Mkt hjälptyglar på framridningen!

S

skumpan2000

Var på en större tävling i helgen med elitryttare och förundrades över hur många som red med hjälptyglar av olika slag på framridningen! Ingen kritik direkt men jag blev bara så förvånad. Att elitryttarna rider mkt på inspänningar hemma visste jag ju redan men inte trodde jag att man gjorde det i så stor utsträckning på tävlingsplats. Själv skulle jag nog skämmas över att rida med detta på tävling även om jag rider på graman emellanåt hemma. :p

Var du i Norrköping måntro? Var nämligen där och tänkte samma tanke...

Men jag kan förstå dem till viss del. Trång framridningsbana med 20 hästar (de flesta över 170 cm stora) och hästar som inte fått gå ut på ett par dagar. Tävlingshästar med mycket energi och skutt i kroppen...

Explossionsrisken är nog rätt stor. Större där än hemma antagligen... Och av de jag såg så var det ingen som hade knycklat ihop hästen som ett dragspel utan den hängde verkligen där som en hjälptygel.

Låt mig nu slippa en massa kommentarer om att man inte ska åka på tävling förrens hästen är lydig osv osv osv. Det handlar om elithästar i speciella situationer.

/C - som inte orkar med någon ny gramandebatt men vill förklara anledningen. :)

Låt mig nu slippa en massa kommentarer om att man inte ska åka på tävling förrens hästen är lydig osv osv osv. Det handlar om elithästar i speciella situationer.

Var förresten inte :) riktat till dig - utan till alla andra presumtiva svar!

Och ändå klarar vi av att rida våra fälttävlanshästar med mkt fullblod och i dubbelt så hög konditon utan hjälptyglar på tävling :angel:

Och nej jag tänker inte heller starta någon ny gramandebatt :D

Men jag måste iallafall tala om att jag nu faktiskt sett (efter att ha varit på dressyrträning i Tyskland i 2 veckor)folk som KAN rida med graman och där gramanen faktiskt ÄR en hjälp, visserligen håller dom inte den på samma sätt man oftast ser hemma utan dom har den i en hand oftast. Nosen kan lätt och enkelt vara framför lod även med graman när dessa ryttare rider.
Den används enbart i korrigerinssyfte och inte mer än 2 -3 gånger och verkligen inte i hop med ett Kandar.

Jag har fortfarande inte sett någon i sverige kunna rida med den men nu vet jag iallafall att det finns folk som klarar av det.

Jag måste bara fundera på det där med fälttävlanshästarna. Kan man inte säga att ni på en tävling har lite bättre möjligheter till framridning? Lite mer ytor? Möjlighet att verkligen låta hästen galoppera?

Det är nämligen det jag tycker är så jobbigt med framhoppningar. :crazy: Det är så trångt och man får sällan någon chans att verkligen låta hästen galoppera tillräckligt länge i ett normalt grundtempo. Det är så trångt att man måste galoppera extremt samlat och sakta direkt.

Jag har stora problem med min unghäst som är lite svår att samla! Jag brukar söka mig bort från tävlingsplatsen så man kan hitta en grusväg eller ngot liknande...

Så ska man vara lite elak mot vissa av elitryttarna så gör de det lätt för sig genom att använda gramanen på framridningen - om de nu använder den som svenskar brukar använda den!

skojar du!! stora ytor att rida fram på :D :rofl:

Ibland är man 30 personer på en yta av 15x30. eller i en backig kohage med stora kaninhål överallt, ja jag säger då det vad vi får stå ut med ibland :D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
370
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Sista tråden jag någonsin trodde att jag skulle posta men here goes.. Allt började väl i våras, typ maj, skulle jag tippa på. Började...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 340
Senast: sandra87_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar