Mjuka plastbommar???

G

gotcho

Har någon här hört talas om det? Min chef påstår sig ha sett någon utställare som hade det på mässan under scandinaviumtävlingarna i år... De skulle tydligen användas som cavalettibommar och va mindre farliga än vanliga träbommar om hästarna skulle trampa på dom. Jag har förgäves googlat utan att hitta nåt... Hoppas att nån av er förstår vad jag svamlar om!

Sv: Mjuka plastbommar???

Kan inte minnas att jag sett några mjuka bommar, men safety system brukar vara där med hindermaterial

Det är safety system som säljer dem.

Vet inte om jag får länka med gå in på deras hemsida så ser du dem där

Senast ändrad:

Vi har sånna i vårt stall, vi har vanliga också så klart. De är jättepraktiska när man skall hoppa smått och inte orkar släpa fram de tunga bommarna! Man kan bära 4 stycken på samma gång, utan problem ;) Men man kan inte använda dom när det blåser ute, om man inte har ridhus så klart! Så här der dom ut:

30871299.jpg

Jag har alltid trott att de bommarna är ihåliga plastbommar och tänkt att de går sönder om hästen trampar på dem. Men de är mjuka alltså? Det verkar ju kalas :)

yepps, de är mjuka! Det händer inte så mycket om en häst trampar på den, man böjer bara tillbaka den, men oftast så händer det inte så mycket om hästen trampar på bommen. och de är ihåliga.

Så utomordentligt bra! Jag har som sagt trott att det var plast så jag tänkte för mig själv att det var oerhört korkat... Men tji fick jag :D

dock finns det hästar som har slagit i bommen fel och fått in bommen mellan benen :crazy:

dock finns det hästar som har slagit i bommen fel och fått in bommen mellan benen :crazy:

Precis så tänker jag med.
Hade såna bommar i ett stall jag stod i tidigare. Använde dom enbart som markbommar vid hinder, aldrig att jag skulle använda dom att hoppa över. Dom flyger ju all världens väg om hästen slår i o riskerar att trassla in i benen.

Delvis knapp!!

Men de bommarna ska ju användas med cavallettiblocken dvs att de sitter fast i dem. De ska ju inte användas som vanliga bommar.

Står till och med på Safety Systems hemsida Endast för användning med ovanstående Cavalettiblock. Ihåliga

Så så som de används på bilden ovanför ska de inte användas.

Det är ju bra, har jag inte sett :)
Köper dock aldrig in hinder iofs :D

Dock finns det ju faktiskt människor som missar detta och använder dem till hinderbygge iaf.

*KL
Lite OT kanske men man kan väl fylla dem med sand om de är ihåliga? Har för mig att vi hade plastbommar fyllda med sand för att göra dem tyngre. Då försvinner ju fördelen med att de är lätta iof. Men går det att fylla dem med sand och sätta ett "lock" i änden?

det går nog alldeles säkert :) de blir ju ändå inte så tunga som vanliga bommar, de är inte lika långa.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 258
Träning Jag var tveksam på var jag skulle lägga tråden och med vilken rubrik men.. Efter att ha haft ett par incidenter på vår turridning med...
2
Svar
24
· Visningar
4 572
Senast: Lager
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 347
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 388
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka