Mjukgörande hjälper?

Royal_724

Trådstartare
En kompis messade och frågade om jag skulle kunna hålla lite lektioner för henne och hennes kompis.

Jag är ingen hejare på att lära ut, hade knattelektioner på ridskolan som passade mig perfekt och fick hoppa in nån gång och ta de äldre när ridläraren var borta. Och då gjorde vi lite skojiga lekar.

Så nu behöver jag lite hjälp.
Hästarna är en gammal fjording på 25 år och en Travare som endast är grundriden, men för en herrans massa år.

Båda är stela som pinnar och fjordingen väldigt framtung.

Tips och ideér någon?

Sv: Mjukgörande hjälper?

Övergångar, går att göra allt från bajs-lätt till mega-svårt. Från skritt-halt-skritt till ökad gallopp-trampa-galopp, och allt däriemellan.

Sen kan ni öva på vägar, det är inte alla förunnat att rida bra vägar.

jag brukar gilla den övningen, i galopp, då man rejsar på långsidan av ridbanan, och sedan kortar in på kortsidan, och sedan viceversa :) Funkar ju såklart med andra sorters tempoväxlingar!

Övergångar som sagt, och kanske även lägga in lite böjande övningar som att rida runt koner och liknande.

Det brukar göra så att halvhalter och övergångar går igenom bättre, iom att de får ett uppenbart syfte, och även göra det lättare för ryttarna att förstå VARFÖR de ska göra övergångarna och halvhalterna.
Fixar man itne övergångarna och har koll på böjningen är det svårt att ta sig runt konerna! ;)

Tack för tipsen.
Tror inte tjejerna är jättehajja på ridningen, men det är ju lätta saker man kan göra.

Tyvärr hade dem ingen paddock, utan vi får vara på en äng.
Så får nog ta med mig lite koner.
Och även hoppas att hästarna inte sticker när man ber dem dra på lite.

Sist jag hade lektion för ena tjejen flög hon av min syrras ponny, så får hoppas det går bättre denna gången! :S

Som så många sagt, tempoväxlingar osv. Men det bästa sättet enligt mig är egentligen bara att böja, böja, böja. Volter (flytta inåt och utåt i volten, alltså göra den mindre/större), serpentiner, åttvolter, "slalom" alltså en typ av mindre serpentiner. Och sedan samma sak i trav. Skänkelvikningar, öppna, sluta osv. Det är dessutom lättare att minska tempot och få till någon bakbensaktivitet på böjda spår. Tillslut lossnar spärren och hästen mjuknar. Går nog bra! Lycka till!

tempoväxlingar är super!

Min favorit är att göra det utan stigbyglar och att man inte får ta i tygeln (alls). Dom ryttare som inte är nere i sadeln är det inom en timma och kan dessutom reglera tempo med sin sits. Dom som drar och försöker svänga med bara tygel får snabbt lära sig hur man gör utan ; ) 'tänk att du ska kunna rida utan träns!' (oooj... säger dom då och ser bekymra fast impade ut samtidigt).

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 212
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 835
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 285
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama