mjuk ståltråd vid kastering?

KisseNova

Trådstartare
Mina båda katter kastrerades idag och dom har fått stygn av mjuk ståltråd :confused: Tänkte aldrig på att kolla närmare på stygnen på veterinärstationen förut då katterna var väldigt groggy, utan vi pratade om borttagning av stygnen osv.

Varför mjuk ståltråd? Kan ju inte direkt vara bekvämt för katterna för det gör tusan så ont när lillkatten ska ligga i mitt knä. När min förre katt kastrerades så hade hon inte mjuk ståltråd, iofs kastrerades hon i en annan stad. Olika för veterinärerna eller något nytt?

Dessutom hur får man dom att ta det lugnt ett par dagar? Lillkatten är nästan lika aktiv som vanligt, enda skillnaden är att hon har en krage på huvudet som gör att hon fastnar lite då och då här hemma. Den lite större katten är mer påverkad och inte alls lekfull, till lillkattens förtvivlan.

Tanken med att kastrera dom samtidigt var just att en sådan här situation inte skulle uppstå ;)
 
Sv: mjuk ståltråd vid kastering?

Man brukar inte behöva ha tratt på dem när de har sytts med ståltråd. Det är bekvämare för katten helt enkelt. Jag tror inte att det är obehagligare för katten att ha sytts med ståltråd än vad det är för människor att ha klamrar och klamrar känns inte alls.
Det är ju omöjligt att få katten att ta det lugnt när den inte vill men jag tror att veterinärerna säger det mest för att man absolut inte ska låta katten gå ut direkt. Har man en katt som går ut vanligtvis och man släpper ut den nykastrerad så är ju risken att den måste röra sig mer än vad som känns bekvämt om den blir jagad eller så.
Jag tror att sålänge katten inte är påverkad av smärtstillande så rör de sig nog inte mer än vad de klarar, jag vill tro det ialllafall. (Med tanke på vad vissa av mina har gjort :angel:) Är det riktigt illa och de busar mycket så har jag stängt in dem i ett mindre rum där de inte kan hoppa upp och ned på saker och inte dra raider. Då lägger de sig oftast och sover istället.
 
Sv: mjuk ståltråd vid kastering?

Dom får ha kragarna på sig idag, lillkatten var fullt upptagen med att dra i trådarna förut så jag fick åka extra till veterinären för att hämta kragarna. Får se om jag kan ta av dom en stund imorgon för att se om det släpper lite på nyfikenheten under natten
 
Sv: mjuk ståltråd vid kastering?

Olika för veterinärerna eller något nytt?

Olika mellan olika ställen och snarare något gammalt än någon nyhet. Det används mindre och mindre stålsuturer.

Stygnen ska tas om 10-12 dagar och du gör helt rätt i att ha krage på katterna om de försökt bita på dem!
 
Sv: mjuk ståltråd vid kastering?

Stygnborttagningen blir efter 12 dgr, tid är redan bokat för det.
 
Sv: mjuk ståltråd vid kastering?

Ståltråd är jättesnällt mot kroppen att sy med.
Det ger nästan aldrig någon reaktion som andra stygn kan göra.
Säkert därför din veterinär valt att använda det.
 
Sv: mjuk ståltråd vid kastering?

Kastererade vår hankatt för några månader sedan, han fick inga stygn alls och heller ingen krage.
Veterinären sa att man inte syr längre och att de oftast inte behöver krage. Katten skulle ta det lugnt bara, och jag skulle återkomma om han slickade överdrivet mycket.

Katten sov det mesta av den dagen, slickade ingenting och det syntes knappt att han blivit kastererad, inget blod eller något. Är så nöjd med den veterinären, det var många år sedan vi kastererade en katt innan dess och då var det stygn och inte alltid helt okomplicerat.
 
Sv: mjuk ståltråd vid kastering?

Hanar är helt annorlunda, honor får ofta ett flera centimeter långt sår och behöver sys både inuti och utanpå.
 
Sv: mjuk ståltråd vid kastering?

jaa tänk vad lätt om jag haft hanar, hade varit billigare oxå ;)

Lillkattens sår ser inte helt okej ut, så hoppas få tid för återbesök imorgon. Det vätskar sig, verkar växa ihop ojämnt samt är geggigt. Dock varken irriterat, rött eller varmt därav "is i magen" tills imorgon så jag kan åka in till samma veterinär som gjorde ingreppet. Undrar om det beror på att hon lyckats dra i trådarna vid de gånger hon fått av sig kragen ?
 
Sv: mjuk ståltråd vid kastering?

Kastererade vår hankatt för några månader sedan, han fick inga stygn alls och heller ingen krage.
Veterinären sa att man inte syr längre och att de oftast inte behöver krage. Katten skulle ta det lugnt bara, och jag skulle återkomma om han slickade överdrivet mycket.

Har fått läsa genom mina texter flera gånger för att se om jag missat skriva kön, men flertal gånger står det "hon", vilket är rätt då jag har 2 honor.

Som MissFideli skriver så är det ett större ingrepp på honor då det är en bukoperation. Lillkatten kan inte låta bli sina stygn därav krage på henne, storkatten är inte intresserad av sina stygn längre och slipper därför krage.

(Lillkatten är 5 månader, storkatten är drygt 1 år. Så det är inga direkta gamla katter som vill ta det lugnt ;) )
 
Sv: mjuk ståltråd vid kastering?

När Bråkan kastrerades så gjordes detta med titthålsoperation, ett litet stygn blev det bara. (Bråkan är en flicka)
 
Sv: mjuk ståltråd vid kastering?

Ja, men det är fortfarande rätt ovanligt med titthålsoperation så jag tog bara för govet att så inte var fallet denna gång.
 
Sv: mjuk ståltråd vid kastering?

Hanar är helt annorlunda, honor får ofta ett flera centimeter långt sår och behöver sys både inuti och utanpå.

Lite OT men de två senaste honkatterna vi har kastrerat här har inte fått något yttre stygn alls. Detta var för ca 1år sedan, de behövde inte ha kragar och kunde gå ut och leva precis som vanligt redan dagen efter OP.
Fast det är nog lite olika hur "uppdaterade" veterinärerna är.

Mvh
 
Sv: mjuk ståltråd vid kastering?

Vi rekommenderar inte våra djurägare att släppa ut sina honkatter dagen efter operation (eller hankatter heller för den delen) trots att veterinärerna syr med inåtgående stygn (dvs det finns inga utanpå).
Risken för infektioner finns och kommer efter några dagar (OM det kommer) och då är det bra om katten är inne och inte ute och börjar må dåligt och går och gömmer sig.


TS: har din katt varit och dragit i stygnen så har hon säkert fått dit bakterier från munnen....
Vad sa veterinären?
 
Sv: mjuk ståltråd vid kastering?

Lillkatten har åkt på en infektion, och ska äta antibitika i 10 dagar. Samt att vi förlängde tiden för stygborttagning med 2 dagar, dvs nu ska stygnen sitta i i 14 dagar istället. Veterinären försökte spänna in kragen ytterligare ett hack för att förminska risken att hon tar av sig den, men hon är otrolig på det :crazy: Hon har lyckats dra bort 1 stygn så där ser inte huden alls så fin ut men veterinären sa att det kommer läka ihop ändå bara hon får antibiotika och låter bli de resterande stygnen. Enligt veterinären så är det cirka 1 av 20 katter som drar i trådarna som är av mjuk ståltråd och att någon katt alltid är fel procenten som lyckas dra bort dom. Trevligt att det är min minsta katt, som inte är förtjust i varken nya människor, andra djur eller andra barn, som tillhör den kategorin :grin:

Jag får ha stenkoll på katten samt hund/barn-förbud hemma tills vidare.
 
Sv: mjuk ståltråd vid kastering?

Ett tips om kisse tar av sig kragen hela tiden är att ha en sele och fästa den i. Då kan hon inte få av sig den.
 
Sv: mjuk ståltråd vid kastering?

tror dock att hon lär vara mer missnöjd med en sele än med kragen tyvärr. Tack för tipset dock :)
 
Sv: mjuk ståltråd vid kastering?

På dom stygnen som försvinner självt kan man sätta på en baby-body eller liknande som man modifierar. En avklippt ärm kan också funka. Men på ståltråd vette 17.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp