Sv: Möblemang för liten lägehet?
Jag har bott i en tvåa på 43 kvm. Eller som det egentligen hette, en 1½a. Det var en liten hall och ett badrum förstås, ett jättelitet kök som man inte kunde ha ett bord i och ett jättetlitet matrum/sovrum på ca 2*3m och ett vardagsrum på 4*5m. Sovrummet innehöll två garderober och hallen hade tre så den förvaringen slapp jag ha själv. Men eftersom köket var så himla litet så var jag istället tvungen att ha matbordet i vardagsrummet.
Om vi utgår från att du skulle flytta in i min gamla lägenhet (i brist på planlösning för denna) så:
Eftersom du har en liten parvel så vill du antagligen ha ett matbord och några stolar - äta i soffan i den åldern blir lite väl kladdigt gissar jag. Men det du kan ifrågasätta är behovet av soffbord. Och om du kommer på att du vill ha soffbord så ta något riktigt litet, max 60*60cm med en extrahylla inunder så det inte är i vägen. För i så små lägenheter så tenderar saker att komma i vägen.
I och med att du är student så ska du nog kika på en "tonårslösning" för ditt sovhörn i vardagsrummet. Alltså en loftsäng med ett litet skrivbord och stol och ett mimimalt hyllsystem under för att plugga och för att kunna förvara räkningar och annat "byråkratiskt" som trillar på dig på ett strukturerat sätt. Det kanske inte är så snyggt, men det går att sätta upp tyg om man senare vill dölja tråkhörnet (men det är nog inte prio ett när/om du flyttar in).
Om du har enbart en 21-tummare så ska du glömma tvbänk. Men du kanske ska fundera på om du inte ska skaffa en hylla och placera tvn på ett hyllplan? Se bara till att det är en djup hylla och att tvn får gott om luft runt sig (2 dm över och på sidor). På så sätt kan du förvara dvd:erna på ett vettigt sätt också. Jag tror att bonde-hyllorna kan vara djupa nog (men det kan bli ett micklande med sladdar som syns förstås). Eller så letar du reda på ett halvhögt skåp och sätter tvn uppepå, och har filmerna inuti. Antar att du har stereo? Placera den i samma bokhylla eller på samma skåp.
Soffan bör inte vara större än en tvåsits, och gärna mjuk i kanterna så du slipper blåmärken när du går in i den.
Jag hade en tresits och den var I VÄGEN hela tiden. Ingen ytterligare fåtölj, det blir bara trångt. Kanske en beaniebag som kan vara i sonens rum kan vara en extra sittplats vid besök? Annars så fungerar matstolar som sittplatser vid besök. Bor man trångt så får gäster anpassa sig.
I enkla drag så bör alla ställen du möblerar ha dubbla funktioner. Tar du in ett soffbord, se till att det har ett hyllplan att förvara saker på. Ska du ha en sängplats, gör plats för något mer över eller under den. Och när grabben får en stor säng så ta en halvhög sort med förvaring under. Och en annan sak som du kan pränta in i huvudet på en gång - ren golvyta är guld värd! Hellre betala lite mer för något som bygger på höjden, än att förlora åtskilliga kvm på "lite billigare".
Dessutom kan du börja söka på blocket efter "bortskänkes". Prio ett i din sits är billigt och snabbt, och billigare blir det inte - förutsatt att du själv har, eller känner någon som har, bil och släp eller något liknande som kan hjälpa dig att frakta.
Håller tummarna för att du får lägenheten. Även om den är liten och knölig och du inte kommer att kunna ta med några av dina gamla möbler. Kanske fråga exet om ni kan byta möbler med varandra? Om han får soffan så får du nåt annat som skulle funka i lägenheten - hylla eller nåt? Han kanske kan köpa ett litet billigt klaffbord med fyra stolar om han får behålla dina grejor? Såvida du inte hellre vill gömma de störa möblerna hemma hos kompisar, föräldrar eller vilka som nu kan ställa upp med förvaringsyta åt dig.