Mjölproduktionen ökar....

EmelieR

Trådstartare
och mitt sto är inte dräktigt. 1åringen har börjat datta igen så jag förstår ju varför hon har mjölk- men hur kunde det bli så mkt mjölk IGEN?

Om ngn i min närhet skulle mista sitt sto- tror ni hon skulle kunna vara amma då?
Jag menar- hon bara skrotar som gammal pensionär så om hon kunde hjälpa ngn annan hade ju det varit bra. Eller är mjölken inte tillräcklig för ett nytt föl? Förstår ju att hon inte har råmjölk till en ny men.....

Spekulationer ffrån min sida... I fjol var mjölken borta vid denna tiden- hon hade ju tom satt ny till den i magen typ...

Sv: Mjölproduktionen ökar....

Nej.
Näringen i hennes mjölk är alldeles för dålig för att kunna föda en liten unge.

AM

Och det går inte att fixa till om min bästa väns sto skulle stryka med- ABSOLUT bara spekulationer.
Naturligtvis skulle man kanske få ge stödmatning men det måste ju vara bättre än bara flaska eller?

En kompis fick ta bort sitt sto när fölungen var 3 månader gammal. De hade dock vetat om det en tid så det vant in fölungen vid fölpellets och annat foder. Dessutom hade de sista veckorna gått tillsammans med ett äldre stos om tidigare haft föl. Fyra dagar efter att mamman dött diade fölungen och gammelstoet hade producerat mjök trots att det var 2 år sedan hon själv haft föl.

Så som Nafayette säger ska hon väl inte erbjudas som amma till små föl som behöver riktig mjölk, men skulle hon funka som stöd åt fölunge som stödmatas på annat sätt så kan det kanske också vara värt mkt för den lilla!

Lite så tänkte jag med... Men jag vill inte att hon ska åka land o rike runt...
Ev ska hon gå på bete med en annan som ska ha föl o då kommer ju inte produktionen stanna av då heller... Alltså- hon läcker mjölk...
Försöker hitta ett annat bete nu så att det kan stanna av men hon hade varit en toppenextramamma...

BTW tur att ni kan läsa vad jag skriver... Men ett k är väl alltid lite överskattat ... haha

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 434
Senast: Cornelia
·
Avel Hur många har varit med om detta, och hur har utfallet varit? Mitt sto fick ul på dag 18, dag 45 og dag 93. På dag 18 såg de något...
Svar
4
· Visningar
1 209
Senast: Mitrolle
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
3 083
Senast: QuickStar
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 936
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka