Mjukare och stadigare galopp?

H

hon_med_skäcken

Min häst blir ganska ofta stel i vänster galopp. Ibland är han jätte mjuk och helt perfekt.. Men vissa gånger är han stel som en pinne och ibland byter han galopp i vänster varv.
Jag vet att detta kan bero på en medfödd missbildning i hans skelett som gör att han har varit sne. Men nu skos han med sulor v-fram och bak. Detta gör att han blir rak.
Jag har nu förstått att han väldigt lätt blir stel i galoppen i vänster varv. Ibland när han är riktigt stel så strechar jag honom.

Har ni några bra tips eller övningar som gör att galoppen blir mjukare och smidigare. Några bra galoppövningar eller några andra bra tips..:smirk:

Sv: Mjukare och stadigare galopp?

Ursäkta för att jag hoppar in här men jag är också intresserad av att få läsa några bra övningar för att stärka galoppen..

Min har rätt dålig galopp, och när vi rider på volter faller hon nästan alltid in i korsgalopp. Kämpar med detta nu, och skulle gärna ta emot lite tips på vad jag kan göra för att förebygga det..
mvh HF

Min ponny har varit stel och ovillig att flytta in sin ena bog i sig,
inte trampat under sig helt med bakbenen och jag har fått göra
en övning där man tänker pyttelite sluta på volt - det har stärkt
och lösgjort min ponny, samt förvänd galopp blir hon otroligt fin av.

En annan övning som min ponny har blivit bra av är att jag sitter
och räkar hur många galoppsprång vi tar på en långsida/volt
tex 30 stycken normala galoppsprång, då bestämmer jag att jag
skall öka och endast få in 25 galoppsprång tex och verkligen ökar.
Sedan kan man även samla hästen och ta 35 galoppsprång, detta
har fungerat för mig för att jag har tänkt för mycket, och genom
att slappna av och bara räkna galoppsprång har jag blivit mjuk och
lätt i handen vilket har gjort att min ponny slappnat av och vågat
söka sig fram till en mjuk hand :)

En annan mycket bra och stärkande övning är att rida en svag galoppöppna efter långsidan. Tänk bara på att inte bli hängande i innerhanden. I öppnan kan man också ta halvhalter och öka och minska tempot.

Min ponny har varit stel och ovillig att flytta in sin ena bog i sig,
inte trampat under sig helt med bakbenen och jag har fått göra
en övning där man tänker pyttelite sluta på volt - det har stärkt
och lösgjort min ponny, samt förvänd galopp blir hon otroligt fin av.

En annan övning som min ponny har blivit bra av är att jag sitter
och räkar hur många galoppsprång vi tar på en långsida/volt
tex 30 stycken normala galoppsprång, då bestämmer jag att jag
skall öka och endast få in 25 galoppsprång tex och verkligen ökar.
Sedan kan man även samla hästen och ta 35 galoppsprång, detta
har fungerat för mig för att jag har tänkt för mycket, och genom
att slappna av och bara räkna galoppsprång har jag blivit mjuk och
lätt i handen vilket har gjort att min ponny slappnat av och vågat
söka sig fram till en mjuk hand :)

Tack för tipsen.. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra sluta på volten?:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

På samma sätt som du gör den på långsidan. Tänk att framdelen ska följa spåret och rumpen lite innanför. Forma hästen för innerskänkeln, för bak ytterskänkeln något. Låt axlarna följa hästen bog, alltså du gör en liten omvridning så hamnar du på rätt sittben.

Kanske inte gäller dig, men många högerhänta ryttare blir för starka i sin högersida och blockerar hästen. Den kan inte ställa rätt i vänster varv, och det ger alla möjliga konstiga symptom.
OBS! Behövs väldigt lite på en del känsliga hästar, fra om man är lite efter i takten. :)

På samma sätt som du gör den på långsidan. Tänk att framdelen ska följa spåret och rumpen lite innanför. Forma hästen för innerskänkeln, för bak ytterskänkeln något. Låt axlarna följa hästen bog, alltså du gör en liten omvridning så hamnar du på rätt sittben.

okej.. men ska detta ske i galopp?

Kanske inte gäller dig, men många högerhänta ryttare blir för starka i sin högersida och blockerar hästen. Den kan inte ställa rätt i vänster varv, och det ger alla möjliga konstiga symptom.
OBS! Behövs väldigt lite på en del känsliga hästar, fra om man är lite efter i takten. :)

här har vi en sådan ryttare :crazy: :crazy:
har fått bann i helgen över min snea sitts
JAG ska titta mellan öronen och INGEN annan stanns :crazy:
och släppa av på höger sida alltså handen
ser min tränare sitta och morra här på min axel:D :D

Ja, man kan rida i galopp. Själv föredrar jag inte att rida galoppslutor på volt eller rakt spår eftersom många hästar tenderar att skjuta in baken ändå och man ska alltid rätta framdelen efter bakdelens spår. Kan lätt bli missförstånd.

Diagonala galoppslutor är mycket bättre samt svag öppna i galopp efter spåret. Helt fenomenal rörelse. Hästen måste sätta sig lite i galoppen samt så är det lättare att fånga yttersidan om man gör det rätt. Stärkande, samlande och gymnastiserande.

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 919
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 127
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
3 240
Senast: Elzaa
·
Ridning Jag rider en häst som är under igångsättning efter en skada. Han är i stort sätt helt igångsatt nu, han behöver bara lite mer kondis och...
Svar
4
· Visningar
797
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka