Mobilt vindskydd

hanna_shetland

Trådstartare
Jag spånar vidare på mina lösdriftsfrågor. Har lite funderingar på vindskydd/ligghall. Finns ju färdiga mobila vindskydd men jag har en annan, liknande idé på gång och undrar om man måste ha något slags bygglov för att slå upp ett mobilt vindskydd? Eller får man sätta upp det var och hur som helst?

Sv: Mobilt vindskydd

vet inte. däremot vet jag att förprövning krävs om det gäller 5 hästar eller fler. Länsstyrelsen som handlägger.

hanna_shetland skrev:
Jag spånar vidare på mina lösdriftsfrågor. Har lite funderingar på vindskydd/ligghall. Finns ju färdiga mobila vindskydd men jag har en annan, liknande idé på gång och undrar om man måste ha något slags bygglov för att slå upp ett mobilt vindskydd? Eller får man sätta upp det var och hur som helst?

Det är en helt annan sak, det har jag ansökt om för länge sedan och de har inte haft tid att komma ut och inspektera än (enligt dom själva).

Hej

Är precis nästan i samma situation, ska nämligen bygga ett vindskydd för 1-2 islandshästar åt en av mina hyresgäster. Enligt länsstyrelsen måste jag göra en förprövning av byggnationen. Det ska göras oavsett om det rör sig om vindskydd eller ny/om eller tillbyggnad av "vanligt" stall. Om det också gäller mobila vindskydd vet jag inte. Förprövning behövs dock ej om det på fastigheten finns färre en 5 djurenheter, 1 häst = 1 djurenhet, alla typer av djur räknas in, kor, grisar, får, hästar.

Hoppas det var till någon hjälp ;)

Alltså vi har ju fler än 5 hästar men det är tre stycken som det mobila vindskyddet är avsett för, alltså bör det inte behövas någon förprövning?

Jo, tyvärr gör det då. Det är nämligen inte antalet hästar som berörs av det mobila vindskyddet som räknas utan hur många det totalt finns på fastigheten som styr om förprövning krävs eller ej. Tråkigt men sant :devil:

Efter vad jag har förstått så gäller förprövningen själva byggnaden och inte placeringen av byggnaden och då borde det ju räcka med en besiktning. Det är väl frågan om bygglov när det gäller placeringen av byggnad skulle jag tro, men är inte helt säker...:confused:

Men måste man ha bygglov för en mobil ligghall??? Tänkte flytta mina till fina beten under sommaren och vill gärna ha en ligghall på den platsen.

Intressant, i min kommun krävs ingen förprövning alls om det är vindskydd. Det gäller endast stall eller lösdriftstall om man utfodrar i det. Inte heller bygglov behövdes.. Kan det skilja mellan kommuner?

Så har jag också fått det förklarat för mig

Här är en till som är väldigt intresserad av vilken kommun eller länsstyrelse som lämnar ett sådant trevligt besked. För hos mig kostar en förprövning 3000kr, fast den bara gäller ett litet vindskydd eller lösdriftsstall

Ja sålänge inte utfodring skedde inne i vindskyddet så behövdes ingen förprövning av byggnaden. Däremot tillstånd för hästhållning såklart, men det är ju en annan sak.. Kristianstad kommun gällde detta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 493
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 612
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka