endast sönder om det var skator som hackade på dem. Gödseln och ammoniaken har inte frätit på mina i alla fall..........


Hur lång tid tog det innan gödseln var nedbrunnen i säckarna då?
 
Sv: Mocka i säck

Elute skrev:
1: Hyr/köp en container. Mycket enklare. Säckarna kommer inte att hålla, ammoniaken fräter.
2: Eller lägg på ett större släp och fråga någon lantbrukare i närheten om ni kan tippa hos dem, (fast det alternativet är nog inte EUgodkänt-men vem gräver upp en dyngstack för att kolla).:angel:


Vi bor i ett riskområde vid Östersjön, här kontrollerar både Länsstyrelsen och kommunen som hökar.
Vet du vad det kan kosta att hyra container, cirkapris?
 
Sv: Mocka i säck

Det finns massor av information om containeruthyrning om du googlar på ämnet.:idea:

Jag var i ett stall för många år sen där de mockade i säck ett år. Men kvaliten på säckarna var kass, de fick packa om allt med blod, svett och tårar när det var så dags. Därför trodde jag inte att det fungerade, men som sagt. Det var massor av år sedan. Kanske man kan ta dubbla säckar för att vara på säkra sidan.
Förbränningen borde vara som i en varmkompost, dvs lite drygt ett år innan ren matjord.
mvh Elute, som just lärt sig något nytt :p ;)
 
Sv: Mocka i säck

Gödseln som ska ut på känsliga blommor bör ha legat sedan hösten-vintern i säcken medans okänsliga växter kan man vänta bara ett par månader med. Jag har haft folk som har hämtat i flera år och nu fastän jag har flyttat så ringer folk som galningar efter mitt fantastiska jordförbättringsmedel. En person fick en morot på 900g! Den var jättegod sa dom! Jag har haft flera som har hämtat i fem år och är helnöjda med gödseln!
 
Sv: Mocka i säck

Länsstyrelsen kan hjälpa till med att sammanföra er med någon som kan hämta gödseln, de har listor på sånt. De har även möjlighet att sammanföra hästägare med folk som har betesmark. Det är bara att ringa och fråga.
 
Sv: Mocka i säck

Helan skrev:
En liten fråga väcks då:
Vi som bor på platta marken, hur kommer man upp med kärran till containern. Känns som om det blir väldigt brant ramp att krängla sig upp för...
Höjdrädd:crazy:

Den står på marken :smirk: , det blir en kant på 5 cm att puta skottkärran över :D
 
Sv: Mocka i säck

Jag har stått i ett stall med container, och de hade byggt en ganska stor ramp i höjd med containern som man liksom hakade på kanten. Bara att lyfta av vid tömning, och det blir stabilt att stå på den också. Funkade bra för mig, och jag är också lite känslig för höjd, speciellt om det svajar...:crazy:

Uppfarten var en ganska lång planka med tvärribbor på sidorna (plan i mitten för hjulet) att ta fart mot.
 
Sv: Mocka i säck

Mocka i säcka har jag ingen erfarenhet av men i stallet mockar vi direkt i containrar och ute (i hagen) så mockar vi i skottkärror och skottar över det i en container. Dom kör vi iväg med en traktor och vi får tömma dom hos en bonde i närheten.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 217
Senast: Sesca
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 112
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp