Möbler i hörn, rakt eller på tvären?

Sparrisen123

Trådstartare
Haha, jag är en konstig människa med konstiga frågor :D Iallafall, jag har kollat på massa room tours och så på youtube, och nästan ALLA i usa som har en liten byrå/skåp eller liknande, har den snett i hörnet. Jag tror aldrig jag varit hos nån i sverige som har så. Varför? Hur har ni? Det ser ganska trevligt ut, men saker borde väl ramla ner bakom, och så blir det svårstädat också tycker jag... Är det en kulturell skillnad bara, eller? :p

Och ja... Jag borde nog sova istället för att sitta och fundera på sånt här :D

Sv: Möbler i hörn, rakt eller på tvären?

förvisso inte en byrå, men när jag var barn hade vi vår soffa (tresits) på tvären i ett hörn. minns inte varför, men ÅH vad mysigt och värsta bästa gömstället bakom när man lekte kurragömma :D

skulle nog kunna tänka mig att ha något liknande nu också, fast samtidigt inte. med studentboende på typ 13m2 får man vara rädd om varenda millimeter.

Jag har min tvbänk snett i hörnet och jag gillar det skarpt :) Varför vet jag inte riktigt, har en ganska stor soffa så om inte tvn står snett blir det jobbigt att titta kanske om man sitter längst bort i soffan :p

Tvbänken är ganska låg så det går bra att städa bakom också, men kan tänka mig att det skulle bli lite jobbigt om det var en soffa eller byrå tex.

Har min tvbänk på tvären i ett hörn och har haft flera andra möbler så. Det är inget konstigt tycker jag, det finns till och med speciella skåp för det, hörnskåp.

I förra lägenheten hade jag min bokhylla tvärställd över hörnet på sovrummet. Det gav rummet ett lite rundare och faktiskt rymligare uttryck än att peta in den i hörnet. Dessutom blev den mer överskådlig. Hade även satt en spot-lampa bakom den som lyste upp hörnet bakom hyllan, blev rätt häftigt :)

Jag har massor med möbler som står på tvären i hörnen.
I förra huset hade vi soffgruppen och dubbelsängen på tvären också.
Tycker det är snyggt och så kan man stuva undan saker bakom ;)

Hos mig står ingenting på tvären. Jag tycker det blir rörigt och om man ställer möbler över ett hörn så förlorar man en massa utrymme.

En tanke... I feng shui (hurdetnustavas) vill man ju undvika hörn för att få chi att flöda bättre så då vore det ju bra med sådan möblering kanske :D

Här i vårt tv-rum så har vi hörnsoffan snett i ett hörn, tv-bänken snett i ett annat hörn och sen ett vitrinskåp snett i ett tredje hörn. :p
Dock kommer TV åka upp mitt på väggen förr eller senare sen vill vi bägge skaffa andra vitrinskåp eller hyllor hit.

Handlar nog mycket om att man i USA generellt har större ytor.

Har haft soffan på tvären över ett hörn i min första lägenhet. Särskilt vanligt är det nog inte, jag kommer ihåg hur många som blev jätteförvånade när de kom in...

Möbler på tvären ger ett mjukare intryck tycker jag. Någon här ovan skrev att inom Feng shui flödar energin bättre då och det kan säkert stämma. När jag tänker efter står inget på tvären i mitt hem just nu, herregud, vad har vi för energiflöde här! Däremot har jag haft många tvärställda möbler, oftast sängar och soffor. Diagonalt är snyggt! ;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka