Mobilt bredband, hur funkar det?

Snobben

Trådstartare
Är det bara & sätta i ett litet modem man får & sen surfa hej vilt överallt i Sverige? Varför heter det mobilt bredband egentligen? För att det har täckning som en mobil? Nån som har, funkar bra?
Funkar även där man inte kan ha vanligt bredband?

// Lite trög kanske:o:cry: ;)

Sv: Mobilt bredband, hur funkar det?

Det fungerar överallt där du har mobiltäckning.

Du kan antingen använda mobilen som modem eller så använder du usb-modem som man kan köpa eller få när man teckar abonnemang.

Det heter mobiltbredband för att du kan surfar "mobilt" dvs du är inte bunden till ett fastnät.

funkar där du har mobiltäckning..dock har jag hört att det går väldans sakta att funka med ett sådant

Aha!:idea: Fattade inte riktigt det med att använda mobilen som modem:angel: men annars är jag med!:D
Då borde det ju vara mycket bättre än vanligt bredband då man ju är bunden hemma? Finns ju för 99 i månaden och man kan ta med sig datorn vart man vill.
Säkert jäkligt dum fråga :o men när det står inom Sverige, menar dom väl som man kan ta med datorn utan att det kostar extra inom hela Sverige, har väl inget att göra med vilka sidor på nätet man är inne på?:p

Okej, det går fortare med vanligt bredband?
Är mellan mobilt bredband med Tele2 & vanligt bredband med Telia jag velar..

Okej, det går fortare med vanligt bredband?
Är mellan mobilt bredband med Tele2 & vanligt bredband med Telia jag velar..

Bägge dessa har väl haft REJÄLA problem med det mobila bredbandet under senaste tiden väl?? Felsökning pågår...

Feg-Tanten hade nog valt "vanligt" bredband.

Är det bara & sätta i ett litet modem man får & sen surfa hej vilt överallt i Sverige? Varför heter det mobilt bredband egentligen? För att det har täckning som en mobil? Nån som har, funkar bra?
Funkar även där man inte kan ha vanligt bredband?

// Lite trög kanske:o:cry: ;)

Mobilt betyder rörligt. Därför heter det mobilt bredband, eftersom du kan ta det med dig. :)
Det brukar som andra också sagt vara väldigt instabilt, tappar uppkoppling ofta etc.

Bägge dessa har väl haft REJÄLA problem med det mobila bredbandet under senaste tiden väl?? Felsökning pågår...

Feg-Tanten hade nog valt "vanligt" bredband.

Okej, tack för infon!:idea:
Kanske är bättre & satsa på vanligt bredband från Telia då!

Mobilt betyder rörligt. Därför heter det mobilt bredband, eftersom du kan ta det med dig. :)
Det brukar som andra också sagt vara väldigt instabilt, tappar uppkoppling ofta etc.

Då var jag inne på rätt spår iaf! ;)
Ja kanske bättre & satsa på vanligt bredband då!

*hallå, viftar* :)

Jag sitter här med mobilt bredband och det är GULD!!!

Jag har det dock "stationärt" då jag har valt att inte införskaffa fast telefon samt att ingen form av snabbare uppkoppling än vanligt modem finns tillgänglig där jag bor så detta var det enda alternativet hur som helst liksom.
Flera sa innan jag skaffade det, som ni sagt, att det är långsamt, bryter och dålig uppkoppling men det är FEL!

Visst maxhastigheten är ju 0.28MB eller något så några bredbandshastigheter i DEN bemärkelsen kommer man ju inte upp i men ändå klart snabbare än modem.

Har precis idagarna hört att det har varit problem. Va?? :eek: Har inte märkt någonting av det. Någon enstaka nedkoppling sen jag skaffade det i våras någon gång men det har ju bara varit att koppla upp igen.
Det går ju över 3G-nätet men försvinner täckning kopplas det automatiskt över till GSM-nätet, utan att bryta uppkopplingen. På GSM går det lite långsammare men som sagt fortfarande betydligt snabbare än modem.
Men visst vill man titta på tv, filmer och annat så är det kanske inte att rekomendera men annars är det kanon.

Jag betalade 600kr och fick då allt med och det var hur lätt som helst att installera. Betalar 89kr i månaden och surfar då fritt 19-07 vardagar och hela helger samt röda dagar. Utöver det är det dock dyrt men inget jag har känt behov av direkt.

Så jag rekomenderar det varmt! :)

Senast ändrad:

MObilt eftersom det går på mobilnätet och är mobilt ... du kan ta det med dig. När det gäller tele2:s mobila är du tvungen att köpa modem via dem i samband med att du tecknar abonnemang. Dock är det ej operatörslåst vilket innebär att efter det första året kan du välja en annan operatör.

De problem tele2 har haft är väl i princip att hinna med att leverera samt om det då saknas mobiltäckning. Annars har jag hört bara bra om det. De har dessutom en månads komigånggaranti vilket gör att om det inte funkar för dig har du en chans att testa och lämna tillbaka.

Finns absolut andra mobila bredband på marknaden som är bra också, dock är jag inte insatt i dem.

Min mamma har mobilt bredband från tele2, har haft det ca ett halvår och utav den tiden har det fungerat ja säg 1/4 av den tiden ändå bor hon i en lite större stad där det borde funka.
Men tele2 själva erkänner först nu att det har varit otroligt mycket problem.
I min mammas fall går det att koppla upp och man får betala men efter ett litet litet tag kommer felmeddelande och sen kommer man inte in igen den dagen och själva uppkopplingen fortsätter att räkna tid-pengar.
Efter att ha sett vilka problem hon har med det är jag otroligt glad att jag själv valde "vanligt" bredband från tele2.

*Delvis kl*

Ska säga att jag har Telia, som då funkat utmärkt.
Valde det kanske ffa för att det är fri surfning de tider jag nämnde tidigare, just för att komma undan "tidspressen" som blir när man vet att pengarna tickar ju mer man gör när man surfar.

Nu kommer det en korkad fråga..... Men jag har ju telia på min mobil. Om jag skaffar trådlöst bredbband. Går det då på 3G? Mina vänner som är på besök har ju endel av dom 3G och här har vi ingen täckning för det. Kan jag inte ha mobilt bredband då?

Alltså mobilt bredband och vad man ringer med på sin mobil är inte samma sak och har inte med varandra att göra. Bara så vi inte blandar ihop saker. ;)

När jag skaffade mitt frågade jag vad som händer om jag kommer hem med grejerna, installerar och det visar sig att jag inte har 3G-täckning. Då svarade säljaren att det går över att gå via GSM-nätet istället. På min lilla mojäng, som jag antar tar upp mobilsignalen, är det en diod som avger olika färg beroende på om jag är på 3G eller GSM-nätet.

Så har du ingen täckning för 3G så kommer du enbart surfa via GSM och då kommer det inte att gå lika fort, men ändå snabbare än vanligt modem, enl den säljaren som jag pratade med. På Telias hemsida kan man kolla hur täckningen är där man bor. :)

Men tele2:s mobila bredband finns ju med fri surf? Dvs fast månadsavgift oavsett hur mycket man surfar.

Jag har tele2 mobila bredband,surfar för hur mycket jag vill och precis när jag vill under hela dygnet förr 99 kr/mån!Antingen köper man ut modemet för 1195kr eller så betalar man det i 12 månader,det blir 100kr i mån,så jag betalar 99+100+24=223kr/mån!
Surfar som sagt hur mucket som helst och när som helst! Har inte haft några som helst problem med det!Kanske inde det snabbaste,men sitta och surfa runt,så duger det,kanske inte en hit till jobbet,men hemmasurf!
Kan vara långsamt när man gör vissa saker..:angel:

Det var ju det jag menade, man behöver ju inte betala per minut på det heller?

Jag har flera kompisar som har det och de tycker att det funkar helt ok, inte så snabbt som sagt men eftersom ingen minuttaxa tickar funkar det ju.

Nej,det är ingen minut-taxa! det enda man betalar är dom där 99kr och ev 100kr för modemet,24kr är nån avi-avgift! Sen är det bara hejåhå och surfa på!:bump:
När räkningen kommer och man tittar på baksidan,så har man surfat för runt 20-25000kr...men jag betalar bara mina 223kr:bow:

Liknande trådar

IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
585
Senast: MJLee
·
IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
534
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: Fille
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka