Mobilen har badat, hur funkar det?

MissFideli

Trådstartare
Ida åkte min mobil i toan :arghh:
Har inte testat starta den än, men jag gissar att den är körd. Den köptes i augusti 2012, en Samsung Galaxy SIII. Jag har drulleförsäkring, så självrisken blir 1500, men vad är värdet på en mobil som är dryga 1,5 år gammal egentligen? Är det nån idé ens?

Sv: Mobilen har badat, hur funkar det?

Ta inte ut något i förskott. Jag har en kompis som tappade sin iPhone i toaletten. Den funkade perfekt även fast hon tvättade den efteråt.:D

Min samsung galaxy fick nyligen en smäll i en bildörr och jag har drulleförsäkring men det känns ovärt.

Dom kollade vad nypriset är nu och inte när jag köpte den.
Den var mellan 6mån-1år gammal så dom drog av 25% och sedan drogs det av 1500 för självrisk. Så jag skulle få ut drygt 2000kr bara.

Eftersom din är över året gammal blir det nog inte så mycket :(

Har du stoppat den i ris? Någon smart sa att man kan göra det för att risen suger upp fukten ur telefonen. Antagligen i delar ska den vara gissar jag.

Men jag har inte testat själv, bara hört om det.

Dom kan ju överleva bad om man låter dom torka INNAN man provar att starta dom.

Tex i ugn på väldigt låg värme (lampan tänd enbart typ).

Plocka isär den så mycket du kan och lägg den i ris för att torka någon dag eller två, starta den inte förens du är säker på att den är genomtorr!

*kl*
Ja, jag kommer inte testa starta den på nån vecka. Vågar inte ha den i ugnen, den får nog ligga på elementet och torka. Den verkar inte ha fått nån fukt under skärmen vad jag ser, men det kanske inte går att se heller. Den är isärplockad så mycket det går, dvs batteriet och minneskort/SIM-kort.
Så jag vet ju inte förrän om nån vecka om den funkar. Tur jag har kvar min gamla så länge :(

Min gamla mobil har åkt i toastolen två gånger samt legat ute en hel dag i snön på en parkering (utan att ha blivit påkörd!!) och den fungerar än.
Jag tog isär den och lät den torka.
Men det är ju en gammaldags "vanlig" mobil.

När jag började läsa trodde jag att du hade spolat ned mobilen i toaletten. Typ hur funkar det, kommer det bli stopp?

Jag fick hoppa i ån här hemma efter ena hunden gick igenom isen förra vintern. Mobilen va i jeansfickan och va under vatten i ca 5 minuter. Trodde den va körd men den isärplockad på elementet i ett par dagar och den funkar nästan helt problemfritt än idag:)
Det är en Xperia arc.

Min LG telefon har badat i hästarnas vattentunna 2ggr,jag plockade isär det som går och så fick den torka (jag torkade det jag kunde med hushållspapper)
Den fungerar fortfarande.

phone-fix-place-in-rice-attract-asians.jpg

:D:D:D:D:p:p:p

Knapplån

Lärde mig ett bra tips här om dagen. Ni vet dom små påsarna man kan få med nya kläder, väskor och skor? Brukar även finnas i nya elaktroniska grejer. Ta ett par sånna och ner i en plastpåse/burk tillsammans med den nybadade mobilen någon dag och påsarna fixar eventuell fukt. :)

Vill inte trådkapa men är så trött på sånt här.
Den biologiska rasismens ideologi innebär en tro att individer i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor eller färdigheter, att drag av personlighet, intellekt, moral och kulturella beteenden ärvs och att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra.
Faktiskt.

Inget ris!!

Det stora problemet, vad jag har hört, när mobiler badar är partiklarna som finns i vattnet. Smutsen kommer med vattnets hjälp in i mobilen och stör elektroniken. Så att bada i en sjö är sämre än att bada i badkar eller ren toalettstol (dvs innan man har uträttat sina behov. Efteråt kanske man ändå vill ha en ny - då är kanske inte elektronoiken det stora problemet).

Men lugn, lugn! Gissar att du drog upp den så snabbt du kunde? Jag har doppat min iPhone (4 om det nu är någon som undrar) och det gick utmärkt! Jag plockade isär den och torkade den med hårtorken en hyffsat lång stund. Framförallt försökte jag nå in i hålen (hörlur, laddaruttag osv) med varmluften. Sedan fick den ligga avslagen och isärplockad ett dygn.

Så hårtork är mitt heta tips.

Lycka till!

Varför får Yeahnny skäll? Hon visar ju bara var alla fått idén ifrån att det skulle vara bra att lägga en blöt mobiltelefon i ris. Det kan ju aldrig vara en funktionell lösning att riset ska dra åt sig vattnet som är INNE i mobilen? Det måste komma ut genom de hål som finns (hörlurar, laddare, mikrofon osv). Och där gör det nog mer skada än nytta att stoppa in ris I mobilen. Tror inte ens det är nyttigt för en mobil att ligga i en påse/låda med ris. Jag hade en kamera i en sadelväska tillsammans med sockerbitar en gång. Kameran gick sönder - tror det berodde på att sockret lyckades leta sig in i kameran.

Det var inte helt enkelt att få upp den ur mobilen, så den blev liggandes där nån minut eller 3. Men det var rent i alla fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka