Mjuk i munnen men hårda händer....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nenna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 956
N

Nenna

Jag har problem med min häst, eller snarare HAN har problem med mej.... Han är väldigt mjuk o fin i munnen men jag har hårda otrevliga händer... Pga sjukdom är handlederna stelopererade o fingrarna är stela med försämrat grepp. Så, det är inget som jag kan träna upp, tyvärr. Min fråga är om det finns väldigt "snälla" bett som kan motverka mina stela hårda händer, eller om jag ska prova rida bettlöst. Känner mej en aning osäker med det, då jag provat en gång (annan häst) men tyckte inte alls jag hade kontakt med hästen.
Hoppas att någon här kan komma med goda råd!

Sv: Mjuk i munnen men hårda händer....

Finns resår att sätta mellan bett och tygel. Vanligtvis skulle jag säga åt folk att lära sig rida istället, men i ditt fall så tycker jag det låter som en bra ide. Försök med ett svagt böjd, inte för tjockt silikonbett kanske?

Tack, snälla för ditt svar!! Ska ge mej ut på jakt efter "resåren". Ja, lära sig rida utan hårda händer hade varit underbart, men jag har ju inget val o därför vill jag göra det så behagligt som möjligt för min häst. Han ska ju inte behöva lida pin för jag är stum o hård i händerna....

Kolla på Hööks (sök på "Soft Correction") så hittar du sådana där gummiresårer! :)

tack! Gissa vem som ska till Hööks i helgen... :)

Hööks har ju även billiga sidepull, du kan ju alltid prova. Gillar du det inte har du iaf inte gjort av med ngn förmögenhet... lycka till! :D

Tänkte också tipsa om Soft correction på Hööks. Såg att nån annan hann före dock :devil: ;) Lycka till!

Du kan också pröva ett bett från Novabett....
Dom är jättemjuka och mysiga för hästarna...

TACK snälla för alla svar!!! Ska kolla efter Novabetten oxå... Med alla dessa lösningar på mina stumma händer borde det finnas en lösning för oss! Ska prova mej fram o se vad som funkar bäst. TACK än en gång för hjälpen!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 819
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Har sen tonåren haft värkande fingrar, kommer och går, värst på vintern. För några veckor sedan påbörjades utredning för att se om det...
Svar
6
· Visningar
2 236
Senast: vilse
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 060
Senast: Lager
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 926
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur