Mjölktänder

M

MaddeLen

Hur märker man att katten börjar byta tänder?

Läste tidigare trådar om dålig andedräkt som kan vara ett tecken på detta. Någon som har annan erfarenhet?

Kommer tänderna trilla ut så man får gå och plocka små tänder hela dagarna eller sköter katten detta själv genom att dom kommer ut den naturliga vägen?

Något man kan göra för att underlätta tanbytet för katten?

/Madde

Sv: Mjölktänder

Den enda jag såg när mina katter bytte tänder var att de ett tag hade dubbla hörntänder på varje sida. Såg inte en tappad tand någonstans, de skötte det helt på egen hand.

Men har katten dålig andedräkt kan det ju vara ett tecken på infektion/inflammation - då kanske det är bäst att kolla med en veterinär.

Sv: Mjölktänder

Lukten och irriterat tandkött är väl de främsta ledtrådarna. Ibland kan man hitta en tand men oftast hittar man inga tänder, de åker ner i kattmagen.

Det kliar i tandköttet när katten ömsar tänder så ge den saker att tugga på: köttbitar, köttben, tuggben etc.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 347
Senast: monster1
·
Katthälsa Mamma ringde nyss och berättade om senaste veterinärbesöket och funderar lite. Katten: Född 2008, inomhuskatt, pigg, lekfull men klart...
Svar
4
· Visningar
1 073
Senast: astronaut
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 389
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar