Mobbad i hagen

Elin_B

Trådstartare
Jag har en häst över sommaren, på bete.
Han är en D-ponny, valack, arabkorsning född -99. Han står i vanliga fall på en ridskola där de inte har möjlighet till den typen av utevistelse utan endast genom att en häst i taget går i paddock.

När vi släppte honom i beteshagen gick det redan två ston, stora hästar, där. De hade redan blivit kompisar och det ena stot hade lite svårt att acceptera den nya ponnyn. Någon dag senare var han accepterad, så länge han inte kom för nära de två stona. Han fick iaf gå med de andra hästarna.
Nu får några dagar sedan kom två till hästar till hagen, en valack och ett sto. I början gick den lilla tre flocken för sig och de två nya hästarna för sig, men nu har valacken och stoet lyckats ta sig in i flocken, även om det inte är helt populärt hos det dominanta stoet. Problemet är att valacken kör bort min ponny så fort han kommer inom synhåll. Han tvingas stå över hundra meter från flocken, och så fort han kommer nära blir han jagad.
Han ser ju inte direkt lycklig ut, men jag har ingen möjlighet att byta hage på honom. Är detta "farligt", och borde jag absolut leta efter en ny hagplats eller kommer han kanske så småningom accepteras? Han är ju inte direkt någon kaxig individ och gör inga försök att ta kommandot..

Sv: Mobbad i hagen

Hade jag varit i som du hade jag delat in hagen så att det blev en hage för "flocken" och en lite mindre där den utstötta hästen kan gå. Vi hade för många år sedan ett russ som det var likanadnt med. Hon fick inte komma nära höet och fick stå i ett hörn i hagen medan dom andra hela tiden höll henne på avstånd. Men jag tycker att du ska göra en egen hage till honom i den redan existerande hagen om det finns plats till det.

Hagen är väldigt stor och har mycket gräs så de får inget hö.. fodret är inget problem. Så att dela av den fungerar kanske (det är inte jag som äger marken), men jag tycker så synd om honom som måste gå ensam så långt ifrån flocken. Man får så dåligt samvete när man åker hem på dagarna och ahn ser så olycklig och ensam ut, men jag kan ju inte hålla mig där hela dagarna heller . :(

Eftersom det är en stor hage med mycket gräs så tycker jag absolut att du ska dela av hagen. När han går i en egen hage kan han ju se dom andra hästarna, men dom kan inte jaga honom. Så jag tror att han kommer må bättre av att gå i egen hage.

Är det inte bättre att låta någon utav de andra hästarna gå med honom, till exempel det nya stoet, om man delar hagen i två? Annars så är det ju ungefär samma situation som nu, att han kommer att bli ensam. Det blir nästan ännu värre om man gör en egen hage åt honom då han inte har någon möjlighet alls att få vara med i flocken.
Bättre är då att låta honom gå tillsammans med till exempel det nya stoet, på så sätt kan han kanske få lite mer kontakt med henne och om man sedan vill pröva att släppa ihop alla hästarna tillsammans är chansen större att han åtminstone har en kompis att vara med.

/Sara

saen skrev:
Är det inte bättre att låta någon utav de andra hästarna gå med honom, till exempel det nya stoet, om man delar hagen i två? Annars så är det ju ungefär samma situation som nu, att han kommer att bli ensam. Det blir nästan ännu värre om man gör en egen hage åt honom då han inte har någon möjlighet alls att få vara med i flocken.
Bättre är då att låta honom gå tillsammans med till exempel det nya stoet, på så sätt kan han kanske få lite mer kontakt med henne och om man sedan vill pröva att släppa ihop alla hästarna tillsammans är chansen större att han åtminstone har en kompis att vara med.

/Sara

Håller med :bow: :bow: :bow:

verkar som den nya valaken tycker att stona är hans och kör bort sin rival, som hingstar gör i frihet tex. den nya valken kankse inte har varit valak så länge, eller kanske kastrerad sent. vi hade en åtta årig valak som bara kunde gå med enbart med valaker eller enbart med ston, för var det mixat så jagde han de andra valakerna hela dagen, för stona var hans

Så funkar hästar, de är flockdjur och de har rangordning. Det gör ont i hjärtat när man har en ranglåg häst, men själva hästen mår inte särskilt dåligt av det. Särskilt inte när det är bete, det ahde varit värre om det varit hö-fodring ute och han inte fått komma till och äta.

Har man en flock och det kommer nya hästar så tar det ett tag innan rangordningen infunnit sig och alla har hittat sin plats. Det kan ta flera veckor.

Jag skulle inte gjort nånting om jag var du, såvida de andra inte verkligen JAGAR runt honom så han aldrig får lugn och ro att beta

Kan du inte be att få dela av hagen och sätta honom samt det första stoet som accepterade honom i en annan hage?

det brukar ju alltid ta ett tag innan hästarna har bestämt rangordningen. min häst är en ranglåg valack och dessutom ljus skäck, så han får alltid gå vid sidan av flocken till en början, men efter några veckor brukar han vara accepterad och får gå med de andra hästarna. jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete. det är helt naturligt i början när man släpper ihop hästar.

Det är ingen fara med honom. Han är med flocken, fast en bit ifrån. Han kanske trivs så?? Min häst är precis likadan. Håller sig alltid en bit ifrån dom andra. ;)

cirkus skrev:
Så funkar hästar, de är flockdjur och de har rangordning. Det gör ont i hjärtat när man har en ranglåg häst, men själva hästen mår inte särskilt dåligt av det. Särskilt inte när det är bete, det ahde varit värre om det varit hö-fodring ute och han inte fått komma till och äta.
Men du får också tänka på att bara för att man släpper ihop en grupp hästar, så är det inte en flock.
I detta fallet är det flocken, med en rangordning och en ledarvalack, och hästen i fråga. Han är inte en del av flocken, så som jag förstår det.

Jag jämför med min hästs hagpolare. De går i samma hage, men det är två flockar. Chevino går med sina tre ston, och den andra valacken går med sitt sto. Det märks tydligt.

Till trådskaparen: Det tipset du fick om att dela hagen och sätta ett sto med din häst tyckte jag var bra! Prova det! :)

Tigertofflan skrev:
Förresten... hur länge har han gått med flocken?

Sen den 21 juni har han gått med de två stona. De 2 nya hästarna (valacken och stoet) kom i början på juli.

Tack för alla tips! Vi bestämde att jag ska åka till en kompis om någon vecka ändå, och hon har en häst (sto) som kom till sverige tillsammans med honom (han är estländsk import).
De två får gå tillsammans medan jag är där, och jag hoppas det går bra. Det estkändska stoet hon hyrt är även det lite "utstött", även om det går endast med en häst. (dominant äldre sto).

Han mår ju ok och får äta ifred så länge han håller sig utom synhåll från valacken, och när de två nya hästarna är ute på ridtur så går han tillsammans med sin ursprungliga flock. (de två första hästarna). Lite jobbigt är det när man hämtar honom i hagen eftersom valacken kommer rusande med sin flock. Då får min ponny panik och sliter sig nästan (jag har honom i grimman) dock kan jag ju jaga iväg flocken eftersom jag har högst rang då. Ska kanske ta en bild och lägga upp så situationen kan beskådas? :crazy:

Tycker det är lite dålig planering av hagen, det är väl ganska givet att en valack tar kontroll över stona i en sådan situation? eller?

Bilder på tusseponnyn :D
http://www.bukefalos.com/g/uploads/16221/P5050429.JPG
http://www.bukefalos.com/g/uploads/16221/P4030406.JPG

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka