Mjölktänder

gul_zebra

Trådstartare
Igor är i full färd med att byta tänder och har för tillfället dubbelt upp med hörntänder. Nåja, vuxentänderna är inte helt utväxta än, men mjölktänderna är kvar.
Hur lång tid ska jag ge de innan det är dags att uppsöka vet för att dra ut mjölktänderna?

Ett halvår. Det är alltid dubbla tänder tills de permanenta tänderna stöter ut de andra.
Oj, det har jag aldrig ens tänkt tanken på att åka till veterinären, det är extremt sällan det inte löser sig självt.
Min största hane hade jobbigt (enligt mig och husse) att byta de bakre tänderna för han gnisslade en del då men det var helt normalt.

Hade inte en tanke på det jag heller förrän jag noterade för ett par dagar sen att han fått dubbel uppsättning och syrran nämnde lite skadeglatt att jag kanske får ta en tur till veterinären med lite otur. Jag såg det aldrig på Göte utan helt plötsligt hade han bara vuxentänder, just tandbyten har jag öht inte tänkt på förrän nu. Poff så såg lillfisen alldeles freaky ut helt plötsligt :D

Men super, då tar jag och avvaktar. Funtade annars på om man kanske skulle få ta de på måndag när han ändå ska kastreras :)

Biiild på freaky smajlet? :angel::D

Jag lyckades bara se när Alice hade tre vuxna hörntänder och en mini så jag är nyfiken!
10693815_811177998903898_248655186_n.jpg

5 dagar gammal bild, får se om jag kan fixa en färskare ikväll :D

10693815_811177998903898_248655186_n.jpg

5 dagar gammal bild, får se om jag kan fixa en färskare ikväll :D
Sådär har båda mina senaste katter sett ut i tandskifte. På den ena lossade mjölktanden mer och mer. När den var så lös att den nästan lossade av sig själv pillade jag lite på den så lossade den. Så jag har en liten kattmjölktand i en burk här hemma. Den väntar på att tandfen ska ha tid för katters tänder också :laugh:

:love: Så sööt :D

@gul_zebra Hur går det mellan de två nya samborna förresten? Den ena var inte så lycklig va? :angel:
Haha jo det går bra! Ibland är jag förvånad över att Igor överlever Götes hårdhänthet förvisso men rätt vad det är är det Igor som jagar Göte så jag antar att det mest är jag som är mammig... ;)

Sådär har båda mina senaste katter sett ut i tandskifte. På den ena lossade mjölktanden mer och mer. När den var så lös att den nästan lossade av sig själv pillade jag lite på den så lossade den. Så jag har en liten kattmjölktand i en burk här hemma. Den väntar på att tandfen ska ha tid för katters tänder också :laugh:
Åh lyx! Jag är där och känner jag också, men än sitter de. Vore ju kul om man kunde få ha kvar en mjölktand :D

Liknande trådar

Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
765
Senast: trazel
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 719
Skola & Jobb Lång historia lite kortare. Innan bytte jag om på jobbet tills kravet kom om att in och utstämpling ska ske i jobbkläder. Jag börjar åka...
2
Svar
28
· Visningar
1 993
Senast: Kirre
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 165
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar